2016-11-02, 00:13
Medlem
Hej. Tänkte höra med er vad ni anser är det bästa sättet att spara pengar som studerande.
Är mitt i 20-års åldern och läser en civilingenjörsutbildning på 5 år.
Har både bidrag och 100% lån från csn vilket ger mig kring 9900 kr i månaden.
Av detta brukar jag kunna spara mellan 2-3 tkr/mån vilket jag för närvarande sätter in på ett kapitalkonto.

Så till min fråga:
Ska jag fortsätta ta 100% csn-lån men spara i någon "smartare" form? Kanske ett ISK konto hos Avanza? Förslag? Kommer värdet på detta kapital kunna öka mer än räntan på csn-lånet jag ska betala tillbaka?
Eller ska jag ta mindre lån men därigenom inte kunna spara undan något?
Eventuellt fortsätta som jag gör och bara lägga pengarna i ett kapitalkonto som inte ens ger någon ränta?

Kom gärna med era synpunkter.
Citera
2016-11-03, 19:24
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Hur pengarna växer (eller minskar) beror ju på vad du har på ditt ISK. Och vad du har där beror på hur mycket risk du är villig att ta. Behöver du pengarna under tiden du studerar eller direkt efter så är det kanske dumt att satsa allt på aktier t.ex.

Varför vill du spara dessa pengar? Ska det användas som kontantinsats till en bostad eller nåt sånt?
Citera
2016-11-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geasyl
Hej. Tänkte höra med er vad ni anser är det bästa sättet att spara pengar som studerande.
Är mitt i 20-års åldern och läser en civilingenjörsutbildning på 5 år.
Har både bidrag och 100% lån från csn vilket ger mig kring 9900 kr i månaden.
Av detta brukar jag kunna spara mellan 2-3 tkr/mån vilket jag för närvarande sätter in på ett kapitalkonto.

Så till min fråga:
Ska jag fortsätta ta 100% csn-lån men spara i någon "smartare" form? Kanske ett ISK konto hos Avanza? Förslag? Kommer värdet på detta kapital kunna öka mer än räntan på csn-lånet jag ska betala tillbaka?
Eller ska jag ta mindre lån men därigenom inte kunna spara undan något?
Eventuellt fortsätta som jag gör och bara lägga pengarna i ett kapitalkonto som inte ens ger någon ränta?

Kom gärna med era synpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Hur pengarna växer (eller minskar) beror ju på vad du har på ditt ISK. Och vad du har där beror på hur mycket risk du är villig att ta. Behöver du pengarna under tiden du studerar eller direkt efter så är det kanske dumt att satsa allt på aktier t.ex.

Varför vill du spara dessa pengar? Ska det användas som kontantinsats till en bostad eller nåt sånt?

Som Terrorist-Hubert skriver. Men dock så finns det en hel del fonder som har låg risk, räntefond och Sparkonton med bra räntor. Du bör läsa mer på https://www.flashback.org/f489 och Avanza om olika sparmetoder.
Citera
2016-11-28, 19:26
Medlem
Jag pluggade i 4.5 år utan att ta en krona i lån. Såhär med facit i hand är jag lite bitter för att jag inte istället lånade och investerade.

Det jag skulle gjort i dagsläget är ungefär:
Ta fullt lån och investera sparandet till 70% i Nordnet Superfonden Sverige och 30% SPP Global. Ombalansera till 70/30 två gånger per år.

Placera pengar som du vet att du kommer behöva inom 5 år på Bluestep Flex-sparkonto.

Risker
Det här är naturligtvis inte helt riskfritt. Världen kan komma in i recession eller Sverige kan komma på efterstjälken när lata ungdomar skall ta över skutan med mera. Då kan det hända att du sitter där med CSN-lån med betydligt högre ränta än idag som du inte kan betala tillbaka för att du inte har något jobb och dina investeringar är bara värda en bråkdel av vad du en gång betalat för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in