• 1
  • 2
2016-10-31, 23:22
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Just att du oroar dig ger garanterat mer ångest. Försök att tänka på annat utan att avleda tankarna för mycket, konstatera att du har ångest och byt fokus. Ångest är svårt just eftersom det blir värre ju mer man tänker på det och ju mer man känner efter och särskilt ifall man ständigt analyserar hur man mår.
Det är svårt jag vet men försök att bara vara.

Tabletter finns givetvis men tror inte du ska nämna det direkt till läkaren då många är rätt restriktiva med att skriva ut benso, särskilt om du frågar.

Har haft ångest förr men då har det mer varit som en attack, som pågått ett tag för att sedan gå bort. Och då menar jag minuter. Detta jag upplever nu har pågått dagligen i 1,5 vecka med bara korta stunder av frid. Har förr försökt avleda genom att göra något, T ex gå ut på balkongen i friska luften. Men detta, nej. Riktigt svårt att slappna av.

Gällande benso, läst att det inte är bra och beroendeframkallande men är det den enda sorten av ångestdämpande?
Citera
2016-11-01, 00:01
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Har haft ångest förr men då har det mer varit som en attack, som pågått ett tag för att sedan gå bort. Och då menar jag minuter. Detta jag upplever nu har pågått dagligen i 1,5 vecka med bara korta stunder av frid. Har förr försökt avleda genom att göra något, T ex gå ut på balkongen i friska luften. Men detta, nej. Riktigt svårt att slappna av.

Gällande benso, läst att det inte är bra och beroendeframkallande men är det den enda sorten av ångestdämpande?

Okej, nej då hade jag nog kontaktat en läkare vid det här laget. Det kan ju faktiskt vara något annat än ångest så det är viktigt att utesluta.

Det finns många olika sorters benso och generellt fungerar det bra som ångestdämpande medicin men ja det är beroendeframkallande. Fick i en period oxascand utskrivet mot panikångest och det hjälpte väl men det tar samtidigt inte itu med grundproblematiken utan är mer ett sätt att slippa ångesten för stunden. De receptfria varianter som finns är väl mer placebo och sockerpiller i mina ögon.

Kolla med din läkare!
Citera
2016-11-01, 00:32
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Okej, nej då hade jag nog kontaktat en läkare vid det här laget. Det kan ju faktiskt vara något annat än ångest så det är viktigt att utesluta.

Det finns många olika sorters benso och generellt fungerar det bra som ångestdämpande medicin men ja det är beroendeframkallande. Fick i en period oxascand utskrivet mot panikångest och det hjälpte väl men det tar samtidigt inte itu med grundproblematiken utan är mer ett sätt att slippa ångesten för stunden. De receptfria varianter som finns är väl mer placebo och sockerpiller i mina ögon.

Kolla med din läkare!

Ska ta mig i kragen. Imorgon. Vill inte känna så här längre.
Citera
2016-11-01, 01:47
Medlem
Diazepam kanske skulle vara optimalt i ditt läge, mediciner botar ångest och är otroligt muskelavslappnande.

Emellertid så kan det varar relativt svårt att få det på recept, jag har det och när helvetet brakar tar jag en tablett 15 minuter senare är jag bara lite yr men ångesten är ett minne blått.

Inderal är en bra medicin om du känner en oro i hjärtat, det är relativt lätt att få recept på. Det har hjälpt mig nästan mer än Diazepam.
Citera
2016-11-01, 13:12
Medlem
BrobertSwagsteins avatar
Du känner isande nervkyla som beror på ditt liv och hur du oroar dig för något som inte är sant, dvs framtiden!
Citera
2016-11-03, 18:44
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikovcool321
Diazepam kanske skulle vara optimalt i ditt läge, mediciner botar ångest och är otroligt muskelavslappnande.

Emellertid så kan det varar relativt svårt att få det på recept, jag har det och när helvetet brakar tar jag en tablett 15 minuter senare är jag bara lite yr men ångesten är ett minne blått.

Inderal är en bra medicin om du känner en oro i hjärtat, det är relativt lätt att få recept på. Det har hjälpt mig nästan mer än Diazepam.

Tack, igår kändes det bättre. Och bara fått en känning idag. Ska dock återkomma till detta inlägg i framtiden och jag klarar av att gå vidare. (klarar bara inte av min läkare!)
Citera
2016-11-03, 18:47
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrobertSwagstein
Du känner isande nervkyla som beror på ditt liv och hur du oroar dig för något som inte är sant, dvs framtiden!

Jo visst kan man oroa sig för framtiden. Mer eller mindre. Många gånger är det bäst att försöka att inte stressa och pressa sig själv men så finns det saker som bara är framtiden oavsett, vilket du inte kan förändra. T ex sjukdom hos närstående som är=döden. Sånt kan bli pressande.
Citera
2018-11-04, 18:33
Medlem
Marionettes avatar
RÅD!

Konstig krampaktig känsla mellangärde. Och typ tappat luften ett par gånger. Bara utan att göra nått. Jätteläskig känsla. Känns som bröstet är trångt, tungt att andas. Nyss en blixtsmärta högra sidan typ lunga och ner!?? Ångest????
Citera
2018-11-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
RÅD!

Konstig krampaktig känsla mellangärde. Och typ tappat luften ett par gånger. Bara utan att göra nått. Jätteläskig känsla. Känns som bröstet är trångt, tungt att andas. Nyss en blixtsmärta högra sidan typ lunga och ner!?? Ångest????

Låter som panikångest. Det är sjukt obehagligt men ofarligt. Finns bra tekniker att lära sig för att härda ut en attack. Gör det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in