Citat:
Ursprungligen postat av
Xuno
De gamla grekiska filosoferna var ofta ett par tusen år före sin tid men idag känns det som om "filosofin" många gånger ligger efter tekniken och utvecklingen.
Det finns redan eller åtminstone snart bilar som själva kan köra mycket säkrare än oss människor [edit] ...
Moralfilosofiskt problem:
"Föreställ dig att du åker i en självkörande bil på en bra, relativt rak väg i 90 km/h. Till vänster om vägen finns en bergvägg. Till höger om vägen finns en djup ravin. En bit framför bilen springer fem barn efter en boll. Den självkörande bilen uppfattar barnens närvaro framför bilen, men de är för nära bilen för att den ska hinna bromsa.[edit] Hur ska bilen programmeras?
Frågor att diskutera
1. Hur ska bilen vara programmerad att agera i exemplet ovan?
a) Bromsa och köra rakt fram vilket med största sannolikhet leder till att barnen dör (förmodligen det allra vanligaste som händer idag när människor själva kör bilen)
b) Väja för barnen och då alltså offra dig (bilens passagerare)
c) En slumpgenerator gör ett val. (hur ska då oddsen se ut - 50/50?)
d) Man ska själv kunna välja hur bilen ska göra i den situationen (ska man då behöva redovisa sitt val om hur bilen är programmerad att göra med exempelvis en varningsskylt/lampa på bilen)
e) Kom med ett eget förslag om hur bilen borde vara programmerad att agera.
Jag väljer "
e)": Bilen ska vara programmerad så att jag alltid har möjlighet att själv att ändra destination eller ändra mig, kanske jag ångrar mig när jag är halvvägs till Östersund och vill åka till Uppsala istället. Det verkar orimligt att en bil ska vara samma som en båtresa till Åland låt säga: har du köpt biljetten så åker du med båten till destinationen, punkt slut. En bil är inte en båtresa, buss eller tåg, det är ett sätt att resa individuellt där du själv har inflytande över rytm, hastighet och riktning: stoppa för att äta, gå på dass eller bara titta på naturen. Kanske till och med att vända halvvägs och åka hem.
En bilresa är ett uttryck av individualism, väldigt annorlunda från att hoppa på ett plan till London eller stiga in i en hiss.
Programmering av en självkörande bil måste ta allt detta i betraktande för annars kommer ingen vilja ha den, vi vill ha inflytande eftersom det är ett individuellt transportmedel (det är ingen hiss). Men om vi har inflytande hamnar också alla "olyckor" i händerna på föraren. Och det är precis var vi vill att ansvaret ska hamna. Huruvida krockundvikande algoritmer är bättre än människor har ingen egentlig betydelse.
Frågan passar egentligen bättre på passagerarplan, passagerarbåtar och tåg ;-)
Citat:
3. Kommer världens länder att ha olika lagar för hur en bil ska vara programmerad?
Det tror jag inte.
Citat:
Det finns många andra scenarier då bilen kan behöva välja vem den ska "offra", det får också gärna diskuteras i tråden men svara gärna då först på frågorna ovan innan ni kommer med egna "frågor".
Hoppas jag gjorde din tråd rättvisa eftersom den är bra och viktig.