• 1
  • 2
2016-10-25, 19:58
Medlem
david908s avatar
Jag har gjort bara bänkpress och biceps nu i snart 2 månader, samt att jag går 2km på motionsbandet varje gång. Så att jag tränar magen, benen också.

Men en vän till mig sa att det va dåligt, varför? Bänkpress tränar man ju nästan stor del av överkroppen och triceps. Sen så gör jag biceps. Jag har ju inte känt på något sätt att det är dåligt, men vad och varför är det dåligt?
Citera
2016-10-25, 20:21
Medlem
hejonlineAPs avatar
Nu tar ju bänkpress på relativt många muskelgruppen, men främst då bröst och triceps, beroende på hur du håller i stången. Men, när du endast tränar framsidan, och bygger muskler på bröst och bål, tenderar axlarna att ''åka framåt'' Tids nog kommer du att få en dålig hållning och därmed ont i ryggen, så du måste köra lite rygg för att stabilisera upp det hela, så att axlarna kommer bak, vilket ger en snyggare hållning.
Om du kör bänk med en skivstång (vilket jag förmodar), kan du ta stången och köra lite rodd med den som omväxling.
Citera
2016-10-25, 21:41
Medlem
Frågan är nu mer varför ska du bara köra bicep och bröst? Kommer se ut som ett helvette och kommer sabba din hållning. Gå på motionsband i 2 km? Det är ungefär lika mycket som de flesta går till bussen varje dag, och titta bara hur otränade den vanliga svensson är.

Om du vill hålla det nere till få övningar så kan du köra på marklyft, militärpress, squats och bänk. Där har du en helkropps workout som kommer ge dig tio gånger så bra resultat på samma tid.
Citera
2016-10-25, 22:11
Medlem
lucifersatans avatar
Biceps? haha.... Du kan väl köra bänkpress och rodd istället. Det är jätteviktigt att träna rygg, tränar man bara bänk får man framåtroterade axlar.
Citera
2016-10-25, 22:13
Medlem
BengtBurks avatar
Din träning är obalanserad då du inte tränar hela kroppen vilket med stor sannolikhet kommer medföra problem på ett eller annat sätt. Bänkpress och biceps är långt ifrån hela överkroppen. Dessutom är 2 km på motionsbandet inte att jämställa med styrketräning för bål och ben. Det är bra att du tränar men det går att göra mycket bättre.
Citera
2016-10-25, 22:36
Medlem
Brunbeverns avatar
Frågan är varför man vill det. Låter som de två tråkigaste övningarna man kan göra, om man nu verkligen ska begränsa antalet övningar.
Citera
2016-10-25, 22:52
Medlem
Om du ska begränsa dig till 1 övning är ju marklyft det givna valet. Tar mest på ben och rygg men aktiverar nästan alla muskler.

Är du någorlunda smart lägger du in knäböj, militärpress och bänk på det. Sen några latsdrag och bicepscurls.

Att låsa in sig på ett fåtal övningar är ett recept på dåliga framsteg. Tränar du hela kroppen växer även de muskler du vill fokusera på bättre.
Citera
2016-10-26, 00:34
Medlem
Roidberts avatar
Det är åtminstone bättre än att inte träna alls, även om det vore bättre om du tränade hela kroppen.
Citera
2016-10-26, 09:08
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Glöm inte magen, hur ska du annars få brudar?
Han skriver ju att han tränar magen på löpbandet.
Citera
2016-10-26, 10:25
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är åtminstone bättre än att inte träna alls, även om det vore bättre om du tränade hela kroppen.
Nej, det kommer att leda till skador. Och att vara otränad men skadefri är väl ändå bättre än att vara snedtränad och skadad?
Citera
2016-10-26, 10:33
Medlem
david908s avatar
Tack för svar allihopa. Okej, jag är fortfarande lite okunnig om det hela med gym och sånt. Tränat endast på kvällen när inga är där, har inga vänner direkt som .. Så jag vet inte hur man ska träna.

Men ska jag ska jag göra för att jämna ut det hela då? Det jag mest bryr mig om är bröst, triceps, biceps. Men vill ju inte ha några skador. Så vilka övningar ska jag göra? Marklyft, rod med stång?

Sen så går jag ju 2km, lite mer varje gång. Med lite uppförsbacke så därför blir det lite mer träning än vad ni tror. Jag svettas rejält efteråt. Det är ju ett tecken på att man tränat.

Jag är ganska "vältränad nu", efter all bänkpress och bicrps men vill inte ha skador.
Citera
2016-10-26, 10:35
Medlem
david908s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Glöm inte magen, hur ska du annars få brudar?

Haha de är ingen fara med brudar. Jag håller på att tvinga migsjälv att bli asexuell efter mitt ex lämna mig. Det går inte så bra, men ja försöker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in