• 1
  • 2
2016-11-01, 18:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen.i.kostym
Ehm, jag testade naturligtvis 8 och 9. Funkar ej.

Edit: Ska stift betyda shift? För i så fall så slår hela tangentbordsmappningen om till något annat system (å, ä, ö försvinner) när jag trycker shift + alt
stift ska tolkas som shift-knappen, den till höger om knappen med symbolerna - och _.

Knapp 7 ger symbolerna / | \
Knapp 8 ger symbolerna ( [ {
Knapp 9 ger symbolerna ) ] }
Knapp 0 ger symbolerna = ≈ ≠
i kombination med shift, alt respektive shift alt.
Givet att du har svenskt tangentbord och inte har pillat med dess språkinställningar.

Kan tillägga att jag kör fortfarande El Capitain (förra versionen OS).
Citera
2016-11-01, 19:02
Citat:
Du kanske får göra som jag fick göra med min miserabla 22 000 kronors mac vars spotlight-funktion är för värdelös för att kunna göra något så simpelt som en användbar hårddisksökning: köp en fucking pc-emulator, köp fucking windows, installera hela fucking skiten så att macen klarar av något så simpelt som ett ''{'' eller hårddisksökningar som inte ger minsta användbar information som t.ex var filen man söker ens ligger.

Citat:
Ehm, jag testade naturligtvis 8 och 9. Funkar ej.

Edit: Ska stift betyda shift? För i så fall så slår hela tangentbordsmappningen om till något annat system (å, ä, ö försvinner) när jag trycker shift + alt

Värst vad hatisk du var idag, jag tror med stor sannolikhet att problemet ligger i din enda.

alt + shift + 8 ger mig {
alt + shift + 9 ger mig }

Jag tror att en surfplatta skulle passa dig bättre, ganska straight forward och inte så mycket som kan gå fel i en sån.
Citera
2016-11-01, 19:34
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Snarare är det så att macen är för dum för det jag behöver den till.
Du måste onekligen vara en av de mer lågbegåvade personer vi har sett här i forumet. Om du byter plattform från någon version av Windows till ett annat operativsystem så kanske fröken kan lägga ner några timmar på att studera hur det fungerar istället för att skylla på andra för att hon inte förstår?

Mac OS är precis tvärtemot vad du säger väldigt logiskt i var tecken ligger, eftersom de är placerade där symboler kan förväntas finnas om du ser till det tecken de liknar - på S-tangenten ligger också ß och ∑ exempelvis och under Ö ligger Ø och på 8 finns ({[ och på 9 finns )]}.

Du har ändrat tangentbordsuppsättningen från Svensk - Pro till något annat och skyller nu din oförmåga att lära lätta saker som en åttaåring lär sig på några timmar på allt och alla andra än dig själv.

Byt gärna till någon annan unix än Mac OS så kan vi fortsätta att följa din desperata kamp i att leta skuld bland dina verktyg medan du missar fler jobb och förlorar mer pengar innan du kanske om några år inser att det trots allt handlar om dig själv och inte om vilken skrivbordsmiljö eller vilket operativsystem fröken använder. Du är mer underhållande än irriterande och då är du ändå jävligt irriterande.
Citera
2016-11-01, 19:39
Citat:
Mmm, jag märkte att du inte hade någon lösning heller på mina spotlight-problem. Snarare är det så att macen är för dum för det jag behöver den till.

Jag svarade inte för att du helt enkelt formulerade dig dåligt, du vill alltså hitta ett par dokument med spotlighten som innehåller ett visst ord t.ex "neurologi" som du sa, MEN det kommer upp oönskade resultat? Förstår jag dig rätt? Isåfall är lösningen att du ger spotlighten mer sökord att gå på, bara ett enda sökord är alldeles för lite. Spotlight är precis vad det låter som, den tar fram filer snabbt och enkelt om du vet exakt vad du letar efter och inte mer än så. Ska du leta efter något specifikt så får du använda filhanteraren Finder. macOS är byggt på UNIX så den är absolut inte för dum för att ta fram ett dokument. Problemet ligger på din sida.
Citera
2016-11-05, 11:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag håller just nu på att lära mig programmera genom att titta på videoklipp om hur man programmerar men jag står inför ett stort problem, jag vet inte hur man får fram ''{'' på tangentbordet, hur gör man? ( Jag har ett svenskt tangentbord )

Tacksam för svar!!

Oavsett operativsystem så är det ju rent generellt bättre att ställa in engelsk layout (UK eller US går lika bra) i mjukvaran när man ska programmera. Då sitter måsvingar och hakparenteser på knapparna som i den svenska layouten har å respektive ¨ (dvs tangenten uppe till vänster om Enter).

Dessutom har man vid behov backslash på tangenten nere till vänster om Enter och | på samma tangent (om man håller in Shift). Alt Gr finns överhuvudtaget inte i de engelska layouterna, så man slipper alla de mest oergonomiska tangentkombinationerna.

Kolla alltså upp bilder på hur de engelska layouterna ser ut är mitt tips. Det går ganska snabbt att lära sig och blir så mycket smidigare.
Citera
2016-11-05, 12:48
Medlem
Citat:
Du kanske får göra som jag fick göra med min miserabla 22 000 kronors mac vars spotlight-funktion är för värdelös för att kunna göra något så simpelt som en användbar hårddisksökning: köp en fucking pc-emulator, köp fucking windows, installera hela fucking skiten så att macen klarar av något så simpelt som ett ''{'' eller hårddisksökningar som inte ger minsta användbar information som t.ex var filen man söker ens ligger.
Installera iFileX, så hittar du allt. Det är inte inbyggt i Mac OS/Spotlight att kunna söka överallt, det är av säkerhetsskäl.
PS. Du behöver mer kunskaper och mindre attityd om Mac OS, om du alls ska kunna bli nöjd. Mac OS ≠ Windows.
Senast redigerad av Redax 2016-11-05 kl. 12:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in