• 1
  • 2
2016-11-01, 17:25
Medlem
arereds avatar
Hej!

Jag håller just nu på att lära mig programmera genom att titta på videoklipp om hur man programmerar men jag står inför ett stort problem, jag vet inte hur man får fram ''{'' på tangentbordet, hur gör man? ( Jag har ett svenskt tangentbord )

Tacksam för svar!!
Citera
2016-11-01, 17:35
Medlem
Du kanske får göra som jag fick göra med min miserabla 22 000 kronors mac vars spotlight-funktion är för värdelös för att kunna göra något så simpelt som en användbar hårddisksökning: köp en fucking pc-emulator, köp fucking windows, installera hela fucking skiten så att macen klarar av något så simpelt som ett ''{'' eller hårddisksökningar som inte ger minsta användbar information som t.ex var filen man söker ens ligger.
Citera
2016-11-01, 17:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag håller just nu på att lära mig programmera genom att titta på videoklipp om hur man programmerar men jag står inför ett stort problem, jag vet inte hur man får fram ''{'' på tangentbordet, hur gör man? ( Jag har ett svenskt tangentbord )

Tacksam för svar!!

Alt + 7 (eller var nu paranteserna bor) stift alt 7 för hakparenteser.
Citera
2016-11-01, 17:38
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara: Mac --> Programvara: Mac OS
/Moderator
Citera
2016-11-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Jag är helt hundra på att det inte kommer funka om jag testar, såna banalt enkla grundläggande grejor är alltid en fullständig desinformationsdjungel när det gäller mac. Jag testar nu.
Citera
2016-11-01, 17:39
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Det fungerade inte...
Citera
2016-11-01, 17:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Det fungerade inte...

Det är den mappningen som gäller. Annars har du ändrat inställningarna från standard.
Citera
2016-11-01, 17:56
Medlem
Svantevits avatar
Jobbigt! En MBP med svenskt tangentbord är alltså i det närmaste värdelös om man vill programmera? Inte ens python är ju helt utan hakparenteser.
Citera
2016-11-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen.i.kostym
Naturligtvis funkade det inte.

Funkar hur bra som helst med pil upp+alt och klicka på parenteserna, så blir det... {{{}}}}{{}}}{{}{}}{}}}

Tog 10 s att lista ut, och jag har en gammal MBP 2009 med El Capitan på, med svenskt tangentbord.

Känns faktiskt lite märkligt att så många som kommer från Windows-pc och tycker sig vara duktiga på datorer och säger att det känner sin instängda med Mac och att det inte går att göra det ena och andra, och oftast så är det märkligt hur otekniska och datorokunniga många av dessa gökar är.
Citera
2016-11-01, 17:59
Medlem
Neksnors avatar
Parenteserna sitter på knapp 8 och 9. I övrigt läs EckiEckis inlägg.

Tänker folk aldrig?
Citera
2016-11-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Parenteserna sitter på knapp 8 och 9. I övrigt läs EckiEckis inlägg.

Tänker folk aldrig?

Ehm, jag testade naturligtvis 8 och 9. Funkar ej.

Edit: Ska stift betyda shift? För i så fall så slår hela tangentbordsmappningen om till något annat system (å, ä, ö försvinner) när jag trycker shift + alt
Senast redigerad av Mannen.i.kostym 2016-11-01 kl. 18:07.
Citera
2016-11-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen.i.kostym
Ehm, jag testade naturligtvis 8 och 9. Funkar ej.

Edit: Ska stift betyda shift? För i så fall så slår hela tangentbordsmappningen om till något annat system (å, ä, ö försvinner) när jag trycker shift + alt

För att få {} så trycker man
shift+alt+valfri parantes. Hur svårt kan det vara....

Dessutom är det busenkelt att hitta en full översikt över alla kortkommandon på tangentbordet för en Mac, och det är massor man kan göra, bara att välja vilka kommandon man behöver kunna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in