Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 15:02
  #1
Medlem
Jag är hyfsat bra på det här med grafisk formgivning men skulle absolut kunna lära mig mer. Vill försöka komma in i branschen men vet inte hur jag ska gå till väga. Har sökt på utbildningar och fastnade för Communicat*ion Design på Berghs men är bara 20 år och har inte 180 000 kr eller yrkeserfarenhet.

Känns som ingen tar in en praktikant som inte studerar inom området, eller har jag fel? Kan man söka jobb fast man inte är "kvalificerad" och finns det då någon chans över huvud taget att man får jobbet?

Jag har bara erfarenhet från gymnasiet och resten har jag lärt mig själv.
Har ni några tips? Hur gjorde ni för att komma in om ni är inom branschen?

(Mod får flytta på inlägget om det är fel kategori)
Citera
2016-10-26, 20:14
  #2
Medlem
Du kan få både praktik och jobb utan utbildning, det enda som räknas är dina kunskaper, inte var eller hur du fått dem... med andra ord, bygg en portfolio och skicka runt den till de företag du är intresserad av.

Jag skulle även rekommendera att du laddar ner så många Lynda tutorials som du kan hitta och lär dig, framför allt Illustrator och Photoshop utan och innan. Träna även på att förklara dina idéer med papper och penna. Att kunna göra snabba skisser som tydligt förklarar en tanke är en väldigt användbar skill.

Om du inte har råd med Berghs så finns det ju andra skolor som är gratis. Hyper Island har väl någonting inom design, även om det kanske är mest inriktat mot webb. Hur som helst, för att landa ett jobb och i många fall för att komma in på en skola så måste du ha en portfolio. Så satsa på att fixa det.
Citera
2016-10-26, 20:46
  #3
Medlem
Vänlighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Har ni några tips? Hur gjorde ni för att komma in om ni är inom branschen?

Förlåt för tråkigt svar. Men så här skulle jag göra om jag vore 20 år igen (jobbar i branschen):

Ta ett skitjobb, spara som en gnet, sök till RMI Berghs (du kommer inte in första året, så testa att sök flera gånger, du lär dig mycket av att bara lösa uppgifterna)

När du väl är i skolan så kommer den roligaste och friaste tiden i ditt liv. Fantasin, kreativiteten och gemenskapen är så skön. Du kommer att växa som människa och yrkesman/kvinna. Du får kontakter. Du får svåra utmaningar varje dag. Du växer in i typografins underbara värld och får en förståelse för mästarnas arbete). Du tränar ditt bildseende, hur man beskär så där exakt. Musik. Magasin. Magi.

Du skapar ett meningsfullt liv i en kreativ tid.

Eller så kan du sitta hemma och putta pixlar och ruttna bort...

Kör. Investera i dig. Det finns hur mycket pengar som helst här på jorden.
Citera
2016-10-26, 21:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Du kan få både praktik och jobb utan utbildning, det enda som räknas är dina kunskaper, inte var eller hur du fått dem... med andra ord, bygg en portfolio och skicka runt den till de företag du är intresserad av.

Jag skulle även rekommendera att du laddar ner så många Lynda tutorials som du kan hitta och lär dig, framför allt Illustrator och Photoshop utan och innan. Träna även på att förklara dina idéer med papper och penna. Att kunna göra snabba skisser som tydligt förklarar en tanke är en väldigt användbar skill.

Om du inte har råd med Berghs så finns det ju andra skolor som är gratis. Hyper Island har väl någonting inom design, även om det kanske är mest inriktat mot webb. Hur som helst, för att landa ett jobb och i många fall för att komma in på en skola så måste du ha en portfolio. Så satsa på att fixa det.


Citat:
Ursprungligen postat av Vänligheten
Förlåt för tråkigt svar. Men så här skulle jag göra om jag vore 20 år igen (jobbar i branschen):

Ta ett skitjobb, spara som en gnet, sök till RMI Berghs (du kommer inte in första året, så testa att sök flera gånger, du lär dig mycket av att bara lösa uppgifterna)

När du väl är i skolan så kommer den roligaste och friaste tiden i ditt liv. Fantasin, kreativiteten och gemenskapen är så skön. Du kommer att växa som människa och yrkesman/kvinna. Du får kontakter. Du får svåra utmaningar varje dag. Du växer in i typografins underbara värld och får en förståelse för mästarnas arbete). Du tränar ditt bildseende, hur man beskär så där exakt. Musik. Magasin. Magi.

Du skapar ett meningsfullt liv i en kreativ tid.

Eller så kan du sitta hemma och putta pixlar och ruttna bort...

Kör. Investera i dig. Det finns hur mycket pengar som helst här på jorden.

Tack för pepp och motivation!! Har suttit i ett moln av hopplöshet ett tag nu men känner att det börjar vända! Känner mig motiverad att ta tag i livet och styra det mot något jag brinner för, sen om vingarna bär får vi väl se
Citera
2016-11-26, 18:18
  #5
Medlem
Sök en annan utbildning. Gärna en med mycket praktik. Och satsa på att hitta en bra praktikplats!
Citera
2016-12-26, 06:56
  #6
Medlem
Pranchas avatar
Om vi säger såhär - det är sjukt få som når upp till den nivån som krävs för att få en praktikplats genom att sitta hemma själv och trixa. Om du vill in på någon av de bättre byråerna är det mer eller mindre ett krav att du är på en av de etablerade skolorna.

Om du tycker Berghs är för dyrt, sök Beckmans istället. Galet mycket svårare att komma in, men gratis (samt bättre nivå på klasskompisarna).

Annars finns det ju kvällsutbildningar på samtliga stora design/reklamskolor. När jag gick var det 30 papp per år. Alternativt någon förberedande typ Nyckelviken eller Broby Grafiska, en rätt vanlig väg att gå.
Citera
2017-01-22, 16:51
  #7
Medlem
Milkcrates avatar
Har du något portfolio eller grejer man skulle kunna få kolla på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback