• 1
  • 2
2016-10-26, 12:25
Medlem
Marionettes avatar
Har känts konstigt i flera dagar nu. Haft en konstig känsla i bröstet som jag då tolkar i hjärtat. Ett konstigt tryck och har även upplevt att det känts jobbigt om jag t ex ligger på vänster sida och blir svårt att andas. Funderat på hjärtattack/infarkt, sånt som kan skada hjärtat. Men vet inte om det är ångest. Eller vet inte om det är ångest heller? Panik? Stress?

Upplever mig stressad nu och känner hur känslan bara växer, svårt sitta still. Upp och röra sig för att försöka få bort känslan. Samtidigt blir jag rädd att det är något fel och jag kommer dimpa död ner eller nått.

Hur gör jag om det är stress/panik/ångest? Hur får jag bort det? Känns som att det inte går att slappna av.

!!!!
Citera
2016-10-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Har känts konstigt i flera dagar nu. Haft en konstig känsla i bröstet som jag då tolkar i hjärtat. Ett konstigt tryck och har även upplevt att det känts jobbigt om jag t ex ligger på vänster sida och blir svårt att andas. Funderat på hjärtattack/infarkt, sånt som kan skada hjärtat. Men vet inte om det är ångest. Eller vet inte om det är ångest heller? Panik? Stress?

Upplever mig stressad nu och känner hur känslan bara växer, svårt sitta still. Upp och röra sig för att försöka få bort känslan. Samtidigt blir jag rädd att det är något fel och jag kommer dimpa död ner eller nått.

Hur gör jag om det är stress/panik/ångest? Hur får jag bort det? Känns som att det inte går att slappna av.

!!!!

Ett enkelt test är att snabbt dricka två starköl eller en 8:a sprit, släpper den konstiga känslan i bröstet, ja då har du sannolikt ett ångestsymptom - skulle känslan vara kvar ja, då råder jag dig uppsöka våedcentralen imorgon.
Citera
2016-10-26, 12:37
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Ett enkelt test är att snabbt dricka två starköl eller en 8:a sprit, släpper den konstiga känslan i bröstet, ja då har du sannolikt ett ångestsymptom - skulle känslan vara kvar ja, då råder jag dig uppsöka våedcentralen imorgon.

Eh, jahapp. Har inget av det hemma och dricker så väldigt sällan att det rådet tar emot. Dricker nog inte ens 1 gång per år. :/ Men håller med om att något muskelavslappnande skulle behövas. Det känns upp i vänstra sidan av halsen.
Citera
2016-10-26, 12:47
Medlem
Citat:
Eh, jahapp. Har inget av det hemma och dricker så väldigt sällan att det rådet tar emot. Dricker nog inte ens 1 gång per år. :/ Men håller med om att något muskelavslappnande skulle behövas. Det känns upp i vänstra sidan av halsen.

Det är lugnt, själv hade jag liknande känsla för många år sen, men med mitt egentest vet jag att det är inget farligt bara obehagligt. Många går flera år i ovisshet och åker till akuten i onödan, att bli av med ångestkänslan är så individuellt så det är svårt att ge råd. Först o främst får du reda ut att det inget allvarligt är, är känslan kvar o du är orolig så få dina problem undersökta!

Sedan, mitt råd med alkoholtestet var inte att börja dricka alkohol som ångestbot, utan som en engångstest kolla om obehagskänslan går bort tillfälligt.
Citera
2016-10-26, 12:49
Bannlyst
Citat:

Inget dumt råd för att prova ångestsymptom, borde införas i FASS eller bli rutin på vårdcentralerna.
Citera
2016-10-26, 13:03
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Det är lugnt, själv hade jag liknande känsla för många år sen, men med mitt egentest vet jag att det är inget farligt bara obehagligt. Många går flera år i ovisshet och åker till akuten i onödan, att bli av med ångestkänslan är så individuellt så det är svårt att ge råd. Först o främst får du reda ut att det inget allvarligt är, är känslan kvar o du är orolig så få dina problem undersökta!

Sedan, mitt råd med alkoholtestet var inte att börja dricka alkohol som ångestbot, utan som en engångstest kolla om obehagskänslan går bort tillfälligt.

Tack för rådet och att du skriver att du känt detsamma men att det inte var någon fara är lite lugnande. Är lite pressad just nu men om en vecka ska allt som är press vara klart och borta och då borde det lätta. För lång tid att vänta att söka läkare? och borde jag uppsöka om det fortsätter innan onsdag nästa vecka? Fast min läkare är ingen idé att uppsöka, han brukar inte göra något oavsett vad man söker för.
Citera
2016-10-26, 13:17
Medlem
Byks avatar
Låter som ångest tycker jag.
Problemet förvärras nog för att du oroar dig, vilken orsakar ännu mer ångest.

