Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Samhället har ju förändrats väldigt mycket sedan 1980-talet fram tills nu. Som exempel på hur människor har förändrats kan vi ju välja att titta på en relativt homogen grupp av människor t.ex. läkare. Läkaren spelade ju den auktoritäre vetenskapsmannen från mitten av 1800-talet fram tills alldeles nyligen. Nu mer verkar det som dom inte betraktar sig som bättre (mer värda) än sitt klientel dom beter sig också mindre överspänt.
Tack! Det här är ett nästan arketypiskt exempel på hur man inte ska starta en tråd i filosofi forumet. Kanske vi ska kopiera det som ett avskräckande exempel.
Jag vet att du kommer att reagera negativt och kanske hata mig för mina kommentarer. Men jag skriver det för att hålla någon form av hygien i forumet. Så du undrar vad du har gjort fel så låt oss gå igenom dem steg för steg.
Citat:
Samhället har ju förändrats väldigt mycket sedan 1980-talet fram tills nu.
Det här är ett vagt påstående. Vad betyder "väldigt mycket" och i vilken status var "samhället" på 1980 talet? Vi vet inte var vi står helt enkelt.
Citat:
Som exempel på hur människor har förändrats kan vi ju välja att titta på en relativt homogen grupp av människor t.ex. läkare.
Jag köper inte att läkare är en (för det är vad du säger) homogen grupp som kan vara ett substitut för låt säga ingenjörer, socialarbetare eller städare. Du ger ingen förklaring. Och sen hoppar du glatt iväg på Bambi ben och säger:
Citat:
Så vad är det som skett? Är det läkare som manipulerar samhället genom att spela olika roller eller är det samhället (dess invånare) som projicerar en annan modell för hur man ska vara på läkarna?
Vid den här punkten är det viktigt att du sätter dig ner och funderar över vad du egentligen vill säga. Vad som är essensen i ditt tänkande. Om du har en abstrakt ide, försök då beskriva den i sin mest generella form först (typiskt är det också den mest informativa) och endast efter det kan du ge specifika exempel på hur det fungerar i praktiken med en "läkare" låt säga.
Jag avslutar min kommentar med att citera dig för att andra ska lära sig av dina misstag.
Citat:
Man skulle kunna formulera detta på ett annat sätt. Ligger läkarna i framkanten av evolutionen eller i bakvattnet?
Citat:
Konsekvensen av att ligga i framkanten av evolution är ju att man är dominant (ur ett evolutionärt perspektiv). Ligger man däremot i bakvattnet så är man ju mer att betraktas som en dinosaurie.
Hoppas du tar det här på rätt sätt. Over and out --> Proprioception