Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-31, 12:03
  #13
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kör du kabel mellan routern och datorn i vanliga fall eller trådlöst?

Får routern rätt ip, gateway o dns ?
Jag har en stationär PC som är ansluten med kabel till routern, de övriga enheterna är trådlösa, alla är utan internet men syns i nätverket.

När jag anslöt den bärbara direkt med kabeln så tog jag de uppgifterna jag fick då om IP, nätmask, nätbrygga och överförde de manuellt i routern på vinst och förlust.
Startade om routern, ingen förbättring, noll internet.

När jag direktansluter med kabeln fungerar internet på den bärbara.

Nu är vi 7 grannar som har Bahnhof och samma router (Asus RT-N66U) och alla upplever att bredbandet slår av och på, att alla 7 routrar skulle paja simultant är osannolikt.
Citera
2016-10-31, 12:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Jag har en stationär PC som är ansluten med kabel till routern, de övriga enheterna är trådlösa, alla är utan internet men syns i nätverket.

När jag anslöt den bärbara direkt med kabeln så tog jag de uppgifterna jag fick då om IP, nätmask, nätbrygga och överförde de manuellt i routern på vinst och förlust.
Startade om routern, ingen förbättring, noll internet.

När jag direktansluter med kabeln fungerar internet på den bärbara.

Nu är vi 7 grannar som har Bahnhof och samma router (Asus RT-N66U) och alla upplever att bredbandet slår av och på, att alla 7 routrar skulle paja simultant är osannolikt.

Är routern inställd att vara "dns-proxy"?
Dvs får LAN-/WiFi-klienter routerns adress som dns i dhcp-servern? (Syns med typ ipconfig -all|more ).

Prova isf att sätta OpenDNS eller Google (8.8.8.8 8.8.4.4) direkt i klienten eller routerns LAN/dhcp-server-config.

(Why? : DNS "ska" helst gå över TCP numera - Men inte många hemmaroutrar som klarar.)
Citera
2016-10-31, 13:05
  #15
Medlem
kimdah2002s avatar
Kolla vad routern får för adresser tilldelade om den sitter i inkommande uttaget
Kolla vad datorn får för adresser tilldelade om den sitter i inkommande uttaget
Några skillnader på ip, gw eller dns ? (ip kan skilja sista siffran övriga bör vara lika)

Om du har 7 routrar inom kort avstånd kan det bli problem. Särskilt om man inte kör unika ssid och har separerat kanalvalen så mycket det går.
Citera
2016-10-31, 13:08
  #16
Medlem
hagsatras avatar
Bahnhof strulade rejält i Stockholmsområdet för cirka 1-2 månader sen. Kopplade ner varje kväll och man fick betydligt långsammare nät än vad man betalar för. Sen dess det blivit bättre men det kopplade ner en halvtimme förra veckan. Kolla http://downdetector.se/problem-storningar/bahnhof det är många som klagar på samma sak i Sundsvallsområdet
Citera
2016-10-31, 15:24
  #17
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kolla vad routern får för adresser tilldelade om den sitter i inkommande uttaget
Kolla vad datorn får för adresser tilldelade om den sitter i inkommande uttaget
Några skillnader på ip, gw eller dns ? (ip kan skilja sista siffran övriga bör vara lika)

Om du har 7 routrar inom kort avstånd kan det bli problem. Särskilt om man inte kör unika ssid och har separerat kanalvalen så mycket det går.

När jag kollar så ser jag att det som skiljer mellan dator och router är att de två sista siffrorna i IP är olika.
När jag manuellt konfigurerar routern så den får exakt samma som datorns tilldelade siffror, händer ändå inget.

De 7 routrarna ligger på avstånd från 150m-2km så de är inte så nära varandra.
Alla har helt olika ssid.


Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Är routern inställd att vara "dns-proxy"?
Dvs får LAN-/WiFi-klienter routerns adress som dns i dhcp-servern? (Syns med typ ipconfig -all|more ).

