Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-25, 23:46
  #25
Medlem
ArschBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftvatten
Jag har helt enkelt tröttnat. Jakten är meningslös. Jag hittar billigare och godare kött på ICA. Jaktinstinkterna som sitter i genera har spelat ut sin roll helt enkelt.
Att jaga är nästan som att runka.
Det är ointelligent att jaga. Jag är inte ointelligent.

Om att jaga är som att runka förstår jag varför jag började jaga i prepubertal ålder, eller runka, jag vet inte.
Citera
2016-11-06, 14:50
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftvatten
Nejdå, jag är/var en klart godkänd jägare. Ingen här kan väl förneka att köttbitarna på Ica är både godare och billigare? Har även börjat förakta jaktkollegorna som tar sig själva på för stort allvar utan att kunna reflektera över varför de gör det de gör.

då har du dålig kötthantering

visst in lite bättre ica kanske har en oxfilé som är jävligt god

men bättre än rådjur?
Citera
2016-11-06, 14:54
  #27
Medlem
Wishmaster75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Lite vegan-varning på denna, eller...?
Komiskt hur det bland vissa jägare dyker upp foliehattar så fort någon på minsta sätt är kritisk till jakt på något vis. Eller ser du alla som inte är jägare som veganer?
Citera
2016-11-06, 16:13
  #28
Avstängd
scoremaxs avatar
Tja, jag kan absolut hålla med till viss del, då jag tycker allra bäst om Griskött, Lax, och kyckling.
Gillar egentligen inte viltköttet något vidare.

Det är dock en gåva/naturresurs/tillgång, så det är klart jag tar vara på det efter behov.


Det här är ju en personlig inställning, så dom som vill jaga i övrigt är väl knappast ointelligenta för det?

Skall man hårddra det, så är ju inte din TS, och absolut inte ditt svar (#2) så vidare i det hänseendet.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2016-11-06 kl. 16:15.
Citera
2016-11-06, 17:42
  #29
Avstängd
Tammers avatar
Det tråkiga med jakt är att det blivit så vanligt, det verkar sam varenda människa tar jägarexamen och ger sig ut i skogen. Det var roligare för, när vi jägare var en liten skara med ett speciellt intresse. Ungefär som med att gå på gym och träna. För tjugo år den var det lite speciellt att gå på gym, man var lite outsider, nu går varenda halvfet hemmafru på gym. Inte roligt.
Citera
2016-11-06, 19:29
  #30
Medlem
Wishmaster75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tja, jag kan absolut hålla med till viss del, då jag tycker allra bäst om Griskött, Lax, och kyckling. Gillar egentligen inte viltköttet något vidare.

Det är dock en gåva/naturresurs/tillgång, så det är klart jag tar vara på det efter behov. Det här är ju en personlig inställning, så dom som vill jaga i övrigt är väl knappast ointelligenta för det?
Viltkött har ju en annorlunda skarpare smak men tillagas den på rätt sätt är den minst lika god. Men gillar man inte den smaken eller inte kan tillaga det så har ju TS rätt i att då är det korkat om han fortsätter jaga då han gillar köttet på ICA bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tråkiga med jakt är att det blivit så vanligt, det verkar sam varenda människa tar jägarexamen och ger sig ut i skogen. Det var roligare för, när vi jägare var en liten skara med ett speciellt intresse. Ungefär som med att gå på gym och träna. För tjugo år den var det lite speciellt att gå på gym, man var lite outsider, nu går varenda halvfet hemmafru på gym. Inte roligt.
Jag tycker väldigt få i allmänhet trivs av att vara ute i naturen över huvud taget. De få jägare jag känner trivs ute i naturen och har även respekt för djuren de skjuter. Jag har också stött på ett antal jägare som inte på något sätt är naturintresserade, inte är speciellt intresserade av matlagning utan mest verkar vara vapenintresserade machotyper som verkar se det som en anledning till att få ha vapen och djuren ses som måltavlor.

