Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 23:53
  #13
Medlem
Kodiak-s avatar
Någon borde låta honom berätta om när Krakatoa hade utbrott 1883.

-"Jodu, det var en jävla smäll serru..."

Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Jag förstår inte? Det finns arter i djurriket som lever mer än 125 år.

Med våran typ av celldelning, antar jag. Grönlandsvalar är kanske dom allra mest långlivade däggdjuren, och tros kunna bli över 200 år gamla. Men det är dom det.
Citera
2016-10-27, 03:43
  #14
Medlem
HC47s avatar
Det kan man säkert, även om jag tvivlar att så är fallet här. Men visst, det kan vara någon extremt sällsynt (unik?) mutation som gjort att hans celldelning påverkats. Sen finns det mycket annat som kan påverkar också, såklart. Principen bakom att åldras långsamt, eller inte alls, är egentligen ganska simpel: Cellerna ska förnya sig i samma takt som de dör.

Personligen ser jag fram emot den dagen då vi kan ta injektioner med "smarta" stamceller som gör att vi just löser ovanstående problem. Hej då, åldrande.
Citera
2016-10-27, 04:07
  #15
Medlem
I Västerås finns ju den grovt kriminella bidragsbedragerskan, 117 år gamla Saro Dursun som enligt anhöriga är 78 år

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...nniska-sverige

https://petterssonsblogg.se/2016/06/...omment-page-1/

http://annhelenarudberg2.blogspot.se...-vasteras.html
Citera
2016-10-27, 04:10
  #16
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
I gamla testamentet levde man hundratals år i begynnelsen, kan vara en bieffekt av stenålderskost?

Det är nog mer sannolikt att man dog före 50 på den tiden. Tänk på alla sjukdomar, ingen vatten/avlopp, ingen medicin utom örter (jag äter skiten själv även om det smakar fan).

Tvivlar på att jag blir 100 även om vi är seglivade i min släkt, det är många som levt +90 år.
__________________
Senast redigerad av Lunkan99 2016-10-27 kl. 04:24.
Citera
2016-10-27, 08:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
Någon borde låta honom berätta om när Krakatoa hade utbrott 1883.

-"Jodu, det var en jävla smäll serru..."



Med våran typ av celldelning, antar jag. Grönlandsvalar är kanske dom allra mest långlivade däggdjuren, och tros kunna bli över 200 år gamla. Men det är dom det.
håkäringen tros ha en maxålder på 400 år och slår grönlandsvalen med 200 år.
Citera
2016-10-27, 09:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underdawg
håkäringen tros ha en maxålder på 400 år och slår grönlandsvalen med 200 år.

Håkkärringen (kallvattenhaj) kan bli över 400 år. Enstaka exemplar har varit över 500 år. Visserligen inget däggjur men iaf. Dom växer (och rör sig) extremt långsamt. Kanske är en del av hemligheten där?

Edit: Omkörd med fem minuter.
__________________
Senast redigerad av Kent-Herbert 2016-10-27 kl. 09:04.
Citera
2016-10-27, 09:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Håkkärringen (kallvattenhaj) kan bli över 400 år. Enstaka exemplar har varit över 500 år. Visserligen inget däggjur men iaf. Dom växer (och rör sig) extremt långsamt. Kanske är en del av hemligheten där?

Edit: Omkörd med fem minuter.
Gubben kanske har suttit still hela livet om det nu är att röra sig långsamt som gör att man blir gammal.
Citera
2016-10-27, 10:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Gubben kanske har suttit still hela livet om det nu är att röra sig långsamt som gör att man blir gammal.

Mja det finns visserligen studier som tyder på att om man har långsam ämnesomsättning så lever man längre. Men jag tror knappast att man lever längre gör att man rör sig sakta (möjligen minskar man risken att dö i stressrelaterade sjukdommar)
Citera
2016-10-27, 11:29
  #21
Avstängd
clappens avatar
Om man vill öka sina chanser för ett långt liv är det en bra idé att konsumera så lite energi som möjligt för att minska riskerna för cellfel.
Citera
2016-10-27, 12:08
  #22
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
PÅ södertälje kyrkogård så ligger det en arab som föddes 1580 och dog 1970 så han blev 390 år, så allt är möjligt tydligen, nu vet jag inte riktigt hur araber räknar år , hundår kattår ?
Det verkar troligare att 5:an där är en dåligt huggen &/eller läst 8:a, att han i så fall blev 90 år. Finns bild? (Islamsk tideräkning, om den är aktuell i detta fall, ligger 579 år efter kristen, så ex:vis kristet 1883 motsvarar islamskt 1300 varav det senares 3:a kan lätt misstas för en 5:a. Men då saknas given info om att man skiftat tideräkning på 1 & samma sten.)
Citera
2016-10-27, 12:34
  #23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Den höga åldern är inget ovanligt.

Orasaken är att personen tagit sin fars eller annan äldres identitet för att undgå militär tjänstegöring eller åtnjuta andra förmåner.
Citera
2016-10-27, 14:17
  #24
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Jag förstår inte? Det finns arter i djurriket som lever mer än 125 år.

Självklart! Alla arter upplever inte celldöd som vi människor.
Det finns maneter som kan förnya alla sina celler, och därmed rent tekniskt sett är odödliga, de kommer ALDRIG dö av ålder utan bara av rovdjur eller andra externa hot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback