• 1
  • 2
2016-10-25, 21:26
Medlem
Drog igång för mycket prylar så en säkring gick. Efter den är bytt så fungerar strömmen i huset.

Knappen för vattenpumpen sitter på väggen i en dosa och det finns en reset-knapp också på den. När jag trycker igång så låter det lite från dosan i 10-20 sekunder och sen klickar det till och blir tyst. Jag trycker reset och gör om, men samma sak. Så vattenpumpen är helt död.

Någon som vet vad som kan vara fel? Inte så kul att vi inte har vatten just nu. =(
Citera
2016-10-25, 21:32
Medlem
borrasss avatar
kan det vara ett sånt sammanträffande att pumpen pajjade ungefär när säkringen gick? vad är det för sorts pump? är pumpen inkopplad på en egen säkring?
Citera
2016-10-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
kan det vara ett sånt sammanträffande att pumpen pajjade ungefär när säkringen gick? vad är det för sorts pump? är pumpen inkopplad på en egen säkring?

MM, pumpen är inkopplad på 3 säkringar. Får åka och köpa säkringar nu. Borde ligga och sova...

Antar det är motorskyddet som gått sönder. Så köper ett nytt.
Citera
2016-10-25, 21:56
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Drog igång för mycket prylar så en säkring gick. Efter den är bytt så fungerar strömmen i huset.

Knappen för vattenpumpen sitter på väggen i en dosa och det finns en reset-knapp också på den. När jag trycker igång så låter det lite från dosan i 10-20 sekunder och sen klickar det till och blir tyst. Jag trycker reset och gör om, men samma sak. Så vattenpumpen är helt död.

Någon som vet vad som kan vara fel? Inte så kul att vi inte har vatten just nu. =(

Låter som om en fas saknas till pumpen. Kolla att all annan el fungerar i huset, det kan va en huvudsäkring som brunnit och då kan det mesta annat fungera. Annars är det väl en säkring till pumpen som gått.
Citera
2016-10-25, 21:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
MM, pumpen är inkopplad på 3 säkringar. Får åka och köpa säkringar nu. Borde ligga och sova...

Antar det är motorskyddet som gått sönder. Så köper ett nytt.

Kolla att alla faserna är framme till pumpen.
Citera
2016-10-25, 22:17
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Pumpar från djupa brunnar brukar man få fylla upp slangen med vatten om inte backventilen längst ner fungerar korrekt. Kan du höra om den går torr?

Jag har bara varit med när en kompis gjorde det här, absolut ingen expert
Citera
2016-10-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Är detta de tre säkringarna? Jag bytte alla 3, men det blev ingen skillnad.
Citera
2016-10-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Pumpar från djupa brunnar brukar man få fylla upp slangen med vatten om inte backventilen längst ner fungerar korrekt. Kan du höra om den går torr?

Jag har bara varit med när en kompis gjorde det här, absolut ingen expert

Ingen aning faktiskt. Bara bott i huset i 3 veckor och vattenpumpen har jag inte satt mig in i alls innan detta hände. =/
Citera
2016-10-25, 23:35
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Det är vattenbrist runtom i landet,kanske långsökt men..
Citera
2016-10-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Det är vattenbrist runtom i landet,kanske långsökt men..

Fungerade perfekt fram tills proppen gick. Så jag vet inte vad som är fel. Kanske den inte kan dra upp vatten utan man måste fylla på slangen först. Men jag har ingen aning hur man kommer åt slangen man ska fylla med vatten. Tips?
Citera
2016-10-25, 23:46
Medlem
Vem ringer jag imorgon för att lösa problemet med vattenpumpen? Vilken typ av firma?
Citera
2016-10-26, 00:04
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Vem ringer jag imorgon för att lösa problemet med vattenpumpen? Vilken typ av firma?
Finns firmor som enbart sysslar med pumpar, pumpservice.
Dom fixar allt, oavsett om det är pump, el kopplad till pump eller annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in