2016-10-31, 10:00
Medlem
Mergoss avatar
Som rubriken lyder så har jag ganska nyligen börjat studera, jag har jobbat i ca 3 år innan jag påbörjat mina studier.
Jag bor fortfarande hemma och har mycket låga utgifter, detta har resulterat i att jag kunnat spara en ganska OK slant medans jag jobbade (ca 300k).

Jag har nu tagit fullt CSN lån, något jag egentligen inte behöver göra överhuvudtaget.
Men har för ca 1 år sedan börjat investera smått i både Fonder och nu på senare tid Aktier.
Jag är fullt medveten om att det fortfarande är ett LÅN, men det är ett lån med mycket låg ränta (0.6%) i år.
Jag behöver inte heller börja betala av lånet/ränta förrän jag är klar med skolan vilket är i mitten av år 2018.

Nu till min fråga: det totala lånebeloppet blir på ca 150k totalt. Jag behöver lite hjälp/ideer om hur jag skall investera dessa. Kom ihåg att jag vill och planerar på att betala tillbaka allt första månaden efter jag är klar med skolan.

Tycker ni jag skall fördela sparandet på ungefär 50% sparkonto som är låst 1 år med "hög ränta" 25% fonder, 25% utdelningsaktier?

Isåfall vilka fonder samt aktier rekommenderar ni?

MVH
Citera
2016-10-31, 10:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Pengarna du har på sparkontot kommer ha rätt så låg ränta om du vill ha insättningsgaranti, men det har du antagligen koll på. Angående aktier/fonder är det lite beroende vilken risk du är sugen på, och om du är sugen på att se till dem då och då.

Många är kommer säkert rekommendera högriskbolagen som TMG etc, men jag själv föredrar de stora jättarna som är lite stabilare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in