Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-03, 18:28
  #1
Avstängd
corexzs avatar
Vad exakt får vi ut av att vara med av EU? Det verkar vara förvånansvärt svårt att få tag i konkret fakta inom detta.

Jag är ju uppenbarligen inte så insatt, jag vet att vi betalar mycket pengar till EU. Men vad jag inte vet är vad vi får ut av det? Att vi får vara med och bestämma lite om andra länder i EU, men att EU även kan sätta massa krav på oss?

Förlåt om inget av det här stämmer, det är vad jag har hört och är som sagt inte så insatt.
Citera
2016-11-03, 18:31
  #2
Medlem
BNCs avatar
De stora fördelarna jag ser är standarder och hur otroligt mycket lättare det är att handla mellan gränserna idag.

Dels slipper man tull osv, men framför allt CE-märkning och liknande. Utvecklar man en produkt är det samma regelverk för att sälja inom hela EU, förut var det hopplöst då man var tvungen att djupdyka i och certifiera enligt reglerna för varje enskilt land man ville sälja i.
Citera
2016-11-03, 18:35
  #3
Medlem
Vi får massor av EU:

- Fakturor för EU avgiften
- Tusentals tiggare
- Hundratusentals asylsökande som passerat genom hela EU som snabbt viftat dem vidare mot Sverige.
- Massor med meningslösa regler om allt från jordgubbars storlek, till maximal böjning på en gurka
- Utgifter för arvoden, traktamenten och massor med generösa ersättningar för EU politiker.
- Internationell kriminalitet
Citera
2016-11-03, 19:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corexz
Vad exakt får vi ut av att vara med av EU? Det verkar vara förvånansvärt svårt att få tag i konkret fakta inom detta.

Jag är ju uppenbarligen inte så insatt, jag vet att vi betalar mycket pengar till EU. Men vad jag inte vet är vad vi får ut av det? Att vi får vara med och bestämma lite om andra länder i EU, men att EU även kan sätta massa krav på oss?

Förlåt om inget av det här stämmer, det är vad jag har hört och är som sagt inte så insatt.
Exakt vad vi får är en för stor fråga, som hur långt ett snöre är ungefär. Men det viktigaste är nog tillgång till en stor marknad och andra marknader utanför EU på samma villkor som Tyskland, Frankrike och de andra stora aktörerna, eftersom även de ingår i EU.

I diskussioner inför stora och viktiga beslut kommer våra argument och önskemål fram och beaktas på samma villkor som alla andra medlemsstaters, oberoende av storlek. Det är mest när rösterna ska räknas som det märks att vi är en liten nation (i det mesta utom yta).

Mycket som har en avgörande betydelse för svenskt välstånd etc. avgörs ute i Europa, vill vi påverka detta måste vi vara med och påverka där det händer.
Citera
2016-11-03, 20:40
  #5
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Vi får massor av EU:

- Fakturor för EU avgiften
- Tusentals tiggare
- Hundratusentals asylsökande som passerat genom hela EU som snabbt viftat dem vidare mot Sverige.
- Massor med meningslösa regler om allt från jordgubbars storlek, till maximal böjning på en gurka
- Utgifter för arvoden, traktamenten och massor med generösa ersättningar för EU politiker.
- Internationell kriminalitet

Ja i grova drag
Citera
2016-11-03, 21:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpiz
Precis ingenting! Endast monstruös korruption. Det är en total diktatur för alla EU-länder, som nu måste se sina fina länder försvinna bakåt i utvecklingen till grymma fula muhammedanska tider.
Helt overkligt allt det som korrupt sker! En utradering av det bästa och finaste som finns, det vita Europa, och det endast för miljarder meningslösa blattemänns tjuvaktigheter, samt för att några sionistsvin i Washington skall ha det bättre och leva gott.
Brexit-cirkusen är väl bevis på att deltagandet i det du kallar diktatur är frivilligt i alla fall. Frivillighet är väl i normala fall inget som förknippas med en diktatur. Schengen har öppnat gränserna inom EU. Det är Sveriges nationella val att vara ett av de stora inflödena till Schengenområdet. Jag misstänker att det finns ett visst missnöje med detta nationella svenska val hos en hel del medlemsstater.
Citera
2016-11-03, 21:37
  #7
Medlem
Vi får överförmynderi i fråga rovdjursförvaltning oxå!

