• 2
  • 3
2016-10-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Tråden handlar i första hand om situationer som i fråga 1 (TS) där det finns två alternativ att välja på, antingen offras fotgängare eller så offras bilens passagerare.

Jo. Men jag tror det finns en poäng, eller rättare sagt två, i att inte låta bilens algoritmer ge sig in i djuplodande resonemang om rätt avlägsna följder av sitt agerande. Dels tar det tid, och dels gör det bilens uppträdande nyckfullt och svårförutsägbart. Den regel jag angivit är lätt att lära för alla trafikanter, och vi har sedan att förhålla oss därtill, liksom till regeln att det är dumt att stå under ett träd vid åskväder.
Citera
2016-10-29, 15:06
Medlem
Tillbehörsmarknaden kommer säkerligen att svämma över av elektroniska små dosor som "trimmar" din bil att göra det DU vill att den ska göra i trådskaparens tänkta scenario. Exempelvis pluggar du in en enhet i OBD kontakten som "talar om" för bilens elektroniska system att det sitter 8 passagerare i vagnen och således kommer att välja köra över de tre lekande små barnen på vägen.
Citera
2016-10-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Tillbehörsmarknaden kommer säkerligen att svämma över av elektroniska små dosor som "trimmar" din bil att göra det DU vill att den ska göra i trådskaparens tänkta scenario. Exempelvis pluggar du in en enhet i OBD kontakten som "talar om" för bilens elektroniska system att det sitter 8 passagerare i vagnen och således kommer att välja köra över de tre lekande små barnen på vägen.

Visst. Man kan också redan nu köra på fyllan. Icke desto mindre är det olagligt.
Citera
2016-10-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo. Men jag tror det finns en poäng, eller rättare sagt två, i att inte låta bilens algoritmer ge sig in i djuplodande resonemang om rätt avlägsna följder av sitt agerande. Dels tar det tid, och dels gör det bilens uppträdande nyckfullt och svårförutsägbart. Den regel jag angivit är lätt att lära för alla trafikanter, och vi har sedan att förhålla oss därtill, liksom till regeln att det är dumt att stå under ett träd vid åskväder.
Ok,så på fråga 1 så svarar du alltså b) Väja för barnen och då alltså offra dig (bilens passagerare)
Citera
2016-10-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ok,så på fråga 1 så svarar du alltså b) Väja för barnen och då alltså offra dig (bilens passagerare)

Möjligen. Jag är ingen expert på "krockfysik", men jag inbillar mig att en frontalkollision med ett föremål av gjutjärn med ett barns volym/form vore mer förödande än en snedträff mot berget. Som frågan är formulerad leder det i alla fall till förarens död, men bilen gjorde vad den kunde...
Citera
2016-10-29, 15:48
Medlem
Citat:
Möjligen. Jag är ingen expert på "krockfysik", men jag inbillar mig att en frontalkollision med ett föremål av gjutjärn med ett barns volym/form vore mer förödande än en snedträff mot berget. Som frågan är formulerad leder det i alla fall till förarens död, men bilen gjorde vad den kunde...
Möjligen kan man inte programmera bilen att göra man måste bestämma sig för hur man vill att bilen agerar.
Du köper och åker alltså i en bil som väjer in i en bergsvägg eller nedför en ravin om jag springer rakt ut i vägen när du kommer åkandes med din familj i 90km/h.
(snälla svara inte att du inte har nån familj...)
Citera
2016-10-29, 15:54
Medlem
Citat:
Möjligen kan man inte programmera bilen att göra man måste bestämma sig för hur man vill att bilen agerar.
Du köper och åker alltså i en bil som väjer in i en bergsvägg eller nedför en ravin om jag springer rakt ut i vägen när du kommer åkandes med din familj i 90km/h.
(snälla svara inte att du inte har nån familj...)

Bilen agerar enligt den regel jag angivit, nämligen så att den maximerar förarens överlevnadschans under antagandet att eventuella föremål på vägen, med detekterad hastighetsvektor och uppskattad volym, består av massivt järn. You (and the car) do the math...

(Jag har en mamma och två katter, om det har någon betydelse.)
Citera
2016-10-29, 16:01
Medlem
Citat:
Bilen agerar enligt den regel jag angivit, nämligen så att den maximerar förarens överlevnadschans under antagandet att eventuella föremål på vägen, med detekterad hastighetsvektor och uppskattad volym, består av massivt järn. You (and the car) do the math...

