2016-10-31, 16:37
Bannlyst
Har sett flera filmer där de gör en gryta och lägger i pasta i själva grytan så att pastan kokar i grädde/såsen. Hur sjutton lyckas de? När jag har provat så blir det bara utsidan som blir lite mjuk eller totalt ojämnt att några blir lite kokta medans andra inte blir det.

Vad gör jag för fel?
Citera
2016-10-31, 16:44
Medlem
Pastan förkokas förmodligen innan.
Citera
2016-10-31, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stickerskan
Pastan förkokas förmodligen innan.

Nej, inte i denna film

https://youtu.be/hGO2P0jyafw
Citera
2016-10-31, 17:09
Medlem
Att koka pasta i något annat, än vatten som man sedan häller ut, är ändå inget att rekommendera.
Det blir någon degslem som lossnar utav kokningen, så koka i vatten, häll ut vattnet och häll pastan i såsen.
Citera
2016-10-31, 20:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Evil-Hitlah
Nej, inte i denna film

Knasigt sätt att laga pasta på. Förutom att det blir en jävla massa redning så är det, som du själv märkt, svårt att få pastan bra.

Ett bättre sätt är att koka pastan i vatten till den är mycket al-dente för att därefter vända ned den avrunna pastan i grytan/pannan och låta den gå klart några minuter. Späd med pastavattnet till lagom konsistens
Citera
2016-10-31, 22:12
Medlem
Funkar kasst att koka pastan i gräddiga såser, däremot brukar jag göra s.k "one pot pasta" med tomatsås och då tillsätter jag vatten som pastan kokas i, men sedan avdunstar vilket lämnar kvar kokt pasta i en kastrull med tomatsås.
Citera
2016-11-01, 07:36
Medlem
felstavadds avatar
Jag kokar pasta i sås i vissa rätter men då är det Risini, de där små pastagrynen, jag kör med. Har kört med fusilli också, funkat bra för mig men Risini är bäst. Oftast är det en tomatsås med grädde i som jag kokat revben eller styckad kyckling i. Såsen är rätt rinnig och pastan behöver sjuda lite längre än vad som står på paketet, ibland får man spä på lite vatten ifall det blir för tjockt. Blir som en pastastuvning där all den goda buljongen kokar in i pastan.
Citera
2016-11-01, 12:26
Medlem
Nemjungs avatar
Bästa är att förkoka pastan innan, för pasta innehåller så mycket stärkelse så det kommer reda av grytan den kokar i, kommer bli en jävla gegga, men om det är de man e ute efter så kan man ju göra de :P

+ att koka pasta i gräddiga såser är ju jävligt dumt då såsen garanterat kommer hinna bränna innan pastan blivit klar om man inte sjuder den långsamt å länge..
Senast redigerad av Nemjung 2016-11-01 kl. 12:29.
Citera
2016-11-01, 13:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Evil-Hitlah
Nej, inte i denna film

Jaa du, att få 7 dl pasta att gå mjuk på 2.4 dl vin och 3.6 dl grädde, då handlar det om att du inte kokar pastan alls utan har plattan på 1:an och låter pastan långsamt mjukas upp. Börjar det koka blir det mest som på filmen, kladd och mera kladd. Om du tittar på uppläggningen liknar det ju mest klister mer än något annat. Men jänkarna älskar ju makaroner och ost så...
Citera
2016-11-27, 05:45
Medlem
svamp i grytan passar bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här