Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-26, 21:27
  #1
Medlem
Hej!

Jag läste precis på CSN att aktievinster räknas som kapitalinkomst och således får man inte överstiga fribeloppet för att behålla bidrag+lån.

Hur fungerar det i praktiken?

Vi använder 100 000 insatta kr på avanza som räkneexempel där jag köpt aktier för hela summan.

Då utvecklingen har varit bra är mina aktier nu värda 200 000. Än är det ingen vinst eftersom jag inte sålt dessa.
Men säg att jag säljer rubbet, då har jag passerat fribeloppet. Räknas det som kapitalinkomst först när jag fört över pengarna från Avanza till Handelsbanken eller räknas det direkt som en kapitalinkomst även om pengarna är kvar på mitt konto på Avanza?

Är det någon som vet mer exakt hur det fungerar med CSN får ni hemskt gärna hjälpa mig att få klarhet i frågan.

Tack på förhand!
Citera
2016-10-26, 21:35
  #2
Medlem
Har du pengarna på ISK eller kapitalförsäkring?
Citera
2016-10-26, 21:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Har du pengarna på ISK eller kapitalförsäkring?
ISK.
Citera
2016-10-26, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
ISK.

Då behöver du ha några miljoner på kontot för att komma över fribeloppet. Det som räknas hos CSN är schabloninkomsten. För 200 000 så beräknas denna till kanske.. 2500 eller så (inga exakta siffror men du fattar vinken).
Citera
2016-10-26, 21:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Då behöver du ha några miljoner på kontot för att komma över fribeloppet. Det som räknas hos CSN är schabloninkomsten. För 200 000 så beräknas denna till kanske.. 2500 eller så (inga exakta siffror men du fattar vinken).
Jaha! Jag trodde att det var "direkt översättning", 100k in 200k k ut (100k vinst). Men det är alltså schablonbeloppet som räknas mot fribeloppet, intressant. Då låter det som att man kan köra på rätt hårt även fast man vill behålla lån och bidrag?
Citera
2016-10-26, 21:44
  #6
Medlem
[quote=etux|58836652]Hej!

Jag läste precis på CSN att aktievinster räknas som kapitalinkomst och således får man inte överstiga fribeloppet för att behålla bidrag+lån.

Hur fungerar det i praktiken?


Jag tror inte att CSN skiljer på inkomst från lön och / eller kapital.
Jag har ett äldre CSN-lån där jag betalar 4 procent av inkomsten till lånet.
Sålde en bostadsrätt med 500 000 i vinst och den vinsten lades på min inkomst vid nästa års uträkning av återbetalningen till CSN.
Citera
2016-10-26, 21:46
  #7
Medlem
[quote=CC|58836858]
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Hej!

Jag läste precis på CSN att aktievinster räknas som kapitalinkomst och således får man inte överstiga fribeloppet för att behålla bidrag+lån.

Hur fungerar det i praktiken?


Jag tror inte att CSN skiljer på inkomst från lön och / eller kapital.
Jag har ett äldre CSN-lån där jag betalar 4 procent av inkomsten till lånet.
Sålde en bostadsrätt med 500 000 i vinst och den vinsten lades på min inkomst vid nästa års uträkning av återbetalningen till CSN.
Nej, de skiljer inte på inkomstskillnaden. Men jag undrar NÄR det räknas som en kapitalinkomst vid aktieförsäljning.
Citera
2016-10-26, 21:50
  #8
Medlem
[quote=etux|58836876]
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Nej, de skiljer inte på inkomstskillnaden. Men jag undrar NÄR det räknas som en kapitalinkomst vid aktieförsäljning.

Det bör vara när du har aktierna i en vanlig depå och betalar 30% skatt på vinsten.
Citera
2016-10-26, 22:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg

Det bör vara när du har aktierna i en vanlig depå och betalar 30% skatt på vinsten.
Jag använder enbart ISK, då är det annan skattesats, hur tänker man då?
Citera
2016-10-26, 22:49
  #10
Medlem
Är det schablonintäkten som räknas som kapitalinkomst av aktievinst? Där CSN tillåter ~60-90k i fribelopp per termin.
Citera
2016-10-26, 23:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Jag använder enbart ISK, då är det annan skattesats, hur tänker man då?

Jag förmodar att den sk schablonintäkten läggs till din inkomst. Schablonintäkten är lägst 1,25% med andra ord så om din ISK är värd 100 000 så är schablonintäkten lägst 1250 kr. Den summan bör ingå i summan som rapporteras till CSN. Du ska således ha mycket stor förmögenhet för att det ska påverka lån och bidrag. Om man har riktigt mycket pengar ska man ha kapitalförsäkring för den räknas inte som inkomst.

Jag bör väl även påpeka att den skatt som du sedan betalar för din ISK enligt ovanstående exempel blir 30% av 1250 = 375 kr.

http://www.investeringssparkonto.se
Citera
2016-10-26, 23:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Är det schablonintäkten som räknas som kapitalinkomst av aktievinst? Där CSN tillåter ~60-90k i fribelopp per termin.

Ja
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback