• 1
  • 2
2016-10-26, 14:41
Medlem
Skuurres avatar
Så som rubriken lyder så hittar jag inte mitt 2.4ghz SSID, det konstiga är att jag hittar mitt 5ghz utan problem...
Jag har loggat in på routern utan att komma fram till att någon inställning skulle vara fel eller liknande.

Jag hade behövt ansluta min stationära dator till 2.4ghz som inte har tillgång till 5ghz, så snälla hjälp mig!
Citera
2016-10-26, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av Skuurre
Så som rubriken lyder så hittar jag inte mitt 2.4ghz SSID, det konstiga är att jag hittar mitt 5ghz utan problem...
Jag har loggat in på routern utan att komma fram till att någon inställning skulle vara fel eller liknande.

Jag hade behövt ansluta min stationära dator till 2.4ghz som inte har tillgång till 5ghz, så snälla hjälp mig!

När du loggar in på routern ser du 2.4ghz ssid? och vad står där? enabled eller disabled? Hittar andra datorer 2.4 ghz?
Senast redigerad av AbdinGTX 2016-10-26 kl. 15:02.
Citera
2016-10-26, 15:05
Medlem
Skuurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdinGTX
När du loggar in på routern ser du 2.4ghz ssid? och vad står där? enabled eller disabled? Hittar andra datorer 2.4 ghz?

När jag är inloggad på routern kan jag se dessa 2 SSID på startsidan.
2.4GHz: Tenda_05060809
5GHz: Tenda_050608_5G

Det borde ju betyda att båda nätverken ska gå att hitta?

Inga datorer/telefoner kan hitta 2.4ghz nätverket, men alla kan hitta 5ghz.
Citera
2016-10-26, 15:09
Citat:
När jag är inloggad på routern kan jag se dessa 2 SSID på startsidan.
2.4GHz: Tenda_05060809
5GHz: Tenda_050608_5G

Det borde ju betyda att båda nätverken ska gå att hitta?

Försök att trycka på 2.4ghz du måste kunna ändra inställningar på den som lösenord, aktivera den inaktivera den och byta namnet på den. Du måste kunna se om den är aktiverat eller inte, är språket på engelska på routern? okej då är problemet router 2.4 ghz är säkert inaktiverat försök aktivera den.
Se till att den är inte dold.
Är channel på auto?
Senast redigerad av AbdinGTX 2016-10-26 kl. 15:15.
Citera
2016-10-26, 15:24
Medlem
Skuurres avatar
Citat:
Försök att trycka på 2.4ghz du måste kunna ändra inställningar på den som lösenord, aktivera den inaktivera den och byta namnet på den. Du måste kunna se om den är aktiverat eller inte, är språket på engelska på routern? okej då är problemet router 2.4 ghz är säkert inaktiverat försök aktivera den.
Se till att den är inte dold.
Är channel på auto?

Språket är engelska på routern.
Dold är den inte kryssad i, channel har jag provat det mesta, jag har använt Wifi Analyzer på telefonen för att se vilka channels som används mest och provat mig fram utan framgång.

Jag hittar ingenting där jag kan aktivera/avaktivera 2.4ghz eller 5ghz, jag hittar bara att jag kan "Hide", gömma ssidn.
Citera
2016-10-26, 15:27
Citat:
Språket är engelska på routern.
Dold är den inte kryssad i, channel har jag provat det mesta, jag har använt Wifi Analyzer på telefonen för att se vilka channels som används mest och provat mig fram utan framgång.

Jag hittar ingenting där jag kan aktivera/avaktivera 2.4ghz eller 5ghz, jag hittar bara att jag kan "Hide", gömma ssidn.

Har du försökt återställa den?
Citera
2016-10-26, 15:32
Medlem
Skuurres avatar
Citat:
Har du försökt återställa den?
Jag har återställt den tidigare utan att det löste sig...
Jag har funderat på om det är så att 2.4ghz sändaren kan vara sönder eller något?
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, och sönder är det enda jag kan komma på haha...
Citera
2016-10-26, 15:36
Citat:
Jag har återställt den tidigare utan att det löste sig...
Jag har funderat på om det är så att 2.4ghz sändaren kan vara sönder eller något?
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, och sönder är det enda jag kan komma på haha...

Vad är det för router, namnet på den?

Internetleverantör? Jag har comhem min 5ghz hade försvunnit en reset löste problemet. Du kan alltid kontakta din leverantör.
Citera
2016-10-26, 15:46
Medlem
Skuurres avatar
Citat:
Vad är det för router, namnet på den?

Internetleverantör? Jag har comhem min 5ghz hade försvunnit en reset löste problemet. Du kan alltid kontakta din leverantör.

Tenda är namnet på min router.
Internetleverantör är Satelithuset, haha jag tror det kallas så iaf.

Förresten om jag vill prova använda en annan router, behöver jag då ringa till min internet leverantör och säga det då? Jag ha hört någonting om det tidigare.
Citera
2016-10-26, 15:53
Citat:
Tenda är namnet på min router.
Internetleverantör är Satelithuset, haha jag tror det kallas så iaf.

Förresten om jag vill prova använda en annan router, behöver jag då ringa till min internet leverantör och säga det då? Jag ha hört någonting om det tidigare.

Att meddela dem behöver du inte göra kör på bara. Du kan Ringa till dem och berätta problemet, värsta fall ska de be dig skicka routern till reparation och där ska dem fixa det.
Citera
2016-10-26, 15:57
Medlem
Skuurres avatar
Citat:
Att meddela dem behöver du inte göra kör på bara. Du kan Ringa till dem och berätta problemet, värsta fall ska de be dig skicka routern till reparation och där ska dem fixa det.

Okej tack så mycket för hjälpen! Jag har en annan router liggandes som jag funderar på att prova, då jag behöver 2.4ghz mer än 5ghz
Citera
2016-10-26, 16:09
Medlem
swebarbs avatar
kolla om du kan byta kanal kan vara på auto och då kan det bli strul kanske.. annars prova också byta säkerheten på lösenord, WPA/WEP/WPA2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in