• 1
  • 2
2016-10-28, 08:50
Medlem
De gamla grekiska filosoferna var ofta ett par tusen r fre sin tid men idag knns det som om "filosofin" mnga gnger ligger efter tekniken och utvecklingen.

Det finns redan eller tminstone snart bilar som sjlva kan kra mycket skrare n oss mnniskor, snart kommer dessa sjlvstyrande bilar garanterat att kunna gra trafiken skrare och minska antalet olyckor. Om jag idag r redo att slppa ratten och lta en dator kra min bil vet jag inte riktigt, men r politikerna "filosofiskt" redo att fatta beslut i frgan eller r det kanske "marknadskrafterna" som (som vanligt) kommer att avgra nr och hur det rullar frarlsa bilar p vgarna, det intressantaste tycker jag hur som helst d r hur de sjlvstyrande bilarna isfall kommer att vara programmerade att agera i olika situationer.

"-En rad knda hgteknikfretag investerar nu tungt i sjlvstyrande bilar, bland andra Apple, Google och Tesla.
-Pittsburghprojektets samarbetspartner Volvo tnker nsta r lansera ett storskaligt frsk med sjlvstyrande bilar i Gteborg. Flera hundra nya ingenjrer ska anstllas.
-P mndagen berttade Fordchefen Mark Fields att fretaget planerar att brja slja sjlvstyrande bilar till allmnheten 2025. Men redan fyra r tidigare ska en flotta av robottaxibilar rullas ut.
http://www.dn.se/ekonomi/varldens-fo...ar-vacker-oro/

"With the Obama administration recently setting aside four billion dollars to develop self-driving cars in the next 10 years, it won't be long before you can kick back and let your car do all the work for you."
Top 5 Facts about Self Driving Cars
https://www.youtube.com/watch?v=uZ-8h44vPas

Flera artiklar om "Self-driving cars" - https://www.theguardian.com/technolo...f-driving-cars
Google Self-Driving Car Project - https://www.google.com/selfdrivingcar/

Moralfilosofiskt problem:

"Frestll dig att du ker i en sjlvkrande bil p en bra, relativt rak vg i 90 km/h. Till vnster om vgen finns en bergvgg. Till hger om vgen finns en djup ravin. En bit framfr bilen springer fem barn efter en boll. Den sjlvkrande bilen uppfattar barnens nrvaro framfr bilen, men de r fr nra bilen fr att den ska hinna bromsa.
Den sjlvkrande bilens algoritmer mste ha ngon av fljande tre handlingar programmerad fr en situation som denna. Den frsta r att bromsa och kra rakt fram, vilket leder till att barnen blir pkrda och dr. Den andra r att svnga tvrt vnster in i bergvggen, vilket leder till att du dr. Den tredje r att svnga tvrt hger ner i ravinen, vilket ocks leder till att du dr.
Hur ska bilen programmeras?

Till detta moralfilosofiska problem avkrvs vi inte ngot stllningstagande nr vi manuellt kr bil. Vad du vljer om du hamnar i ovanstende situation r inte frutbestmt, utan situationsbundet. Jag hller dock fr sannolikt att vi vrderar vra egna liv hgst.
Med sjlvkrande bilar mste vi dock frhandsbestmma ett handlingsalternativ, som ven gller nr vi sjlva ker i bilen.
Det finns emellertid ett ytterligare alternativ: Att alls inte tillta sjlvkrande bilar. Men d fr vi heller inte veta vilken lsning av The Trolley Problem vi skulle enats om i skarpt lge."
http://poagren.blogspot.se/2015/06/v...lvkorande.html

Inte helt ovntat r den generella sikten att bilen ska offra passagerarna om den har mjlighet att rdda fler.
Men och det finns ett stort men: De allra flesta hade inte velat att bilen offrade passagerarna fr andra om de sjlva satt i bilen.
http://lajkat.aftonbladet.se/har-ar-...rade-att-doda/

