• 1
  • 2
2016-11-03, 01:26
Medlem
LilBajsarns avatar
För 2 år sedan fick jag en så kallad skoldator, en Macbook Air 11 tum. Har alltid vart missnöjd med datorn och den har alltid funkat dåligt som alla andra macs. Skärmen gick sedan sönder och fick lämna in den, ny skärm kostade 3000kr vilket skolan täckte då jag sa att jag inte hade dom pengarna bara sådär. När jag fick tillbaks datorn var de glapp i skärmen vilket ändrade ljusstyrkan så fort jag vinklade skärmen och var tvungen o vinkla om den ibland. Alltså var de fel på skärmen redan från deras sida. För nån vecka sedan gick den sönder helt och lämnade då in den. Har tappat den flera gången men aldrig hänt nåt förutom några små skavanker. När den gick sönder helt hade jag inte tappat den på ett bra tag utan den gick bara sönder från ingenstans. En reperation går på 6800 kr vilket skolan nu KRÄVER att jag ska betala. Jag har självklart inte dom pengarna och undrar nu hur jag ska gå tillväga? Hamnar jag hos kronofogden nu innan jag ens gått ut skolan? Kan jag vägra betala? Kan utan problem klara dom sista månaderna jag har kvar av skolan utan dator och göra de hemma på min egna dator istället.
Citera
2016-11-03, 01:43
Medlem
Vioes avatar
Skrev du på något avtal när du fick datorn?
Hur gammal var du när du gjorde det?
Hur gammal är du nu?
Citera
2016-11-03, 01:49
Medlem
LilBajsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vioe
Skrev du på något avtal när du fick datorn?
Hur gammal var du när du gjorde det?
Hur gammal är du nu?

Ja de gjorde jag
Morsan skrev på de, var 15/16
Jag är 18
Citera
2016-11-03, 02:26
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Vad säger läraren eller IT-ansvarig när du berättar att datorn redan var trasig? Om du inte har något konkret bevis på att den faktiskt var det så lär du nog få pröjsa för skiten. Sorry.
Citera
2016-11-03, 02:35
Medlem
Du har konstant misskött datorn och hanterat den som en leksak. Nu får du ta ditt ansvar och ersätta de skador du orsakat. Har du en drulleförsäkring i hemförsäkringen går den kanske att använda.
Citera
2016-11-03, 04:47
Medlem
sasos avatar
varför är elever alltid missnöjda?
skolan köpte ju dyraste bärbara ändå fucking missnöjda

ont: det är väl bara betala?
Citera
2016-11-03, 07:05
Medlem
Var datorn ny när du fick den? Om ja så låter det som att du misskött den så till den milda grad att den nu är obrukbar. Då bör du också betala utan gnäll. Ta det som en lärdom: du ska vårda saker som inte är dina. Man tappar inte datorer gång på gång utan ett stort mått av oaktsamhet exempelvis.

Vad du däremot gör med dina egna saker har däremot ingen med att göra, det är ju saker du själv betalt. De kan du tappa som du vill.
Citera
2016-11-03, 07:09
Medlem
Börja med att gå igenom avtalet som tecknats i samband med att datorn lämnats ut. Sedan lär din mor vara betalningsansvarig eftersom du inte var myndig i samband med att datorn kom i din besittning.
Citera
2016-11-03, 16:01
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har jobbat med skoldatorer.
Vi kan se att eleverna har tappat eller hanterat de våldsamt.

Datorerna är försäkrade, säg att du tappade den i skolan, då gäller försäkringen och du ska bara betala självrisken.

Macbook Air är en dyr dator, varför inte behandla den därefter?
Eventuella problem efter första reparationen skulle du ta upp direkt, går inte hävda det nu!
Citera
2016-11-03, 16:09
Medlem
Det är ganska mycket lekstuga när skolor håller på och tar ut reparationskostnader av elever.
Förmodligen har skolan ett avtal med en extern firma som äger datorerna och tjänar pengar på dessa reparationer.

Det viktiga för dig är exakt vad som står i ditt avtal med skolan.
Om du inte skrivit på något är det inte ditt problem. Överlämna i så fall problemet till den som skrivit på.
Citera
2016-11-03, 19:32
Medlem
Acidiferouss avatar
Är man över 3 så tappar man inte dyr elektronik. Vad fan är det för fel på dagens ungDUM? Casha upp och lär dig hur man tar hand om saker och ting!
Citera
2016-11-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har jobbat med skoldatorer.
Vi kan se att eleverna har tappat eller hanterat de våldsamt.

Datorerna är försäkrade, säg att du tappade den i skolan, då gäller försäkringen och du ska bara betala självrisken.

Macbook Air är en dyr dator, varför inte behandla den därefter?
Eventuella problem efter första reparationen skulle du ta upp direkt, går inte hävda det nu!

Även jag har jobbat med gymnasiedatorer och jag har aldrig sett så många dator som har varit så illa behandlade. Vissa använder sina nya Ipads som pingpong-rackets eller så har de sin laptop i sin ryggsäck som de sedan kastar av sig på hårt stengolv.

De flesta verkar ha noll koll på hur dyra och ömtåliga datorer är för att det är deras föräldrar eller skolan som pröjsar.

Till TS, du har nu fått din första läxa i vuxenlivet. När något går i sönder så är det dyrt att laga det eller att köpa nytt, därför tar man hand om sina grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in