2016-10-31, 16:46
Medlem
Henrik Dorsin borde göra en sång för och en sång emot pedofila arbetsgruppen bara som ett experiment, så vi kan se vad som händer och hur många som tolkar budskapen tvärtemot.
Citera
2016-10-31, 16:55
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ett ord som bara används i syfte att förminska en annan sorts ställningstagande.
Kan något egentligen bli mer pseudo än det
Har skämtare och konstnärer en skyldighet att uttrycka personliga åsikter om sina verk? Jag tror inte det men du kanske har all tid i världen till att kontrollera att vart intryck som du får vid en upplevelse stämmer överens med det skaparen vill förmedla? Huruvida Dorsins egen inställning är att han driver med bögar eller inte är för mig totalt oviktig då jag anser att alla element som ingår i ett skämt är under attack, så att säga.

Med vänlig hälsning,
din nextdoor kvasihäxa

Nu förminskar jag inte en person (kanske Roland Barthes då) eller personens subjektiva tolkning, utan en teori/filosofisk skola. För varje ställningstagande finns det ofta ett motsatt ställningstagande. Det ligger liksom i sakens natur.
Citera
2016-10-31, 17:03
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Jo, det är precis vad det betyder. Med det inte sagt att att ett verk inte kan uppfattas på olika sätt beroende på mottagaren. Men idén om ett verk helt frikopplat från upphovsman faller på sin egen orimlighet och fullkomligt stinker poststrukturalistisk pseudointellektualism. Att synen på upphovsmannen påverkar tolkningen bestrider jag inte, vilket inte minst visades under Nikanor Teratologen debaclet, när somliga kulturskribenter tvingades revidera sin syn på hans kulturgärning efter hans identitet blivit känd.

Jag antar att du har läst Fahrenheit 451, förändrades din tolkning av boken eller historiens centrala tema när du fick reda på vad Bradbury tyckte den handlade om?
Citera
2016-10-31, 17:05
Medlem
Varulvs avatar
Den belyser ju inte bara fanatisk kristendom egentligen, utan hur många ideologier ter sig överhuvudtaget. Går att applicera på nazism, kommunism, liberalism, konservatism etc etc.

Det är helt enkelt en bra samhällssatir.
Citera
2016-10-31, 17:06
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -azurskiftande-
Henrik Dorsin borde göra en sång för och en sång emot pedofila arbetsgruppen bara som ett experiment, så vi kan se vad som händer och hur många som tolkar budskapen tvärtemot.

Eller varför inte en sång om hur NAMBLA (och andra pedofila intresseorganisationer) var en del av mainstream HBTQ rörelsen och medlem i internationella parapaplyorganisationen International Lesbian and Gay Association (ILGA) ända till 1994, och endast blev uteslutna efter en amerikansk konservativ motkampanj hotade ILGA:s möjlighet till ekonomiskt bistånd och roll som FN konsult.
Citera
2016-10-31, 17:18
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag antar att du har läst Fahrenheit 451, förändrades din tolkning av boken eller historiens centrala tema när du fick reda på vad Bradbury tyckte den handlade om?

Fahrenheit 451 står faktiskt oläst i min bokhylla sedan länge, men jag skulle aldrig få för mig att berätta för en författare vad hans egen bok betyder, även om jag har min egen tolkning. Inte konstigare än att en film kan få kultstämpel för att den är campy även om regissörens syfte är något helt annat. Från wiki länken:

,"Most pernicious of French imports [into American academia] is the notion that there is no person behind a text. Is there anything more affected, aggressive, and relentlessly concrete than a Parisian intellectual behind his/her turgid text? The Parisian is a provincial when he pretends to speak for the universe." ~ Camille Paglia
Citera
2016-10-31, 17:37
Medlem
breeze420s avatar
Fast skämtet handlar ju inte om bögarna. Skämtet är ju att de som sjunger den ska vara kristna fundamentalister. Därför skämtar man om att såna där frikyrkokristna generellt är emot homosexualitet, och representerar dem därför i sketchen som att de tycker att allt är bögarnas fel.

Det är skämtet i det hela, och skämt eller allmänt obehagligt snask som rör kristna älskar ju svenskarna. Se bara på hela grejjen kring Knutby. Finns ju inte en enda som inte känner till det fallet.
Citera
2016-10-31, 17:48
Medlem
Limhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
I grunden var det ju inte ö.h.t. riktat mot bögar, utan mot fanatiska homofober som skyller samhällets förfall på bögar.
Satir heter det.

Exakt som Tomas Järvhedens "Invandrarkiss" alltså.
Kiss är fortfarande kiss vare sig det kommer från en vit eller brun människa (även om kisshalten varit lägre utan en kissande invandrare i sjön, men det är en annan diskussion), men nog återspeglar den debattklimatet här på FB förjävla bra ibland

Klockren kommentar!
Citera
2016-10-31, 18:24
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Humor hör inte till svenskarnas positiva egenskaper nej. Tråkigare folkslag får man söka efter.

Håller absolut med. Den är så förutsägbar och mainstream att det knappast ens är värt att kallas humor. Det är ungefär i nivå med att se reklamfilmer på tv4. Man får leta efter poängen.

Sången om bögarna är inte heller särskilt fyndig. Den är bra framförd och lever på att om du inte skrattar är du själv homofob.
Citera
2016-10-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Eller varför inte en sång om hur NAMBLA (och andra pedofila intresseorganisationer) var en del av mainstream HBTQ rörelsen och medlem i internationella parapaplyorganisationen International Lesbian and Gay Association (ILGA) ända till 1994, och endast blev uteslutna efter en amerikansk konservativ motkampanj hotade ILGA:s möjlighet till ekonomiskt bistånd och roll som FN konsult.
Frågan är vem Dorsin ska spela i låten "Det är barnälskarnas fel". Kommer inte på någon.

Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Som någon var inne på är det nog för att det tänjde väldigt mycket på gränserna. Det ansågs som fel att skämta om bögar eftersom det i samhället råder hysteri om att man absolut inte får sparka nedåt. Den drev med hela skitnödigheten. Väldigt kul
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Det ett kärleksfullt skämtsam sång som går att jämföra med en Norgehistoria. Det vi älskar och känner samhörighet med kan vi driva med. Skulle det fungera med "invandrarnas fel"? Absolut inte!
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Den är gó för att det FORTFARANDE finns folk som tror den verkligen skyller på bögarna medans det är ett satiriskt skådespel mot homofober.

Man undrar om hur den mottagits idag om det istället var "invandrarna/muslimernas/flyktingarnas" fel?

Det är ett gott tecken när man kan skämta om en grupp människor utan att steglas i media. Det betyder att dom är accepterade på en så pass hög nivå att man inte behöver bli tok kränkt av att bli lite "dissad".

Ni undrar hur "invandrarnas fel" hade mottagits idag. Ronny Erikssons "Storswänsken" skojar om invandrare och det är som vi vet väldigt kontroversiellt. Vad tycker ni när ni jämför den med Dorsins låt?
https://www.youtube.com/watch?v=8hqmeYMGTRQ
Senast redigerad av -azurskiftande- 2016-10-31 kl. 18:31.
Citera
2016-10-31, 18:39
Medlem
Sqrbankens avatar
Skulle nog tro att dess populäritet har haft lite dragkrok av att just bögarna själva tycks gilla att spela den på högsta volym Källa här är en evenemangspolare som arbetat med och under många "gay-happenings".
Citera
2016-10-31, 19:22
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -azurskiftande-
Frågan är vem Dorsin ska spela i låten "Det är barnälskarnas fel". Kommer inte på någon.

Han kan fortfarande spela präst. Det finns ingen brist på pojkhungriga sodomiter i nya, HBTQ inkluderande Svenska kyrkan.

(FB) Prästen Oscar Kalm häktad för våldtäkt mot barn (pågått en längre tid)

(FB) Präst som skickar sex-sms i Kalmar län

(FB) Chef inom kyrkan anhållen för sexbrott mot barn, Kronoberg

(FB) Misstänkt pedofil får i uppdrag att hbtq-certifiera Svenska kyrkan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in