2016-12-13, 23:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Exakt, du kan alltså en hel del om ubåtar och då speciellt ubåtar i Östersjön

Då kan du väl förklara varför det skulle vara omöjligt för en ubåt
att oavsett drivkälla gå med högre hastighet än vad våra Stirlingmaskinerier
klarar av, d.v.s. mer än c:a 5 knop.
Citera
2016-12-13, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Då kan du väl förklara varför det skulle vara omöjligt för en ubåt
att oavsett drivkälla gå med högre hastighet än vad våra Stirlingmaskinerier
klarar av, d.v.s. mer än c:a 5 knop.
5 knop är rätt hög fart i Östersjön om du nu inte bara vill förflytta dig till vilket pris som helst och då kan du lika bra snorkla nästan.

Meningen med VÅRA ubåtar i Östersjön är att dom aldrig ska höras, dom ska vara så tysta som möjligt!!

Det precis som på Das Boot, smyg smyg.
Citera
2016-12-13, 23:28
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det var det jag misstänkte. Vår egen taktiska och strategiska situation ser dock radikalt annorlunda ut, både i jämförelse med t.ex. Danmark, men också i jämförelse med de stora sjönationerna.

Svensk ubåtstaktik hade man inte kommit långt med ute på Atlanten t.ex.

För att vara ett väldigt kustrikt land så tycker jag som amatör att fokus bör ligga på kustrobotar för sjömål och ett blandat medel till hög-höjds lv robotar(en hel del av dessa kan utföras av gripen)

Speciellt på Gotland, att utvärdera allt som sker på den ön är nödvändigt. Placering av diverse förband för både första striden , sen den andra på marken.

Enbart detta om det implementeras rätt kan avskräcka från angrepp

Men kan vi skaffa denna förmåga och är mina tankar valid övht? om inte, varför?

Och för att snurra tillbaka till ditt inlägg om ubåtar, i ett skymningsläge lär vi inte ha många ute och om även vi har så kommer bästa det dom kan åstadkomma är information och målangivilser til våra sjömålsrobotar
Poängen med den kommentaren är givetvis,är det "most bang for the buck" att skaffa massa fler ubåtar?

Hur länge kommer vi ha luft herravälde liksom?
Citera
2016-12-13, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
För att vara ett väldigt kustrikt land så tycker jag som amatör att fokus bör ligga på kustrobotar för sjömål och ett blandat medel till hög-höjds lv robotar(en hel del av dessa kan utföras av gripen)

Speciellt på Gotland, att utvärdera allt som sker på den ön är nödvändigt. Placering av diverse förband för både första striden , sen den andra på marken.

Enbart detta om det implementeras rätt kan avskräcka från angrepp

Men kan vi skaffa denna förmåga och är mina tankar valid övht? om inte, varför?

Och för att snurra tillbaka till ditt inlägg om ubåtar, i ett skymningsläge lär vi inte ha många ute och om även vi har så kommer bästa det dom kan åstadkomma är information och målangivilser til våra sjömålsrobotar
Poängen med den kommentaren är givetvis,är det "most bang for the buck" att skaffa massa fler ubåtar?

Hur länge kommer vi ha luft herravälde liksom?
KA förband är absolut bra att ha, både fasta och rörliga.

Ubåtarnas roll är att samla information i fred och i krig men framförallt i krig göra fienden försiktig.
Dom kommer inte att ligga i hamn i ett skymningsläge, absolut inte dom kommer att ligga nära fienden helt tysta och lyssna.

Så fort som rör sig riskerar dom att upptäckas och skjuter dom så måste dom träffa annars blir dom sänkta, dvs dom måste vara bäst i världen på detta och det är dom med största sannolikhet också. Fråga USA
Citera
2016-12-14, 00:43
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Ubåtarnas roll är att samla information i fred och i krig men framförallt i krig göra fienden försiktig.
Dom kommer inte att ligga i hamn i ett skymningsläge, absolut inte dom kommer att ligga nära fienden helt tysta och lyssna.

Så fort som rör sig riskerar dom att upptäckas och skjuter dom så måste dom träffa annars blir dom sänkta, dvs dom måste vara bäst i världen på detta och det är dom med största sannolikhet också. Fråga USA

du svarade inte eller kastade ljus på några frågeställningar jag hade. trotts ditt långa inlägg.
Citera
2016-12-14, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
du svarade inte eller kastade ljus på några frågeställningar jag hade. trotts ditt långa inlägg.
Tycker du att det var trevligt skrivet av dig?
Citera
2016-12-14, 11:32
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Tror att du får fundera lite på detta med fasta KA-förband.
Tänker du på eldrörsartilleri i skärgårdarna?
Eller på fasta robotinstallationer? Eller vad tänker du på?

I min bok, är de enda någorlunda fasta arrangemang som har rimlig chans att överleva ett tag, våra minlinjer (och även dessa behöver flyttas då och då, eftersom motståndaren lär reka och kartlägga dem).

Är en anläggning fast så kan den slås ut av sabotörer. Att investera i en pjäs för flera hundra miljoner vars eldrör kan oskadliggöras av ett par spetsnäsor med några hekto sprängdeg är inte helt sunt (jo, det fanns eldrör i reserv till de flesta mindre pjäser - oklart om det fanns till 12/70-batterierna).

