Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-22, 21:30
  #1129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Absolut. När du är helt med i matchen och bara väntar på't. Jag använder mitt tangentbord (dels när min MBP(TB)) är kopplad till BT-tangentbord samt min äldre MBP med (fysiska tangenter) taktilt. Då funkar inte TB för mig. Därav, vettig grund.

Jag kan för lite om mjukvaran på Mac för att kunna bemöta det på ett rimligt sätt. Men efter att ha gått över till Mac för ca 20 år sen och sen se hur uruselt OSX (kommer aldrig erkänna nåt annat) börjat utvecklas efter introduktionen av iOS...nej tack. iOS är 100% = så här vill vi att du SKA använda din enhet och du kan inte välja. Så var inte OSX förut, men börjar bli...

Vad jag vet så kan man väl göra en jäkla massa med MacOS fortfarande, t ex via Terminalen etc, om man verkligen vill. Men den genomsnittlige datoranvändarens är ju knappast särskilt mycket intresserad av sådan micklande utan värdesätter istället att man har gjort avancerade manövrar och funktioner enkla smidiga och intuitiva att utföra. Man ser ju ofta folk som klagar på att nåt är krångligt eller inte går att göra (de kan vara lite fast i Windows-tänket....) och de blir förvånade när man säger t ex ”har du testat att bara göra si, eller så, eller dra-släpp....?” Och de testar och det funkar och de hade ingen aaaaning att det var så enkelt..
Citera
2020-06-24, 20:08
  #1130
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad jag vet så kan man väl göra en jäkla massa med MacOS fortfarande, t ex via Terminalen etc, om man verkligen vill. Men den genomsnittlige datoranvändarens är ju knappast särskilt mycket intresserad av sådan micklande utan värdesätter istället att man har gjort avancerade manövrar och funktioner enkla smidiga och intuitiva att utföra. Man ser ju ofta folk som klagar på att nåt är krångligt eller inte går att göra (de kan vara lite fast i Windows-tänket....) och de blir förvånade när man säger t ex ”har du testat att bara göra si, eller så, eller dra-släpp....?” Och de testar och det funkar och de hade ingen aaaaning att det var så enkelt..

Ja, absolut! Via terminalen kan du göra underverk. Men det kan du isf med vilken dator som helst som inte har ett operativsystem, om du bara är tillräckligt bra på kod. Det är inte därför vi betalar mångdubbelt vad Windowsanvändare gör, för liknande el tom sämre hårdvara. Jag är och har varit ok med att lägga extra tusenlappar på Apples produkter (datorer, operativsystem, telefoner och övrigt) för att få sömlösa övergångar och integrering, såväl som väldigt användarvänliga gränssnitt och som sagt, operativsystem. Men det när mkt av det som för mig var USPen med Mac från början, försvinner och börjar likna dels Windows/Android och inte ger möjligheter för att tänka själv, så tröttnar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback