2016-10-25, 22:59
Medlem
Hej,

Är realtivt ny här. Går just nu på gymnasiet och kommer nästa år att börja studera på Högskola/Universitet.

I dagsläget har jag en inkomst understiger fribeloppet för skatt på ca 18 tkr per år.
Under nästa år beräknar jag att tjäna cirka 125 - 250 tkr (inga lustiga kommentarer nu om var pengarna kommer ifrån, vill bara ha ett svar på hur ni hade gjort i samma situation). Pengarna är fullständigt vita, lagliga intjänade pengar som kommer att skattas för på det vanliga sättet. Min fråga handlar dock om hur jag bör lägga upp min strategi för att det inte ska påverka exempelvis CSN?

Fördelen med dessa inkomster är att jag själv kan välja när de betalas ut. Läste någonstans att CSN räknar inkomstfribelopp per halvårsperiod. I teorin skulle det alltså funka att begära ut pengarna + skatta för dem i början av året och sedan påbörja studier till höstterminen utan att CSN-utbetalningarna skulle påverkas. Vet ni om det fungerar så här? Eller tar de hänsyn även till ens tidigare inkomster?

En annan allmän fråga också; jag äger i dagsläget en del aktier, fonder och andra diverse värdepapper i flera banker med ett "relativt stort" sammanlagt värde. Är detta något som kan påverka CSN också? Det beräknas väl inte genom värdet på dem, utan endast vinsterna (om jag skulle sälja innehavet exempelvis). Någon som vet?
Citera
2016-10-25, 23:10
Medlem
Henssons avatar
Verkar ju rent av puckat att ta CSN lån om du redan tjänar dom pengarna...Ta bara bidraget på typ 2000kr istället som du slipper betala tillbaka.

Och nej, Om du har 100 miljoner på banken så är inte det ett skäl som stoppar det dig från att bli berättigad CSN lån.
Citera
2016-10-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Verkar ju rent av puckat att ta CSN lån om du redan tjänar dom pengarna...Ta bara bidraget på typ 2000kr istället som du slipper betala tillbaka.

Och nej, Om du har 100 miljoner på banken så är inte det ett skäl som stoppar det dig från att bli berättigad CSN lån.

Tack för svaret. Jag har funderat mycket över om det är lönsamt att ta lån eller ej och det lutar faktiskt mot att det inte blir så.

Påverkas bidraget av inkomsterna man har eller får man det oavsett?
Citera
2016-10-25, 23:23
Medlem
Henssons avatar
Bidraget är en fast summa. Liksom barnbidraget är samma för alla oavsett om du är miljonär eller inte.
Citera
2016-10-26, 00:34
Medlem
Ifall du tjänar dessa pengar innan du nu ska plugga, spara bara undan lite och strunta i att ta CSN-lån. Det låter smartast i mina ögon. Gör så och ta emot bidraget du får gratis helt enkelt. Jag kan liksom inte finna någon anledning till att ta CSN-lån om man har pengar.
Citera
2016-10-26, 05:36
Medlem
rakarnas avatar
Dock är ju csn lån en väldigt billigt lån så ifall du har en näsa för olika investeringar så är det ju inga bekymmer att slå ränta som är på csn lånen just nu.
Citera
2016-10-26, 14:00
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toasty911
Jag kan liksom inte finna någon anledning till att ta CSN-lån om man har pengar.

Investera och få en bra hävstång. Spara undan och ha kontantinsats till lägenhet efter studierna. Det är snarare dumt att inte ta chansen till det billigaste lån man någonsin kommer att få. Det krävs bara lite självdisciplin så att man inte bränner upp allt på hookers and blow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in