Prova isf att sätta OpenDNS eller Google (8.8.8.8 8.8.4.4) direkt i klienten eller routerns LAN/dhcp-server-config.

(Why? : DNS "ska" helst gå över TCP numera - Men inte många hemmaroutrar som klarar.)
Wow, nu är jag tvåa på bollen, det där känner jag mig inte direkt duglig till att genomföra.
Har du nån tutorial?
Citera
2016-10-31, 15:37
  #18
Medlem
kimdah2002s avatar
Sätt tillbaka routern och ställ in automatisk konfiguration och spara och starta om
Anslut med en dator och öppna ett kommandofönster och skriv ipconfig /all

skriv ping xxx.xxx.xxx.xxx tryck enter (ip adressen till default gateway o se vad som händer)
skriv ping xxx.xxx.xxx.xxx tryck enter (ip adressen till dns servern o se vad som händer)
skriv ping 8.8.8.8 tryck enter (och se vad som händer)
Citera
2016-10-31, 16:18
  #19
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Sätt tillbaka routern och ställ in automatisk konfiguration och spara och starta om
Anslut med en dator och öppna ett kommandofönster och skriv ipconfig /all

skriv ping xxx.xxx.xxx.xxx tryck enter (ip adressen till default gateway o se vad som händer)
skriv ping xxx.xxx.xxx.xxx tryck enter (ip adressen till dns servern o se vad som händer)
skriv ping 8.8.8.8 tryck enter (och se vad som händer)

Så här blev resultatet:
Via routern så blev alla 3 ping försök = 4 sent - 4 lost 100%

Via kabel i dator: ping 1= 4 sent-4 lost 100%
ping 2 = 4sent-4 recived Min=0ms Max=0ms
ping 3 = 4 sent -4 recived Min7ms Max=7ms
Provade pinga lite olika IP nr och det blev 100% lost.

Fick precis besök av en granne som inte har bahnhof och inte har Asus router, grannen har exakt samma problem som vi andra, det lutar åt att det är stadsnätet som har nått fel i sig och inte våra ISP:s.

Hur loggar man internet trafiken i win 10?
Citera
2016-10-31, 16:37
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Wow, nu är jag tvåa på bollen, det där känner jag mig inte direkt duglig till att genomföra.
Har du nån tutorial?

Nu slipper jag instruera och du slipper genomföra:

Din "ping-övning" visar att mitt förslag INTE är orsak till era problem.
Citera
2016-10-31, 20:31
  #21
Medlem
Burkens avatar
Förhoppningsvis är det löst med routern nu, se här:
(FB) Asus RT-N66U.......vägrar internet....?

Gällande bredbandet verkar det som om felet ligger i stadsnätet och felanmälan är gjord.

Passar på att tacka alla för tips och råd - flashback rules!
Citera
2016-10-31, 21:46
  #22
Medlem
Tjena, Bor i Sundsvall , Södermalm. Har inga problem med bahnhof.

EDIT: Såg din senaste post
Citera
2016-11-02, 08:05
  #23
Medlem
hortaxis avatar
Har du fått igång det? Jag är inne på dag 4 utan internet. Har Bahnhof och servanet. Går inte att få tag på som jävlana heller . Är någon robotröst som säger att det är driftstörning och att man inte ska göra något. Allt för att inte prata med kunden.
Citera
2016-11-02, 10:12
  #24
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi
Har du fått igång det? Jag är inne på dag 4 utan internet. Har Bahnhof och servanet. Går inte att få tag på som jävlana heller . Är någon robotröst som säger att det är driftstörning och att man inte ska göra något. Allt för att inte prata med kunden.
Har gått som tåget sedan i måndags kväll utan några störningar, har inte hört nått från mina grannar heller om störningar.

Vad har du provat att göra med dina grejer, omstarter och skit?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback