2016-10-31, 19:30
Medlem
Gjorde ett inlägg i befintlig tråd utan någon svar så ställer frågan här i hopp om att få lite bättre respons och diskussionsmöjligheter.

Det lutar åt en ny laptop, jag är sugen på en 13" som ska användas till skolan men mestadels programmering, slösurfande och terminalgrejer. Nu till min fråga, hur ser det ut med olika Linuxdistros och Skylake? Jag har hört om folk som har haft problem och försökt hitta hur det ser ut nu utan lycka. Har ni några egna erfarenheter om Linux tillsammans med Skylake?

För tillfället använder jag Mint 17, skulle dock vilja prova att köra Debian, tycker det verkar som en trevlig dist utan plåtter och annat jag ej vill ha. Någon som kör Debian med Skylake och kan ge lite information om hur det fungerar och problem ni stött på?
Citera
2016-10-31, 20:37
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swfr
För tillfället använder jag Mint 17, skulle dock vilja prova att köra Debian, tycker det verkar som en trevlig dist utan plåtter och annat jag ej vill ha. Någon som kör Debian med Skylake och kan ge lite information om hur det fungerar och problem ni stött på?
Har iofs ingen skylake själv, men kan du köra mint så bör inte Debian Testing (eller sid) vara något problem eftersom mint afaik baseras på debian precis som bubuntu och alla deras derivat...
Debian stable är tyvärr oftast lite i äldsta laget för dom flesta till en desktop-maskin

Lite OT som bonus;
Citera
2016-10-31, 21:35
Medlem
Inget är självklart säkert, men jag skulle ändå testa Debian Testing. Ev non-free versionen.
Ett alternativ är ju att kanske faktiskt helt sonika plocka med ett live-USB till butiken, och testas starta från det på datorn? Nu går ju inte det med Debian (Testing), men du kan ju testa dra igång Linux Mint.

Citat:
Ursprungligen postat av noriegga
Massa trams

Med tanke på hur du skriver, så är det nog bäst för dig att gå tillbaka till en Mac. Glöm inte att be vårdnadshavaren att barnsäkra den, så du inte råkar förstöra något även där. Du låter som en risk inte bara för dig själv, utan även för datorn.
Senast redigerad av yokisuci 2016-10-31 kl. 21:40.
Citera
2016-10-31, 22:47
Moderator
vhes avatar
Ämnet definieras ju rätt tydligt i startinlägget. Håll er till det. Svara inte off topic med mer off topic.

Hysterisk massa dynga raderad. Varning utdelad.

/Moderator
Citera
2016-11-01, 12:45
Medlem
Märkte nu i ett svat att jag kan ha varit otydlig i min postning, jag har INTE Skylake på datorn atm. Men med tanke på att det säljs ju nästan bara nya datorer med Skylake och att gå tillbaka till Windows är inte ett alternativ så vill jag gärna se att det rullar innan jag köper min laptop.

Tack för input! Hoppas fortfarande att det finns någon som har egna erfarenheter av Skylake och Linux här...

Anyone?
Citera
2016-11-01, 13:04
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swfr
Märkte nu i ett svat att jag kan ha varit otydlig i min postning, jag har INTE Skylake på datorn atm. Men med tanke på att det säljs ju nästan bara nya datorer med Skylake och att gå tillbaka till Windows är inte ett alternativ så vill jag gärna se att det rullar innan jag köper min laptop.

Tack för input! Hoppas fortfarande att det finns någon som har egna erfarenheter av Skylake och Linux här...

Anyone?

Du har nog större chans att leta runt på nätet än att få svar här. Det verkar som om kernel 4.5 har hyfsat stöd för skylake vad gäller grafiken men issues vad gäller energispar. Går inte ner i viloläge/strömspar, drar mycket batteri mm. De flesta distar ligger på kernel 4.4 (Debian bara på 3.x) så rådet blir väl att avvakta.
Citera
2016-11-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
De flesta distar ligger på kernel 4.4 (Debian bara på 3.x) så rådet blir väl att avvakta.

Debian Testing/Stretch ligger på 4.7.
Citera
2016-11-02, 00:00
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Debian Testing/Stretch ligger på 4.7.

Talar man om Debian så är det stable man menar.
Citera
2016-11-17, 15:55
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Ubuntu 16.04 klarar skylake cpu med inbyggd grafik utan problem.
Så kernel 4.4 och uppåt har inbyggt stöd.

Provade på min dator med bootdvd och allt fungerade direkt i liveoset till och med.
Citera
2016-11-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Talar man om Debian så är det stable man menar.

Ja, och därför skrev jag Testing/Stretch.
Citera
2016-11-18, 14:22
Medlem
6E303062s avatar
Kör stable med kernel 4.7 från backports på frugans dator med en Skylake Celeron. Det fungerar hyfsat, men det var ett helvete att få X att fungera innan jag insåg att jag behövde en ny kernel.
Citera
2016-11-26, 20:07
Medlem
xcb567s avatar
Uppgraderade tidigare idag till en 6700k, asus moderkort och 2x nvidia GPU. Debian testing (non-free netinst) bara gled in utan annat besvär än apt-get nvidias binära blobbar.
Nu gjorde jag iofs ett väldigt medvetet val av moderkort med Intel NIC integrerat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in