Vet inte riktigt vilken av typerna de är som blivit så vanliga? För naturmänniskor tycker jag verkar ännu mer sällsynta nu än förr i tiden, nu handlar allt om datorer och skit.
Citera
2016-11-07, 01:05
  #31
Avstängd
Plaguetongues avatar
börjar känna lite som TS, sitta i skogen med en kopp kaffe, tillbakalutad i septembersolen är väldigt skönt men det kan man göra ändå. att sitta bakfull i snöstorm eller ösregn och inte se ett levande djur är däremot bittert. sen att det är så dyrt att jaga älg eller min favorit, Björn gör det helt enkelt inte värt det. finns en del riktiga "jaktidioter" som inte gör annat än att jaga hela hösten
Citera
2016-11-07, 15:03
  #32
Medlem
idiamindadas avatar
Jag saknar också jaktintresse. Jag kan inte finna någonstans i mitt hjärta att jag vill jaga mer organiserat i jaktlag. Å andra sidan gillar jag bra kött, och hunden behöver bra mat. Alltså skjuter jag hjort i trädgården. Man ska inte krångla till det.

Det som har dödat jaktintresset är mest den hjärnslöhet som många jägare lider av. Eller kanske mer att de andra i jaktlaget har överseende med den klick amöbor som finns i de flesta jaktlag.

Nej, jag är inget jakthatartroll, har jagat sedan fan avlöste -88.
Citera
2016-11-08, 11:18
  #33
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag saknar också jaktintresse. Jag kan inte finna någonstans i mitt hjärta att jag vill jaga mer organiserat i jaktlag. Å andra sidan gillar jag bra kött, och hunden behöver bra mat. Alltså skjuter jag hjort i trädgården. Man ska inte krångla till det.

Det som har dödat jaktintresset är mest den hjärnslöhet som många jägare lider av. Eller kanske mer att de andra i jaktlaget har överseende med den klick amöbor som finns i de flesta jaktlag.

Nej, jag är inget jakthatartroll, har jagat sedan fan avlöste -88.

Men det här kan jag hålla med väldigt mycket om.
Precis som i övriga aktiviteter, inte bara jakt, så fjärmar man sig ju från folk man inte tycker om.
Det är helt normalt ju.
Citera
2016-11-11, 12:11
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftvatten
Jag har helt enkelt tröttnat. Jakten är meningslös. Jag hittar billigare och godare kött på ICA. Jaktinstinkterna som sitter i genera har spelat ut sin roll helt enkelt.
Att jaga är nästan som att runka.
Det är ointelligent att jaga. Jag är inte ointelligent.

Nu är ju TS avstängd men det hade varit intressant att få höra varför intresset har falnat.
Bara för att det inte är intelligent att jaga kan man ju uppskatta jakten och allt omkring. Samt att det vore intressant att veta vad han avser att göra istället som är så mycket intelligentare.
Citera
2016-11-11, 21:27
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tråkiga med jakt är att det blivit så vanligt, det verkar sam varenda människa tar jägarexamen och ger sig ut i skogen. Det var roligare för, när vi jägare var en liten skara med ett speciellt intresse. Ungefär som med att gå på gym och träna. För tjugo år den var det lite speciellt att gå på gym, man var lite outsider, nu går varenda halvfet hemmafru på gym. Inte roligt.

Läste någonstans(minns inte vart) att fler än någonsin tar jägarexamen men färre löser jaktkort.
Om man ska tro det så jagar färre men fler tar jägarexamen.
Tror många tar jägarexamen för att det är enklaste sättet i Sverige att få licens för vapen och då får de möjlighet att skjuta lite utan att de någonsin tar sig ut på jakt.
Citera
2016-11-12, 08:53
  #36
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Läste någonstans(minns inte vart) att fler än någonsin tar jägarexamen men färre löser jaktkort.
Om man ska tro det så jagar färre men fler tar jägarexamen.
Tror många tar jägarexamen för att det är enklaste sättet i Sverige att få licens för vapen och då får de möjlighet att skjuta lite utan att de någonsin tar sig ut på jakt.
Det är ju ganska lätt att ta jägarexamen, så förmodligen är det som du säger många som gör så för att kunna köpa en bössa att ha hemma i garderoben. Har själv en bekant som tog jägarexamen för att kunna behålla de vapen han ärvde när hans jagande far gick bort, själv jagar han dock inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback