• 1
  • 2
2005-12-13, 04:56
Medlem
Företagarsvinets avatar
Är det någon som sett denna svenska brytarfilm? Ämnet intresserar mig enromt, men den är kanske inte så bra eftersom den inte getts ut på video (vad jag vet)?
Citera
2005-12-13, 15:09
Medlem
Bruce Waynes avatar
Jag har tyvärr inte sett den pga att jag inte lyckats få tag på den (inte direkt jagat efter den heller..). Men jag har hört att den ska vara sevärd.

Länk till IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0077881/
Citera
2005-12-13, 19:14
Medlem
Cineastens avatar
Den är mycket bra.

Lyftet
Under pseudonymen Kenneth Ahl skrev Christer Dahl och Lasse Strömstedt flera böcker om missbrukaren Kenneth Ahl. Lyftet är filmatiseringen av den väldigt roliga och samhällskritiska boken om Kenneth som åker jojo in och ut på Hall och andra anstalter. Han är totalt nedpundad och ser i sin enfald ned på hederliga knegare. Tillsammans med bla kompisen Bromsbandet (Sten Ljunggren - Kompanichefen Hellman i Nionde kompaniet) snor Kenneth en bil för att sedan kunna råna en bank.

Omaskerade och beväpnade med enbart en leksakspistol som de just snott från några smågrabbar tar de sig in på banken. När det visar sig att banken väntar på en penningtransport ger sig rånarna istället på kunderna. Bankkunderna låter sig dock inte skrämmas utan skäller på Kenneth och ber honom jobba ihop sina egna pengar. Det blir en väldigt rolig ordväxling som slutar med att k-pistbeväpnad piketpolis tar rånarna och burar in dem.

Tillbaka på anstalten får vi träffa Kenneths gamla kompisar, Varan, Sundsvalls-Jesus, samt en massa andra lustiga typer. När Kenneth till slut släpps ut från fängelset bestämmer han sig för att försöka gå den smala vägen. Det är tyvärr inte det lättaste då texten till Nationalteaterns Kolla kolla visar sig vara alldeles för sann.

"Om man är född bland proletärer och gör
narkotika affärer. Och är man en gång redan
straffad så är det lätt att man blir haffad,
till och från

Jag vill känna mej fri, fri, fri.
Det är min filosofi, fi, fi.
Kolla, kolla att
jag är en reko kille

Även om jag kanske sitter på kåken idag
får ni hålla med om att
det varinte dit jag ville.
NEJ!
Jag tar ett jobb på första bästa ställe.
Läderfotölj och egen telefon.
När jag kommer härifrån,
tänkte jag mitt dumma fån,
och trodde jag var stark,
men jag hamna i park
och levde på att sälja.....

Hadelätten dä dä
umpapa
får man inte göra,
inte bra
hadelätten dä dä
umpapa
Det var det jag sa
det var inte bra
umpapa

Vilken idioti, ti, ti
att sälja av ett parti, ti, ti
Kolla, kolla att
jag har mej själv att skylla
Även om jag inte gillar lokalen så bra
får ni hålla med om att
den har en funktion att fylla
Fångvården statuerar ett exempel
knäcker en kille
sätter stämpel på´n
Så när jag kommer härifrån
värker det i hjärtevrån
sticker som en dolk
när man träffar lite folk
och meckar sig en redig ..........

Haddelätten dä dä .....

Men är man hederlig i stället
och jobbar på i tjyvsamhället
Och bara är tillräckligt gniden
Så blir man miljonär med tiden
i den mån ......

Man överhuvudtaget kommer härifrån
Bara ta ett sparbankslån
Flytta till Skanör
slå sig fram som fabrikör
och leva tills man....

Okej, okej, kej, kej
Ta å titta på mej, mej, mej
Kolla, kolla att
jag är redan märkt för livet
Även om jag kanske kommer i frihet en dag
får ni hålla med om att
det är inte överdrivet
lätt att va flitig, arbetsam och präktig
lika bra jag kör direkt i ån
Så när jag kommer härifrån
i en stulen Amazon
tar jag första dan
till att dundra in till stan
och släppa loss av bara ......

Hadelätten dä dä.........
"

Den som en gång suttit inne får väldigt svårt att anpassa sig då få är beredda att anställa en missbrukare och kåkfarare. Det får även Kenneth erfara och han är beredd att ge upp. Något som Kenneth dock har lyckats med är att skaffa sig en tjej. En av kunderna under det misslyckade bankrånet tar nämligen kontakt med Kenneth och de blir såsmåningom kära. Låter som "Stockholmssyndromet" eller hur?

Ute i det fria har Kenneth bara två val. Antingen leva hederligt vilket han har lovat sin övervakare. Han får bara några veckor på sig att skaffa sig ett jobb. Misslyckas han är det kåken som gäller. Andra valet är att lyckas med "lyftet", dvs "det som i ett slag förvandlar dej från småhandlare till storfräsare". Det är något som alla i Kenneths kompiskrets drömmer om. Tyvärr förblir det oftast en dröm.

Herr Ahl råkar dock ha turen på sin sida och får genom den nya flickvännens pappa ett hederligt arbete. Det passar dock inte Kenneth och det slutar som vanligt, Kenneth skiter i jobbet och hamnar utanför samhället igen.

Filmen tar flera vändningar och skildrar på ett realistiskt och humoristiskt sätt hur svårt det är att anpassa sig till samhällets normer när man hamnat så långt ut på kanten som Kenneth och de andra kåkfararna har gjort. Många har supit eller knarkat bort familj, vänner och ekonomi. Det enda de har kvar är i princip drömmen om lyftet. Filmen tar väl inte riktigt parti för missbrukarna men den fördömer definitivt den usla kriminalvården och det ännu uslare uppföljningsarbetet för de nyligen frigivna fångarna.

Lyftet är en rolig och sevärd film med ett flertal vassa skådespelare bla Roland "Måtte djävulen ta alla fruntimmer" Jansson, Sten Ljunggren, Anders Lönnbro, Bodil Mårtensson, Carl Axel Heiknert (Palmon Harald Hult i Mannen på taket), Weiron Holmberg (Robban i Sällskapsresan), Roland Hedlund samt Lasse Strömstedt i en liten roll som pastor.

Där finns en hysteriskt rolig sekvens från kåklivet när Kenneth sitter och äter middag och Roland Janssons bryska karaktär ..... ryter till efter att ha bevittnat Kenneths urusla bordsskick.

Roligt, välspelat, samhällskritiskt och välgjort gör Lyftet till en klart sevärd film.

Tyvärr är den mycket knepig att hitta som de flesta svenska filmer från 70-talet som inte är gjorda av herr Bergman....
/Cineasten (som de facto har filmen inspelad)
Citera
2005-12-13, 19:20
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Den är mycket bra. Om ni letar lite i forumet kan ni hitta en recension av filmen skriven av undertecknad.
Hittade den: http://www.flashback.org/showpost.p...72&postcount=3
Citera
2005-12-13, 19:29
Medlem
Cineastens avatar
Företagarsvinet: den har definitivt funnits utgiven på video men det blir nog svårt att hitta ett gammalt hyrexemplar idag. Den har dock visats i Svt vid åtminstone tre tillfällen, 1992, 1998 och så har jag bestämt för mig att den visades förra eller förrförra året också.

Lasse liten är en film i samma stil som jag gärna skulle vilja se men jag har inte lyckats hitta någon som har den.
Citera
2005-12-13, 19:47
Medlem
jomenvisst, den låter ju intressant men ska den verkligen jämföras med Thief?
Thief handlar i min mening om vad som gör en man verkligen farlig, Dvs när han inte har något att förlora...i slutet frigör ju caan helt ifrån sin omgivning.
Kickar iväg bruden o barnet spränger sin rörelse Osv...för att helhjärtat kunna hämnas...vad ska fienden kunna göra tillbaka?

Lyftet verkar ju mera handla om kriminalvården och klassskillnader, eller?
Citera
2005-12-13, 20:19
Medlem
Företagarsvinets avatar
Nej, Lyftet och Thief verkar inte vara direkt lika. Men jag vill hemskt gärna se Lyftet. Tackar Cineasten för all värdefull info. När ska filmsverige inse att det måste ges ut en massa film från 70- och 80-talet? Jag menar, Janne Halldoffs produktion t.ex.
Citera
2005-12-13, 22:19
Medlem
Cineastens avatar
Mycket går ju att få tag i om man letar riktigt ordentligt.
Citera
2005-12-14, 03:37
Medlem
th3vils avatar
Lyftet.

T, FTFY - there, fixed that for you - Försökte vara lite rolig.
Citera
2005-12-14, 04:00
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av th3vil
Lyftet.

T, FTFY - there, fixed that for you - Försökte vara lite rolig.
Ok, lite chattförkortningar där.. använder nästan aldrig det själv så...

Tack för länktipset.
Citera
2005-12-14, 20:55
Medlem
Cineastens avatar
th3vil: Ganska kul men du kan ändra tillbaka mitt citat nu.
Citera
2005-12-14, 21:01
Medlem
Boddies avatar
Meeeen dyyuuuuu buro-bängen jag pundar ju inte längre så naschaaaaa Självklart har man sett Lyftet, jag har faktikst sett den i "riktig" kåkmiljö då den gick när jag satt inne. Sen så laddade jag ner den från DC för inte alls länge sen. Gillar ni filmen så ska ni även läsa Grundbulten av samma författare vill jag minnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in