Försök tänk att nu vet du att det är ångest. Ta en långpromenad.
Hjälper väldigt mycket för min del när jag känner mig låg.
Senast redigerad av Byk 2016-10-26 kl. 13:19.
Citera
2016-10-26, 14:07
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byk
Låter som ångest tycker jag.
Problemet förvärras nog för att du oroar dig, vilken orsakar ännu mer ångest.

Försök tänk att nu vet du att det är ångest. Ta en långpromenad.
Hjälper väldigt mycket för min del när jag känner mig låg.

Har inte tid just nu men ska ut och röra på mig genom att handla mat lite senare, det får väl duga. Försöker tala om för mig själv att det inte är någon fara men har inte släppt ännu och lär väl dröja då jag känt så här i flera dagar.
Citera
2016-10-29, 00:44
Medlem
Marionettes avatar
Hur vanligt är det att ångest sitter i? Har haft attacker förr, dom kommer och sen borta. Denna smärta, svag, är inte konstant men kommer då och då hela tiden. Rädd och nojjig. Kändes upp i vänstra delen av halsen, och tycker det blir en ökad känsla när jag tar ett djupt andetag. Svårt somna. Hur tusan är kärlkramp? Är det farligt? Vad gör man åt det?
Citera
2016-10-29, 11:00
Medlem
Hade något liknande som började förra Onsdagen och som började klinga av vid onsdag den här veckan. En vecka med konstant panik ångest/ångest med tillhörande hjärtpalpitationer.

Åkte in till akuten i söndags då jag har opererat hjärtat tidigare. Aldrig åkt in akut för hjärtat tidigare men nu kändes det verkligen som något var fel.

Det konstiga i det hela var bara att min nattmedicin som är en benzo klass stövde symtomen, INTE till 100% men nästan.

Men allt såg bra ut. Började ta alla mina mediciner regelbundet igen och nu har hjärtat slutat ge mig större besvär, det blommar ut lite palpitationer till och från och känns som hjärtat får väldigt underlig rytm där jag kan känna när extraslaget slår in för det rycker liksom till i halsen.

Det konstigaste symtomet jag har kvar dock är ett tryck i huvudet som INTE vill gå över....
Citera
2016-10-31, 21:14
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Hade något liknande som började förra Onsdagen och som började klinga av vid onsdag den här veckan. En vecka med konstant panik ångest/ångest med tillhörande hjärtpalpitationer.

Åkte in till akuten i söndags då jag har opererat hjärtat tidigare. Aldrig åkt in akut för hjärtat tidigare men nu kändes det verkligen som något var fel.

Det konstiga i det hela var bara att min nattmedicin som är en benzo klass stövde symtomen, INTE till 100% men nästan.

Men allt såg bra ut. Började ta alla mina mediciner regelbundet igen och nu har hjärtat slutat ge mig större besvär, det blommar ut lite palpitationer till och från och känns som hjärtat får väldigt underlig rytm där jag kan känna när extraslaget slår in för det rycker liksom till i halsen.

Det konstigaste symtomet jag har kvar dock är ett tryck i huvudet som INTE vill gå över....

Skönt för dig att få reda på att det var ångest och inte knas med hjärtat med tanke på att du gjort operation. Förstår inte alls vad det är med mig? För det är väl säkerligen ångest, men att det fortsätter!? Vad fan är mitt problem liksom! Tycker inte livet ska ge mig det just nu. Funderar på att ringa läkaren och kanske få någon slags tablett som minskar ångest. Har ätit SSRI förr men vill inte äta det igen. Tänkte mer om det finns en tablett att ta just för stunden när man känner ångest? Kan inga namn eller hur såna funkar men men.
Citera
2016-10-31, 22:22
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Skönt för dig att få reda på att det var ångest och inte knas med hjärtat med tanke på att du gjort operation. Förstår inte alls vad det är med mig? För det är väl säkerligen ångest, men att det fortsätter!? Vad fan är mitt problem liksom! Tycker inte livet ska ge mig det just nu. Funderar på att ringa läkaren och kanske få någon slags tablett som minskar ångest. Har ätit SSRI förr men vill inte äta det igen. Tänkte mer om det finns en tablett att ta just för stunden när man känner ångest? Kan inga namn eller hur såna funkar men men.

Just att du oroar dig ger garanterat mer ångest. Försök att tänka på annat utan att avleda tankarna för mycket, konstatera att du har ångest och byt fokus. Ångest är svårt just eftersom det blir värre ju mer man tänker på det och ju mer man känner efter och särskilt ifall man ständigt analyserar hur man mår.
Det är svårt jag vet men försök att bara vara.

Tabletter finns givetvis men tror inte du ska nämna det direkt till läkaren då många är rätt restriktiva med att skriva ut benso, särskilt om du frågar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in