Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-25, 20:51
  #1
Medlem
graFFes avatar
Med anledning av: http://www.expressen.se/allt-om-reso...omma-in-i-usa/

Hur kan man gå runt detta? Jag är svensk och vill gärna besöka Iran nu när det är så billigt. Under 2k om man åker i Nov.

Men jag vill också åka till USA om, säg, 1 år. Jag har aldrig tidigare varit i någon av dessa länder. Hur går jag runt de strängare visumkraven? Jag har svenskt pass men även ett annat pass i ett annat schengenland. Går jag runt visumkraven om jag åker med pass #1 till Iran sen med pass #2 till USA t.ex?

Hur vet USA, rent tekniskt, om jag varit i Iran eller inte de senaste åren?

Något som testat min teori med dubbla pass?
__________________
Senast redigerad av graFFe 2016-10-25 kl. 21:09.
Citera
2016-10-25, 22:14
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Det låter orimligt att de skulle bry sig om vilket pass som har använts vid vilken resa. Det intressanta är ju att du har varit i Iran och sedan, för att slippa söka visum, uppger att du inte har varit i Iran, en så kallad lögn, vilket, vad jag hört, ses som väldigt allvarligt om det riktas mot USAs myndigheter.

Sedan blir det väl inte så lätt för dem att se vilka resor du gjort som medborgare i tredje land, men det lär inte göra lögnen mindre allvarlig.
Citera
2016-10-26, 00:05
  #3
Medlem
spånar bara fritt. men det kan inte vara så att de gör slumpkontroller eller kör alla namn och födelsedatum i en bas som har alla flighter till misstänkta destinationer o på så sått kan få träffar???

efter 9-11 är ju jänkarna smått paranoida...
Citera
2016-10-26, 07:52
  #4
Medlem
Alla personer som reser med flyg registreras och USA tar del av den databasen.
Dessutom tittar de i ditt pass och finns det en stämpel från Iran där så tittar de kanske extra på dig.
Ser du inte ut som en svensk kommer de titta extra på dig.
Citera
2016-10-26, 11:43
  #5
Medlem
JehovasFittslems avatar
Jag tycker inte du ska oroa dig för det här ännu. Vill du åka till Iran nu så gör det. Förhoppningsvis kan upptinade förhållanden mellan USA och Iran göra att kravet inte kommer bli kvar så länge. Och om ett år när du ska åka till USA kanske du vunnit på lotto och tycker 1360 kr för ett visum är en spottstyver i alla fall?

Eller så kan du chansa då. Ser du ut som en typisk europeisk turist så är riskerna små. Det viktiga är i alla fall att du absolut inte ska försöka åka in i USA med ett pass där du har Iran-stämplar. Det kommer dom garanterat upptäcka. Jag har själv fått frågor om "skumma" länders stämplar i USA:s passkontroller långt innan de här nya reglerna. Sökningar i internationella flygbolags passagerarlistor tror jag inte förekommer om de inte har stora misstankar mot dig, men det är ändå en liten chansning.
Citera
2016-11-11, 11:51
  #6
Medlem
KeanoManus avatar
Det enda som händer är att du måste gå till Amerikanska ambassaden och skaffa ett riktigt visum när du ska åka till USA. Åker du till Iran så kan du inte åka till USA på en ESTA (Visa Waiver) men du kan fortfarande åka dit på ett visum. En ESTA är inte detsamma som ett visum.

Ett turistvisum kostar mer än ESTA, men den gäller också längre. För en svensk gäller visumet i praktiken så länge som ditt nuvarande pass är giltigt. En ESTA gäller endast i två år, eller tills du förnyar passet.
Citera
2017-01-03, 20:18
  #7
Medlem
En lösning på detta borde väl vara att man i så fall flyger till ett godkänt grannland (Armenien, Azerbadjan, Turkiet) och sedan reser in och ut ur Iran landvägen? Från de gränserna är det dessutom rätt nära till Tabriz, Teheran och Kaspiska havets kustlandskap. Helt enkelt, det blir i grunden inte omöjligare men betydligt bökigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det låter orimligt att de skulle bry sig om vilket pass som har använts vid vilken resa. Det intressanta är ju att du har varit i Iran och sedan, för att slippa söka visum, uppger att du inte har varit i Iran, en så kallad lögn, vilket, vad jag hört, ses som väldigt allvarligt om det riktas mot USAs myndigheter.

Mjo, det är en gammal amerikansk byråkrattradition. Principen är den att frågor ställs som i princip är omöjliga för myndigheterna att upptäcka på egen hand - Fram till för tio år sedan ställdes frågor om man varit medlem i NSDAP 1933-1945 (frågan ställdes till alla oberoende av ålder åtminstone när jag åkte dit 2002 men inte 2012), till Kalla Krigets slut ifall man var medlem i ett kommunistiskt parti. Grejen är den att blir du sedan av myndigheterna påkommen med att ha ljugit i din ansökan (oftast som ett resultat av att du redan figurerar i en annan brottsutredning, så sannolikheten att just du som individ ska råka ut är iofs liten om du inte redan är kriminell, men du kan ju även själv bli brottsoffer, trafikolyckor m.m. och bli föremål för den andra sidans snokande advokater), DÅ dras hela den byråkratiska apparaten igång som leder till böter, utslängning och meddelande att du inte är välkommen tillbaka på X antal år om någonsin. Det finns en metod i galenskapen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2775480

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback