2016-10-25, 23:57
Medlem
Jag läste från olika håll om kapitalförsäkring (bland annat rikatillsammans) och de flesta rekommenderar att ha ett konto till flera barn. Varför rekommenderar man det?

Jag menar, om jag har två kapitalförsäkring med exakt samma aktieportfölj i respektive konto, borde det inte vara samma sak som ett konto eller har jag missat något?
Citera
2016-10-26, 01:13
Medlem
En fördel med att ha ett konto till två barn är att du bara behöver betala ett courtage vid köp av aktie.

Tex. Ska du lägga in 10K i en aktie på två depåer = 2 coutage.

Ska du lägga in 20K på en depå = 1 courtage.

Avkastningsskatten tas ut i procent av hela depåns värde, och borde bli den samma vare sig du har ett eller två konton.
Citera
2016-10-26, 07:02
Medlem
Jag tänker att det kan bli "orättvist".
Bara för att du har samma portfölj betyder inte att det bli lika mycket pengar för båda. om de inte är tvillingar (alltså sparandet börjar samtidigt och de behöver pengarna vid samma tidpunkt).

Har du ett "konto" så kan du välja att ge barn 1 10 000 kr när den blir 18, barn 2 10 000 vid 18 år. skulle pengarna växt bra kan båda barnen få en bonus.

Förstår du hur jag tänker?
Citera
2016-10-26, 07:43
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag valde en kapitalförsäkring i mitt egna namn, eftersom jag inte vill
att kapitalet skall gå till vilken skit som helst om dom inte är mogna.

Jag ger dom ett körkort oavsett om den enes kostar mer, sen splittar jag resten

Pengarna får dom när dom visar mognad, kanske 20-25år vem vet.
Citera
2016-10-26, 21:15
Medlem
Ok tack ska ni ha. Då blir det ett konto, måste ändra förmånstagarförordnandet så jag kan ha flera förmånstagare i ett konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in