Är en anläggning fast så kan den positionsbestämmas långt i förväg. Pjäspersonalen riskerar alltså att få en kryssningsmissil i huvudet från krigets första dag (om de ens hinner fram för att bemanna pjäsen).

Wennerström sålde ut uppgifterna om ett fast kustrobotbatteri och så var den idén förbrukad.

Och även om precision än så länge inte är en rysk paradgren (tvärtom så verkar det vara en ständig källa till trassel) så kanske förhoppningen att en Kalibr inte skulle kunna pricka pjäs 3 på Landsort, är ett ganska dåligt skydd.
Personligen har jag hellre en bataljon icke-splitterskyddade 12/80 KARIN-pjäser till mitt förfogande, än något jag inte kan flytta på.

Orörligt är obra, om du frågar mig.
Citera
2016-12-14, 11:50
Medlem
Citat:
5 knop är rätt hög fart i Östersjön om du nu inte bara vill förflytta dig till vilket pris som helst och då kan du lika bra snorkla nästan.

Meningen med VÅRA ubåtar i Östersjön är att dom aldrig ska höras, dom ska vara så tysta som möjligt!!

Det precis som på Das Boot, smyg smyg.

Jag misstänkte att du menade att ubåtar KAN köra fullt ös i Österpölen, bara att det är olämpligt. Det håller jag med om. En stor atomare KAN köra full fart i u-läge på en del ställen i Östersjön relativt säkert, men det är inte en speciellt bra idé.
Citera
2016-12-14, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Jag misstänkte att du menade att ubåtar KAN köra fullt ös i Österpölen, bara att det är olämpligt. Det håller jag med om. En stor atomare KAN köra full fart i u-läge på en del ställen i Östersjön relativt säkert, men det är inte en speciellt bra idé.
Precis, en atomubåt som kommer i hög fart har ett fartövertag på kanske 20 knop mot tex HMS Gotland hon smyger, tyvärr för atomubåtens del kan den inte svänga, inte dyka ej heller höra tex Gotland annat än kanske 30 sekunder innan hon får två torpeder i sig och sjunker eller i vart fall stoppar upp och måste gå upp till ytan, efter det så kan Gotland välja att antingen smyga vidare eller öka farten under 3-4 timmar och på den tiden hinner hon rätt långt, i runda slängar halva Östersjön i ostlig riktning troligtvis.
Senast redigerad av sukhoi-t50 2016-12-14 kl. 12:16.
Citera
2016-12-14, 13:10
Moderator
T-80Us avatar
Nu är vi ganska långt OT igen, och någon diskussion av danska flottan äger inte rum längre. Vi håller oss till topic, diskussioner om svenska ubåtar och annat får vi ta i separat tråd.

/Mod
Citera
2016-12-14, 23:18
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrwugnsi
Jag hade svårt att tro det när jag såg det. Men tydligen har Danmarks flotta inte mindre än 9 fregatter på över 3000 ton styck. 5 av dessa är på mer än 6000 ton och är väldigt moderna.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Royal_Danish_Navy_ships

Det kan jämföras mot Sveriges 9 korvetter (varav 4 relativt omoderna), alla på mindre än 1000 ton styck. Och Visbykorvetterna de (5) moderna fick som bekant inget ordentligt luftvärn av besparingsskäl.

Danmarks flotta verkar nästan stå sig mot Tysklands? Vadan detta? Är det för att Danmark vill ha en aktiv internationell roll inom NATO (p.g.a. Rasmussen som tidigare ordförande)?

Nu tror inte jag att det Sverige behöver är stora ytstridsfartyg när det gäller försvar av landet, utan snarare kustartilleri, U-båtar och JAS-plan. Eventuellt också mineringsfartyg? Men det är ändå anmärkningsvärt hur Danmarks flotta totalt utklassar den svenska. Annat var det på 1950-talet.

Diskussuon: Varför har Danmark så stark flotta? Finns det något annat land av jämförbar storlek som kan mäta sig?

Flottorna ser olika ut eftersom de är anpassade till sin miljö samt organisation dvs ingå i NATO styrka. Minutläggningsförmåga har vi tyvärr tagit bort i Sverige.
Citera
2016-12-15, 12:24
Medlem
Jan66s avatar
Att jämföra Danmarks flotta med Sveriges är svårt eftersom det är helt olika förutsättningar.
Dels ingår Danmark i NATO och skall passa in i systemet, både avseende fartygstyp samt system som det rustas med, och så ser geografin annorlunda ut dvs Danmark har även Grönland att beakta.

Geografin efter kusten är också olik Sverige vilket påverkar taktiken.
Vi har ju en taktik där vi lämnar Marinbaserna om läget skärps och sedan använder bastjänstområden efter vår kust dit fartygen under skydd kan vapenkompletteras m.m.

Danmark har istället en kust där man inte kan "gömma sig" på samma sätt.
Även vapenkomplettering m.m sker på annat sätt när man ingår i en NATO-styrka.

Ska vi jämföra med "likvärdigt" land så ska vi i så fall jämföra med Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in