Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
KA förband är absolut bra att ha, både fasta och rörliga.
Ubåtarnas roll är att samla information i fred och i krig men framförallt i krig göra fienden försiktig.
Dom kommer inte att ligga i hamn i ett skymningsläge, absolut inte dom kommer att ligga nära fienden helt tysta och lyssna.
Så fort som rör sig riskerar dom att upptäckas och skjuter dom så måste dom träffa annars blir dom sänkta, dvs dom måste vara bäst i världen på detta och det är dom med största sannolikhet också. Fråga USA

Tror att du får fundera lite på detta med fasta KA-förband.
Tänker du på eldrörsartilleri i skärgårdarna?
Eller på fasta robotinstallationer? Eller vad tänker du på?
I min bok, är de enda någorlunda fasta arrangemang som har rimlig chans att överleva ett tag, våra minlinjer (och även dessa behöver flyttas då och då, eftersom motståndaren lär reka och kartlägga dem).
Är en anläggning fast så kan den slås ut av sabotörer. Att investera i en pjäs för flera hundra miljoner vars eldrör kan oskadliggöras av ett par spetsnäsor med några hekto sprängdeg är inte helt sunt (jo, det fanns eldrör i reserv till de flesta mindre pjäser - oklart om det fanns till 12/70-batterierna).
Är en anläggning fast så kan den positionsbestämmas långt i förväg. Pjäspersonalen riskerar alltså att få en kryssningsmissil i huvudet från krigets första dag (om de ens hinner fram för att bemanna pjäsen).
Wennerström sålde ut uppgifterna om ett fast kustrobotbatteri och så var den idén förbrukad.
Och även om precision än så länge inte är en rysk paradgren (tvärtom så verkar det vara en ständig källa till trassel) så kanske
förhoppningen att en Kalibr inte skulle kunna pricka pjäs 3 på Landsort, är ett ganska dåligt skydd.
Personligen har jag hellre en bataljon icke-splitterskyddade 12/80 KARIN-pjäser till mitt förfogande, än något jag inte kan flytta på.
Orörligt är obra, om du frågar mig.