Ett underbart verktyg för de galet urbaniserade "värnar organisationerna" att omöjliggöra en meningsfull förvaltning av Varg.
Citera
2016-11-03, 22:24
  #8
Medlem
cacas avatar
Natura 2000 områden, enklare resa, arbeta, studera, många viktiga beslut inom miljöområdet, även arbetsmarknads området inklusive direktiv som påverkar arbetslagstiftning som ex 11 timmars vila mellan skift mm. De fyra friheterna, varor, kapital, människor och tjänster, mm
Mycket av EU direktiv påverkar vår lagstiftning på både gott och ont!
Citera
2016-11-04, 20:23
  #9
Medlem
fitz-humes avatar
Det finns som sagt mycket fördelar med EU som normalt överväger nackdelarna.

Förutom det som redan nämnts i tråden vill jag gärna betona politiska säkerhetsaspekter där EU har en tung röst utåt, t ex vad gäller sanktionspolitik mot förtryckarländer. Diskussionerna om en gemensam armé ser jag som en naturlig del av detta, och som förhoppningsvis kommer att genomföras.

Sedan finns som sagt en del nackdelar också. EU-reglerna har tyvärr utformats fel då man har gett möjligheten för enstaka lillputteländer, eller till och med regioner (fallet Vallonien och frihandelsavtalet med Kanada), att de facto utöva vetorätt i viktiga frågor som därmed kan destabilisera styrkan med EU. Kohandel och stenhårda förhandlingar bakom dörrarna krävs för att ta itu med problemet.
Citera
2016-11-05, 13:49
  #10
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Vi får massor av EU:

- Fakturor för EU avgiften
- Tusentals tiggare
- Hundratusentals asylsökande som passerat genom hela EU som snabbt viftat dem vidare mot Sverige.
- Massor med meningslösa regler om allt från jordgubbars storlek, till maximal böjning på en gurka
- Utgifter för arvoden, traktamenten och massor med generösa ersättningar för EU politiker.
- Internationell kriminalitet
Bra lista! Någon med huvudet på skaft på flashback vilket är lite ovanligt.
Jag kan öka på listan:

- Mindre bestämmanderätt / dyra marionetter på ledande poster som kostar massor med pengar
- Kalergiplanen med massinvandringen som följd (att importera Afrikaner för att skapa ett lydfolk)
- "Miljömål" som främst går åt att destabilisera både företag, samt plocka pengar av befolkningen
- Större och kostsammare banksektor
Citera
2016-11-05, 13:50
  #11
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det finns som sagt mycket fördelar med EU som normalt överväger nackdelarna.

Förutom det som redan nämnts i tråden vill jag gärna betona politiska säkerhetsaspekter där EU har en tung röst utåt, t ex vad gäller sanktionspolitik mot förtryckarländer. Diskussionerna om en gemensam armé ser jag som en naturlig del av detta, och som förhoppningsvis kommer att genomföras.

Sedan finns som sagt en del nackdelar också. EU-reglerna har tyvärr utformats fel då man har gett möjligheten för enstaka lillputteländer, eller till och med regioner (fallet Vallonien och frihandelsavtalet med Kanada), att de facto utöva vetorätt i viktiga frågor som därmed kan destabilisera styrkan med EU. Kohandel och stenhårda förhandlingar bakom dörrarna krävs för att ta itu med problemet.
förtryckarländer som Syrien, Lybien och Irak? Som har fungerat felfritt i sekel utan USAEUs inblandning och som nu gått helt åt helvete?
Citera
2016-11-06, 00:25
  #12
Medlem
Vi har fått lägre roamingavgift för mobiltelefon, mycket bra vardagsnytta, om man rör sig utanför Sverige.

Hade jag handlat med gurkor, jordgubbar och liknande hade jag tyckt det var bra med en gemensam klassning baserat på storlek, form etc. så jag slipper chansa eller inspektera varje parti innan jag köper.

När reglering sker via EU får alla inom EU samma konkurrensvillkor, så man slipper osund konkurrens.

Men som nämnts, det finns nog en hel del med EU som kan förbättras, men det betyder inte att tillbakagång till ett Europa uppdelat på mer stängda nationalstater är det bättre alternativet, åtminstone inte för mindre Europeiska stater.
Citera
eu

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback