2016-10-26, 15:02
Medlem
Jag r hyfsat bra p det hr med grafisk formgivning men skulle absolut kunna lra mig mer. Vill frska komma in i branschen men vet inte hur jag ska g till vga. Har skt p utbildningar och fastnade fr Communicat*ion Design p Berghs men r bara 20 r och har inte 180 000 kr eller yrkeserfarenhet.

Knns som ingen tar in en praktikant som inte studerar inom omrdet, eller har jag fel? Kan man ska jobb fast man inte r "kvalificerad" och finns det d ngon chans ver huvud taget att man fr jobbet?

Jag har bara erfarenhet frn gymnasiet och resten har jag lrt mig sjlv.
Har ni ngra tips? Hur gjorde ni fr att komma in om ni r inom branschen?

(Mod fr flytta p inlgget om det r fel kategori)
Citera
2016-10-26, 20:14
Medlem
Du kan f bde praktik och jobb utan utbildning, det enda som rknas r dina kunskaper, inte var eller hur du ftt dem... med andra ord, bygg en portfolio och skicka runt den till de fretag du r intresserad av.

Jag skulle ven rekommendera att du laddar ner s mnga Lynda tutorials som du kan hitta och lr dig, framfr allt Illustrator och Photoshop utan och innan. Trna ven p att frklara dina ider med papper och penna. Att kunna gra snabba skisser som tydligt frklarar en tanke r en vldigt anvndbar skill.

Om du inte har rd med Berghs s finns det ju andra skolor som r gratis. Hyper Island har vl ngonting inom design, ven om det kanske r mest inriktat mot webb. Hur som helst, fr att landa ett jobb och i mnga fall fr att komma in p en skola s mste du ha en portfolio. S satsa p att fixa det.
Citera
2016-10-26, 20:46
Medlem
Vnlighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Har ni ngra tips? Hur gjorde ni fr att komma in om ni r inom branschen?

Frlt fr trkigt svar. Men s hr skulle jag gra om jag vore 20 r igen (jobbar i branschen):

Ta ett skitjobb, spara som en gnet, sk till RMI Berghs (du kommer inte in frsta ret, s testa att sk flera gnger, du lr dig mycket av att bara lsa uppgifterna)

Nr du vl r i skolan s kommer den roligaste och friaste tiden i ditt liv. Fantasin, kreativiteten och gemenskapen r s skn. Du kommer att vxa som mnniska och yrkesman/kvinna. Du fr kontakter. Du fr svra utmaningar varje dag. Du vxer in i typografins underbara vrld och fr en frstelse fr mstarnas arbete). Du trnar ditt bildseende, hur man beskr s dr exakt. Musik. Magasin. Magi.

Du skapar ett meningsfullt liv i en kreativ tid.

Eller s kan du sitta hemma och putta pixlar och ruttna bort...

Kr. Investera i dig. Det finns hur mycket pengar som helst hr p jorden.
Citera
2016-10-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Du kan f bde praktik och jobb utan utbildning, det enda som rknas r dina kunskaper, inte var eller hur du ftt dem... med andra ord, bygg en portfolio och skicka runt den till de fretag du r intresserad av.

Jag skulle ven rekommendera att du laddar ner s mnga Lynda tutorials som du kan hitta och lr dig, framfr allt Illustrator och Photoshop utan och innan. Trna ven p att frklara dina ider med papper och penna. Att kunna gra snabba skisser som tydligt frklarar en tanke r en vldigt anvndbar skill.

Om du inte har rd med Berghs s finns det ju andra skolor som r gratis. Hyper Island har vl ngonting inom design, ven om det kanske r mest inriktat mot webb. Hur som helst, fr att landa ett jobb och i mnga fall fr att komma in p en skola s mste du ha en portfolio. S satsa p att fixa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänligheten
Frlt fr trkigt svar. Men s hr skulle jag gra om jag vore 20 r igen (jobbar i branschen):

Ta ett skitjobb, spara som en gnet, sk till RMI Berghs (du kommer inte in frsta ret, s testa att sk flera gnger, du lr dig mycket av att bara lsa uppgifterna)

Nr du vl r i skolan s kommer den roligaste och friaste tiden i ditt liv. Fantasin, kreativiteten och gemenskapen r s skn. Du kommer att vxa som mnniska och yrkesman/kvinna. Du fr kontakter. Du fr svra utmaningar varje dag. Du vxer in i typografins underbara vrld och fr en frstelse fr mstarnas arbete). Du trnar ditt bildseende, hur man beskr s dr exakt. Musik. Magasin. Magi.

Du skapar ett meningsfullt liv i en kreativ tid.

Eller s kan du sitta hemma och putta pixlar och ruttna bort...

Kr. Investera i dig. Det finns hur mycket pengar som helst hr p jorden.

Tack fr pepp och motivation!! Har suttit i ett moln av hopplshet ett tag nu men knner att det brjar vnda! Knner mig motiverad att ta tag i livet och styra det mot ngot jag brinner fr, sen om vingarna br fr vi vl se
Citera
2016-11-26, 18:18
Medlem
Sk en annan utbildning. Grna en med mycket praktik. Och satsa p att hitta en bra praktikplats!
Citera
2016-12-26, 06:56
Medlem
Pranchas avatar
Om vi sger shr - det r sjukt f som nr upp till den nivn som krvs fr att f en praktikplats genom att sitta hemma sjlv och trixa. Om du vill in p ngon av de bttre byrerna r det mer eller mindre ett krav att du r p en av de etablerade skolorna.

Om du tycker Berghs r fr dyrt, sk Beckmans istllet. Galet mycket svrare att komma in, men gratis (samt bttre niv p klasskompisarna).

Annars finns det ju kvllsutbildningar p samtliga stora design/reklamskolor. Nr jag gick var det 30 papp per r. Alternativt ngon frberedande typ Nyckelviken eller Broby Grafiska, en rtt vanlig vg att g.
Citera
2017-01-22, 16:51
Medlem
Milkcrates avatar
Har du ngot portfolio eller grejer man skulle kunna f kolla p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in