"-Gr det att slja en bil som man vet r programmerad p ett sdant stt att den kommer att dda de som ker i den om, den r tvungen att vlja -Vem ska ta ansvaret fr vad bilen gr i olika svra situationer"
http://blogg.land.se/bonde-pa-riktig...ande-bilar-ha/

Frgor att diskutera

1. Hur ska bilen vara programmerad att agera i exemplet ovan?

a) Bromsa och kra rakt fram vilket med strsta sannolikhet leder till att barnen dr (frmodligen det allra vanligaste som hnder idag nr mnniskor sjlva kr bilen)

b) Vja fr barnen och d allts offra dig (bilens passagerare)

c) En slumpgenerator gr ett val. (hur ska d oddsen se ut - 50/50?)

d) Man ska sjlv kunna vlja hur bilen ska gra i den situationen (ska man d behva redovisa sitt val om hur bilen r programmerad att gra med exempelvis en varningsskylt/lampa p bilen)

e) Kom med ett eget frslag om hur bilen borde vara programmerad att agera.

2. Vem ska bestmma/ta ansvar fr hur bilen ska vara programmerad? a) Regeringen/staten b) Biltillverkaren, c) Bilgaren/passageraren, d) Frskringsbolag e) Ngon annan (vem?).

3. Kommer vrldens lnder att ha olika lagar fr hur en bil ska vara programmerad?

Det finns mnga andra scenarier d bilen kan behva vlja vem den ska "offra", det fr ocks grna diskuteras i trden men svara grna d frst p frgorna ovan innan ni kommer med egna "frgor".
Senast redigerad av Xuno 2016-10-28 kl. 08:53.
Citera
2016-10-28, 09:38
Medlem
miness avatar
Detta ar en valdigt interessant fragestallning. Dock kan jag endast bidra med att saga att "det ar komplicerat" och att jag staller mig tveksam till att det finns en tillfredsstallande losning pa detta problemet.
Citera
2016-10-28, 10:26
Medlem
MLEs avatar
Bilen skulle programmeras s att det inte gick att kra 90 p en vg dr barn leker! Eller, barn skall inte ha tilltrde till vgar dr man kr 90, och i synnerhet inte dr det r bergvggar p ena sidan och stup p den andra! Men s r det idag, barn fr vistas p vgar dr, inte bara personbilar utan ven tunga fordon kr bde 90 och mer n s. Och detta bara fr att en del tycker att det r " mysigt". Egentligen r det helt ondigt.

Men det dr r inte filosofiskt! Om jag ska se det mera filosofiskt, s ser jag det som, hur ska mitt liv styras och vem ska gra det? Jag skulle nog inte vilja bli offrad fr ngonting, min sjlvbevarelsedrift r nog fr stark. Men jag kan ju inte se att det ska vara ndvndigt heller egentligen. Jag skulle ju lgga mycket mda p att undvika den situationen.

Hr r beskrivet en situation dr "ngon ", har skapat frutsttningarna kring, jag har sjlv inte kunnat pverka det alls, sedan ska jag "vlja ", vem som ska "offras". Och d r ju frutsttningarna sdana att jag borde offra mig sjlv. Men nu r det ju s att jag har ju alltid varit s jttedlig p att offra mig sjlv.
Senast redigerad av MLE 2016-10-28 kl. 10:46.
Citera
2016-10-28, 10:44
Medlem
Shamdons avatar
Intressant trd.

Bilar som kommer ut p marknaden i de nrmaste kommer inte att ha en "intelligens" eller ngon "perception" p ngon niv som tillnrmelsevis gr att den kan urskilja om de fem levande sakerna p vgen r mnniskor eller djur och n mindre barn och kommer drfr att kra p dem.

Exempel som dessa r dock intressanta och br frsts diskuteras. De kan formuleras p mnga stt - Vlj vem som mste d mellan en man, en kvinna eller en liten flicka och en ung pojke - Vem dr?

Mannen rkar ocks vara kung av Sverige och kvinnan r hndelsevis Beyonce Knowles och pojken r dende i cancer - Vem dr nu?

Det kan vara av vrde att studera hur dessa val gr till idag dr mnniskor mste ta moraliskt komplicerade beslut. De finner man oftast inom sjukvrden och hos militrer som deltar i krigsfring.

Minns exempelvis den kvinnliga lkaren p Karolinska som blev anklagad fr att ha ddat en liten flicka i ngon sorts barmhrtighet.
Senast redigerad av Shamdon 2016-10-28 kl. 10:47.
Citera
2016-10-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Bilen skulle programmeras s att det inte gick att kra 90 p en vg dr barn leker! Eller, barn skall inte ha tilltrde till vgar dr man kr 90, och i synnerhet inte dr det r bergvggar p ena sidan och stup p den andra!
Visst kan du klaga p exemplet men du kan inte komma undan problemet s enkelt fr det kommer att intrffa mnga olika situationer d en sjlvstyrande bil behver gra liknande svra val.
Senast redigerad av Xuno 2016-10-28 kl. 11:41.
Citera
2016-10-28, 11:25
Medlem
MLEs avatar
Lt oss sga att vi vljer att programmera bilen s att vi offrar oss sjlva. Har vi d lst problemet? Vi har vl d skapat frutsttningarna fr att samma situation kan terkomma, gng p gng. Det blir ett spel, vem offras nsta gng?
Citera
2016-10-28, 13:29
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Visst kan du klaga p exemplet men du kan inte komma undan problemet s enkelt fr det kommer att intrffa mnga olika situationer d en sjlvstyrande bil behver gra liknande svra val.

Jag skulle grna ha en sjlvkrande bil men inte om den skulle stta mig i sdana situationer! D blir den "avskedad"! Det blir som en helt oduglig flockledare. Det kan man inte respektera. Jag kr med Cruise nu, det r toppen!
Citera
2016-10-28, 20:27
Medlem
Kunderna kommer att efterfrga bilar som prioriterar garens liv. Trafikskerhetsmyndigheterna kommer att lagstifta om att fotgngare skall skonas.

Motsvarande har vi sett inom andra trafikskerhetsomrden. Fr fyrtio r sedan hade bilar kofngare av kromad plt som skyddade den egna bilen vid en kollision. Idag r bilarnas front av plast eller tunn plt utan vassa kanter. Fronten skall tryckas in vid en kollision, fr att skona mindre fordon och oskyddade trafikanter. Viltskydd r borta av samma skl.
Citera
2016-10-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kunderna kommer att efterfrga bilar som prioriterar garens liv. Trafikskerhetsmyndigheterna kommer att lagstifta om att fotgngare skall skonas.
Ja, s vad svarar du d p frga 1? Bilen kan ju inte bde vja fr barnen och inte vja fr barnen och prioritera passageraren i bilen p samma gng.

Och om bilarna programmeras till att offra minst antal mnniskor s kan ju tv mnniskor som vill dda en mnniska i en bil helt enkelt springa ut i vgen eftersom bilen ju d allts offrar passageraren i bilen.

Ett annat problem som jag ser r att "hackare" skert kan ndra hur bilen programmeras eller att vissa mnniskors bilar programmeras till att skydda just dem.

Hur man kan lgga s mycket pengar p att utveckla sjlvstyrande bilar utan att reglerna fr hur bilarna ska programmeras r klara frstr jag inte.
Senast redigerad av Xuno 2016-10-28 kl. 21:08.
Citera
2016-10-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ja, s vad svarar du d p frga 1? Bilen kan ju inte bde vja fr barnen och inte vja fr barnen och prioritera passageraren i bilen p samma gng.

Om bilarna programmeras till att offra minst antal mnniskor s kan ju tv mnniskor som vill dda en mnniska i en bil helt enkelt springa ut i vgen eftersom bilen ju d allts offrar passageraren i bilen.

