• 2
  • 3
2016-10-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Trden handlar i frsta hand om situationer som i frga 1 (TS) dr det finns tv alternativ att vlja p, antingen offras fotgngare eller s offras bilens passagerare.

Jo. Men jag tror det finns en pong, eller rttare sagt tv, i att inte lta bilens algoritmer ge sig in i djuplodande resonemang om rtt avlgsna fljder av sitt agerande. Dels tar det tid, och dels gr det bilens upptrdande nyckfullt och svrfrutsgbart. Den regel jag angivit r ltt att lra fr alla trafikanter, och vi har sedan att frhlla oss drtill, liksom till regeln att det r dumt att st under ett trd vid skvder.
Citera
2016-10-29, 15:06
Medlem
Tillbehrsmarknaden kommer skerligen att svmma ver av elektroniska sm dosor som "trimmar" din bil att gra det DU vill att den ska gra i trdskaparens tnkta scenario. Exempelvis pluggar du in en enhet i OBD kontakten som "talar om" fr bilens elektroniska system att det sitter 8 passagerare i vagnen och sledes kommer att vlja kra ver de tre lekande sm barnen p vgen.
Citera
2016-10-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Tillbehrsmarknaden kommer skerligen att svmma ver av elektroniska sm dosor som "trimmar" din bil att gra det DU vill att den ska gra i trdskaparens tnkta scenario. Exempelvis pluggar du in en enhet i OBD kontakten som "talar om" fr bilens elektroniska system att det sitter 8 passagerare i vagnen och sledes kommer att vlja kra ver de tre lekande sm barnen p vgen.

Visst. Man kan ocks redan nu kra p fyllan. Icke desto mindre r det olagligt.
Citera
2016-10-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo. Men jag tror det finns en pong, eller rttare sagt tv, i att inte lta bilens algoritmer ge sig in i djuplodande resonemang om rtt avlgsna fljder av sitt agerande. Dels tar det tid, och dels gr det bilens upptrdande nyckfullt och svrfrutsgbart. Den regel jag angivit r ltt att lra fr alla trafikanter, och vi har sedan att frhlla oss drtill, liksom till regeln att det r dumt att st under ett trd vid skvder.
Ok,s p frga 1 s svarar du allts b) Vja fr barnen och d allts offra dig (bilens passagerare)
Citera
2016-10-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ok,s p frga 1 s svarar du allts b) Vja fr barnen och d allts offra dig (bilens passagerare)

Mjligen. Jag r ingen expert p "krockfysik", men jag inbillar mig att en frontalkollision med ett freml av gjutjrn med ett barns volym/form vore mer frdande n en snedtrff mot berget. Som frgan r formulerad leder det i alla fall till frarens dd, men bilen gjorde vad den kunde...
Citera
2016-10-29, 15:48
Medlem
Citat:
Mjligen. Jag r ingen expert p "krockfysik", men jag inbillar mig att en frontalkollision med ett freml av gjutjrn med ett barns volym/form vore mer frdande n en snedtrff mot berget. Som frgan r formulerad leder det i alla fall till frarens dd, men bilen gjorde vad den kunde...
Mjligen kan man inte programmera bilen att gra man mste bestmma sig fr hur man vill att bilen agerar.
Du kper och ker allts i en bil som vjer in i en bergsvgg eller nedfr en ravin om jag springer rakt ut i vgen nr du kommer kandes med din familj i 90km/h.
(snlla svara inte att du inte har nn familj...)
Citera
2016-10-29, 15:54
Medlem
Citat:
Mjligen kan man inte programmera bilen att gra man mste bestmma sig fr hur man vill att bilen agerar.
Du kper och ker allts i en bil som vjer in i en bergsvgg eller nedfr en ravin om jag springer rakt ut i vgen nr du kommer kandes med din familj i 90km/h.
(snlla svara inte att du inte har nn familj...)

Bilen agerar enligt den regel jag angivit, nmligen s att den maximerar frarens verlevnadschans under antagandet att eventuella freml p vgen, med detekterad hastighetsvektor och uppskattad volym, bestr av massivt jrn. You (and the car) do the math...

(Jag har en mamma och tv katter, om det har ngon betydelse.)
Citera
2016-10-29, 16:01
Medlem
Citat:
Bilen agerar enligt den regel jag angivit, nmligen s att den maximerar frarens verlevnadschans under antagandet att eventuella freml p vgen, med detekterad hastighetsvektor och uppskattad volym, bestr av massivt jrn. You (and the car) do the math...

