Citat:
Ursprungligen postat av
Xuno
De gamla grekiska filosoferna var ofta ett par tusen r fre sin tid men idag knns det som om "filosofin" mnga gnger ligger efter tekniken och utvecklingen.
Det finns redan eller tminstone snart bilar som sjlva kan kra mycket skrare n oss mnniskor [edit] ...
Moralfilosofiskt problem:
"Frestll dig att du ker i en sjlvkrande bil p en bra, relativt rak vg i 90 km/h. Till vnster om vgen finns en bergvgg. Till hger om vgen finns en djup ravin. En bit framfr bilen springer fem barn efter en boll. Den sjlvkrande bilen uppfattar barnens nrvaro framfr bilen, men de r fr nra bilen fr att den ska hinna bromsa.[edit] Hur ska bilen programmeras?
Frgor att diskutera
1. Hur ska bilen vara programmerad att agera i exemplet ovan?
a) Bromsa och kra rakt fram vilket med strsta sannolikhet leder till att barnen dr (frmodligen det allra vanligaste som hnder idag nr mnniskor sjlva kr bilen)
b) Vja fr barnen och d allts offra dig (bilens passagerare)
c) En slumpgenerator gr ett val. (hur ska d oddsen se ut - 50/50?)
d) Man ska sjlv kunna vlja hur bilen ska gra i den situationen (ska man d behva redovisa sitt val om hur bilen r programmerad att gra med exempelvis en varningsskylt/lampa p bilen)
e) Kom med ett eget frslag om hur bilen borde vara programmerad att agera.
Jag vljer "
e)": Bilen ska vara programmerad s att jag alltid har mjlighet att sjlv att ndra destination eller ndra mig, kanske jag ngrar mig nr jag r halvvgs till stersund och vill ka till Uppsala istllet. Det verkar orimligt att en bil ska vara samma som en btresa till land lt sga: har du kpt biljetten s ker du med bten till destinationen, punkt slut. En bil r inte en btresa, buss eller tg, det r ett stt att resa individuellt dr du sjlv har inflytande ver rytm, hastighet och riktning: stoppa fr att ta, g p dass eller bara titta p naturen. Kanske till och med att vnda halvvgs och ka hem.
En bilresa r ett uttryck av individualism, vldigt annorlunda frn att hoppa p ett plan till London eller stiga in i en hiss.
Programmering av en sjlvkrande bil mste ta allt detta i betraktande fr annars kommer ingen vilja ha den, vi vill ha inflytande eftersom det r ett individuellt transportmedel (det r ingen hiss). Men om vi har inflytande hamnar ocks alla "olyckor" i hnderna p fraren. Och det r precis var vi vill att ansvaret ska hamna. Huruvida krockundvikande algoritmer r bttre n mnniskor har ingen egentlig betydelse.
Frgan passar egentligen bttre p passagerarplan, passagerarbtar och tg ;-)
Citat:
3. Kommer vrldens lnder att ha olika lagar fr hur en bil ska vara programmerad?
Det tror jag inte.
Citat:
Det finns mnga andra scenarier d bilen kan behva vlja vem den ska "offra", det fr ocks grna diskuteras i trden men svara grna d frst p frgorna ovan innan ni kommer med egna "frgor".
Hoppas jag gjorde din trd rttvisa eftersom den r bra och viktig.