Ett annat problem som jag ser r att "hackare" skert kan ndra hur bilen programmeras eller att vissa mnniskors bilar programmeras till att skydda just dem.

Hur man kan lgga s mycket pengar p att utveckla sjlvstyrande bilar utan att reglerna fr hur bilarna ska programmeras r klara frstr jag inte.
Efter en olycka i mina yngre dagar fick jag frklarat av frskringsbolaget att gngtrafikanter alltid betraktas som oskyldiga, ven om de orsakar olyckan. Detta eftersom olyckan inte skulle ske om det inte fanns fordon. Med det resonemanget skall gngtrafikanternas skerhet prioriteras.

Frmodligen r det rtt vg att g, eftersom det ger bde frare och fordonstillverkare egenintresse att undvika olyckor helt. Om tredje part kunde offras s skulle incitamentet bli mindre.

Sedan kanske det gr att bryta mot lagen och programmera om bilen, precis som man kan kra full eller gra andra dumma saker. Men de flesta skter sig.

Fr teknikutvecklingen spelar det nog mindre roll hur reglerna ser ut. Det svra r att lra datorerna att tolka situationen som uppstr. Prioriteringar handlar om parameterinstllningar som r ltta att ndra.
Citera
2016-10-28, 21:50
Medlem
Citat:
Efter en olycka i mina yngre dagar fick jag frklarat av frskringsbolaget att gngtrafikanter alltid betraktas som oskyldiga, ven om de orsakar olyckan. Detta eftersom olyckan inte skulle ske om det inte fanns fordon. Med det resonemanget skall gngtrafikanternas skerhet prioriteras.

Skulle du kpa en bil som krde in i en bergvgg och ddade dig (och kanske hela din familj?) fr att prioritera en gngtrafikant?
Om jag vill ha ihjl dig s hoppar jag bara ut i vgen nr du kommer! och hur kommer mnniskor att uppfra sig nr de vet att man kan g ut i gatan utan att behva se sig fr eftersom bilarna vjer undan.

Citat:
Sedan kanske det gr att bryta mot lagen och programmera om bilen, precis som man kan kra full eller gra andra dumma saker. Men de flesta skter sig.

S om jag erbjuder dig att fr 1000kr fixa din bil s att den alltid prioriterar dig s skulle du allts tacka nej?
Citera
2016-10-28, 22:04
Medlem
Citat:
Skulle du kpa en bil som krde in i en bergvgg och ddade dig (och kanske hela din familj?) fr att prioritera en gngtrafikant?
Om jag vill ha ihjl dig s hoppar jag bara ut i vgen nr du kommer! och hur kommer mnniskor att uppfra sig nr de vet att man kan g ut i gatan utan att behva se sig fr eftersom bilarna vjer undan.
Det r en vldigt hypotetisk frga eftersom vi inte har sdana bilar idag. Folk brukar dock acceptera det som antas som normalt i samhllet. Finns det i framtiden bara sdana bilar att kpa, och blir ungarna indoktrinerade i skolan att bilar mste vara funtade p det viset, ja d blir det skert accepterat av de breda massorna. Precis som vi accepterar en massa andra saker som hade varit otnkbara ett par generationer tidigare. Som att utlnningar skall ha fretrde till lgenheter framfr svenska medborgare.

Om folk sedan orsakar olyckor genom sabotage s handlar det om mord. Du kan redan idag springa fram och tillbaka ver motorvgen tills ngon kr i diket. Men det finns ingen garanti fr att inte bli pkrd. Att bilen kan gra en prioritering pverkar bara sannolikheten i marginalen.
Citat:
S om jag erbjuder dig att fr 1000kr fixa din bil s att den alltid prioriterar dig s skulle du allts tacka nej?
Det beror helt p rdande normer och konsekvenser om man bryter mot lagen. Det r mycket vi skulle kunna gra fr en tusenlapp som vi inte gr fr att samhllet inte accepterar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in