(Jag har en mamma och tv katter, om det har ngon betydelse.)
Ja det bsta r ju att bilen bde vjer fr mig och inte vjer fr mig s du i bilen ocks verlever det har du rtt i s fr det bli, over and out.
Citera
2016-10-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Japp mycket jidder lr det bli...
Citera
2016-10-29, 17:00
Medlem
Vad vi n m anta om framtidens frarprogram kan vi nog vara rtt frvissade om att de kommer att baseras p sannolikhet snarare n kasuistik.
Citera
2016-10-30, 09:40
Medlem
Citat:
Vad vi n m anta om framtidens frarprogram kan vi nog vara rtt frvissade om att de kommer att baseras p sannolikhet snarare n kasuistik.

Bilarna mste slja! och ingen vill kpa en bil som vjer undan in i en bergvgg fr ngon som springer ut i vgen, och ingen vill ha sjlvstyrande bilar som r programmerade att offra (kra ihjl) mnniskor som springer ut i vgen...
Senast redigerad av Xuno 2016-10-30 kl. 10:21.
Citera
2016-11-03, 23:25
Medlem
Citat:
De gamla grekiska filosoferna var ofta ett par tusen r fre sin tid men idag knns det som om "filosofin" mnga gnger ligger efter tekniken och utvecklingen.

Det finns redan eller tminstone snart bilar som sjlva kan kra mycket skrare n oss mnniskor [edit] ...

Moralfilosofiskt problem:

"Frestll dig att du ker i en sjlvkrande bil p en bra, relativt rak vg i 90 km/h. Till vnster om vgen finns en bergvgg. Till hger om vgen finns en djup ravin. En bit framfr bilen springer fem barn efter en boll. Den sjlvkrande bilen uppfattar barnens nrvaro framfr bilen, men de r fr nra bilen fr att den ska hinna bromsa.[edit] Hur ska bilen programmeras?

Frgor att diskutera

1. Hur ska bilen vara programmerad att agera i exemplet ovan?

a) Bromsa och kra rakt fram vilket med strsta sannolikhet leder till att barnen dr (frmodligen det allra vanligaste som hnder idag nr mnniskor sjlva kr bilen)

b) Vja fr barnen och d allts offra dig (bilens passagerare)

c) En slumpgenerator gr ett val. (hur ska d oddsen se ut - 50/50?)

d) Man ska sjlv kunna vlja hur bilen ska gra i den situationen (ska man d behva redovisa sitt val om hur bilen r programmerad att gra med exempelvis en varningsskylt/lampa p bilen)

e) Kom med ett eget frslag om hur bilen borde vara programmerad att agera.

Jag vljer "e)": Bilen ska vara programmerad s att jag alltid har mjlighet att sjlv att ndra destination eller ndra mig, kanske jag ngrar mig nr jag r halvvgs till stersund och vill ka till Uppsala istllet. Det verkar orimligt att en bil ska vara samma som en btresa till land lt sga: har du kpt biljetten s ker du med bten till destinationen, punkt slut. En bil r inte en btresa, buss eller tg, det r ett stt att resa individuellt dr du sjlv har inflytande ver rytm, hastighet och riktning: stoppa fr att ta, g p dass eller bara titta p naturen. Kanske till och med att vnda halvvgs och ka hem.

En bilresa r ett uttryck av individualism, vldigt annorlunda frn att hoppa p ett plan till London eller stiga in i en hiss.

Programmering av en sjlvkrande bil mste ta allt detta i betraktande fr annars kommer ingen vilja ha den, vi vill ha inflytande eftersom det r ett individuellt transportmedel (det r ingen hiss). Men om vi har inflytande hamnar ocks alla "olyckor" i hnderna p fraren. Och det r precis var vi vill att ansvaret ska hamna. Huruvida krockundvikande algoritmer r bttre n mnniskor har ingen egentlig betydelse.

Frgan passar egentligen bttre p passagerarplan, passagerarbtar och tg ;-)

Citat:
3. Kommer vrldens lnder att ha olika lagar fr hur en bil ska vara programmerad?
Det tror jag inte.

Citat:
Det finns mnga andra scenarier d bilen kan behva vlja vem den ska "offra", det fr ocks grna diskuteras i trden men svara grna d frst p frgorna ovan innan ni kommer med egna "frgor".

Hoppas jag gjorde din trd rttvisa eftersom den r bra och viktig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in