2016-10-28, 21:38
  #13
Avslutad
Tugga tills maten i munnen är helt ner bruten till mos.
Att bara dricka näring i lös form ska vara dåligt för matsmältningen.
Någon stans mittemellan.
Citera
2016-12-27, 19:11
  #14
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Vad heter enzymet som bildas nu igen då man tuggar maten?
Citera
2016-12-28, 09:35
  #15
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Vad heter enzymet som bildas nu igen då man tuggar maten?
Olika enzym för olika mat... Det har evolutionen sett till, vilket också hänger samman med att kroppen har så svårt med att ta vara på nutidens processade ´mat´.

Det bildas enzymer vid doften av mat och medan man tuggar... Man gör klokt i att låta måltiderna ta tid, för bättre upptag och mindre ont i magen - den ska vara mos när man sväljer den.
Likaså bör man låta det ta tid när man dricker. Inte botten upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in