2016-10-28, 15:26
Medlem
Har läst att man skall tugga 30-50 gånger varje gång man stoppar mat i munnen. Jag är tveksam att ens de läkare som rekommenderar detta att en de själva tuggar 30-50 gånger, det är ju extremt många. Själv lyckas jag oftast tugga max 5 gånger, finns det några här som tuggar 30-50 gånger och kan ge lite tips?
Citera
2016-10-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Har läst att man skall tugga 30-50 gånger varje gång man stoppar mat i munnen. Jag är tveksam att ens de läkare som rekommenderar detta att en de själva tuggar 30-50 gånger, det är ju extremt många. Själv lyckas jag oftast tugga max 5 gånger, finns det några här som tuggar 30-50 gånger och kan ge lite tips?

ta större tuggor
Citera
2016-10-28, 15:38
Medlem
Sereenas avatar
5ggr? Äter du bara soppa, mos och liknande?

Man ja, 30-50ggr är extremt. ~10-20 är normalt om det inte är tex segt kött och liknande..
Citera
2016-10-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
ta större tuggor

Spelar ingen roll hur jag än gör så lyckas jag aldrig med att tugga mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
5ggr? Äter du bara soppa, mos och liknande?

Man ja, 30-50ggr är extremt. ~10-20 är normalt om det inte är tex segt kött och liknande..

Äter vanligt mat, men efter 5 gånger är maten i munnen ju som mos. Hur lyckas du med 10-20? Jag menar att även det är bra om jag lyckas med. Så även du tycker att 30-50 inte är realistisk?
Citera
2016-10-28, 15:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Äter vanligt mat, men efter 5 gånger är maten i munnen ju som mos. Hur lyckas du med 10-20? Jag menar att även det är bra om jag lyckas med. Så även du tycker att 30-50 inte är realistisk?

Som sagt, för att maten ska vara "mos" redan efter 5 tuggningar så måste den vara väldigt mjuk/blöt från början.
Citera
2016-10-28, 16:13
Medlem
General.Maximus.s avatar
Vilka läkare är det som rekommenderar detta?
Citera
2016-10-28, 17:15
Medlem
Killer-queens avatar
Det här är lite samma fråga som hur mycket vatten man ska dricka dagligen. Det löser sig av sig själv och är inget man behöver fundera över. Evolutionen har gjort så att sådana här saker sitter i ryggmärgen, vi skulle inte fungera som art om vi hade behövt tänka på sådant. Behöver du dricka vatten så blir du törstig, och hur mycket du behöver tugga innan du ska svälja känner du också. Lita på dina instinkter så löser det sig, vilket det har gjort i alla generationer hitintills.
Citera
2016-10-28, 19:32
Medlem
Ziayas avatar
Låter överdrivet som tusan. Bara du sväljer maten nästan hel behöver du börja räkna dina tuggor. Annars tuggar man tills maten känns lätt att svälja. Inte svårare än så.
Citera
2016-10-28, 21:16
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Låter överdrivet som tusan. Bara du sväljer maten nästan hel behöver du börja räkna dina tuggor. Annars tuggar man tills maten känns lätt att svälja. Inte svårare än så.

Jag sväljer maten nästan hel. 2-3 tuggor max. Dåligt?

(En gång åt jag en kanelbulle utan att tugga alls)
Citera
2016-10-28, 21:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv

Riskerar en hel del problem med mgen/matsmältningen.
Citera
2016-10-28, 21:33
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv

För matsmältningen är det dåligt, ja. Och du riskerar problem med halsbränna, sura uppstötningar.
Citera
2016-10-28, 21:35
Medlem
Om man skulle ha problem så skulle man snabbt ändra sätt. Så ät som du brukar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in