(Jag har en mamma och två katter, om det har någon betydelse.)
Ja det bästa är ju att bilen både väjer för mig och inte väjer för mig så du i bilen också överlever det har du rätt i så får det bli, over and out.
Citera
2016-10-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Japp mycket jidder lär det bli...
Citera
2016-10-29, 17:00
Medlem
Vad vi än må anta om framtidens förarprogram kan vi nog vara rätt förvissade om att de kommer att baseras på sannolikhet snarare än kasuistik.
Citera
2016-10-30, 09:40
Medlem
Citat:
Vad vi än må anta om framtidens förarprogram kan vi nog vara rätt förvissade om att de kommer att baseras på sannolikhet snarare än kasuistik.

Bilarna måste sälja! och ingen vill köpa en bil som väjer undan in i en bergvägg för någon som springer ut i vägen, och ingen vill ha självstyrande bilar som är programmerade att offra (köra ihjäl) människor som springer ut i vägen...
Senast redigerad av Xuno 2016-10-30 kl. 10:21.
Citera
2016-11-03, 23:25
Medlem
Citat:
De gamla grekiska filosoferna var ofta ett par tusen år före sin tid men idag känns det som om "filosofin" många gånger ligger efter tekniken och utvecklingen.

Det finns redan eller åtminstone snart bilar som själva kan köra mycket säkrare än oss människor [edit] ...

Moralfilosofiskt problem:

"Föreställ dig att du åker i en självkörande bil på en bra, relativt rak väg i 90 km/h. Till vänster om vägen finns en bergvägg. Till höger om vägen finns en djup ravin. En bit framför bilen springer fem barn efter en boll. Den självkörande bilen uppfattar barnens närvaro framför bilen, men de är för nära bilen för att den ska hinna bromsa.[edit] Hur ska bilen programmeras?

Frågor att diskutera

1. Hur ska bilen vara programmerad att agera i exemplet ovan?

a) Bromsa och köra rakt fram vilket med största sannolikhet leder till att barnen dör (förmodligen det allra vanligaste som händer idag när människor själva kör bilen)

b) Väja för barnen och då alltså offra dig (bilens passagerare)

c) En slumpgenerator gör ett val. (hur ska då oddsen se ut - 50/50?)

d) Man ska själv kunna välja hur bilen ska göra i den situationen (ska man då behöva redovisa sitt val om hur bilen är programmerad att göra med exempelvis en varningsskylt/lampa på bilen)

e) Kom med ett eget förslag om hur bilen borde vara programmerad att agera.

Jag väljer "e)": Bilen ska vara programmerad så att jag alltid har möjlighet att själv att ändra destination eller ändra mig, kanske jag ångrar mig när jag är halvvägs till Östersund och vill åka till Uppsala istället. Det verkar orimligt att en bil ska vara samma som en båtresa till Åland låt säga: har du köpt biljetten så åker du med båten till destinationen, punkt slut. En bil är inte en båtresa, buss eller tåg, det är ett sätt att resa individuellt där du själv har inflytande över rytm, hastighet och riktning: stoppa för att äta, gå på dass eller bara titta på naturen. Kanske till och med att vända halvvägs och åka hem.

En bilresa är ett uttryck av individualism, väldigt annorlunda från att hoppa på ett plan till London eller stiga in i en hiss.

Programmering av en självkörande bil måste ta allt detta i betraktande för annars kommer ingen vilja ha den, vi vill ha inflytande eftersom det är ett individuellt transportmedel (det är ingen hiss). Men om vi har inflytande hamnar också alla "olyckor" i händerna på föraren. Och det är precis var vi vill att ansvaret ska hamna. Huruvida krockundvikande algoritmer är bättre än människor har ingen egentlig betydelse.

Frågan passar egentligen bättre på passagerarplan, passagerarbåtar och tåg ;-)

Citat:
3. Kommer världens länder att ha olika lagar för hur en bil ska vara programmerad?
Det tror jag inte.

Citat:
Det finns många andra scenarier då bilen kan behöva välja vem den ska "offra", det får också gärna diskuteras i tråden men svara gärna då först på frågorna ovan innan ni kommer med egna "frågor".

Hoppas jag gjorde din tråd rättvisa eftersom den är bra och viktig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in