• 1
  • 2
2016-10-25, 10:59
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Hoj!!!
Jag lyssnade på Unga aktiesparares pod "prata pengar" och fick höra deras rekomendation till en redan duktig sparare.
OBS: Redan duktig sparare.

Han är 26 år, har hus och en kvinna med "bulle i ugn".

Prata pengar-redaktionen rekomenderade en buffert på 100.000+ sek. Vilket jag tycker låter mycket märkligt.

Vad i helvete ska de med 100.000+ sek. till?

Jag har själv legat på runt 120.000+ sek. i buffert men med erfarenhet insett att det inte finns något jag behöver köpa så akut, att jag behöver ha dessa liggandes i "stand by".
Blir jag arbetslös och har fått 40% avkastning på pengarna. Så skulle mitt utgångsläge vara väldigt mycket bättre som arbetslös.

Min buffert är idag bara 12.000 sek. och det känns skitbra, då jag vet att jag får massor av avkastning istället.
Citera
2016-10-25, 11:49
Medlem
Fenjal888s avatar
100k kanske lite väl safe kanske, men 12k tycker jag är lite. Tänk om man har maximal otur och pannan på huset behöver bytas samtidigt som skivbromsarna tar slut på bilen? Antar att det går att lösa pengar på ett eller annat sätt, men man vill ju inte stå med skägget i brevlådan.
Citera
2016-10-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
100k kanske lite väl safe kanske, men 12k tycker jag är lite. Tänk om man har maximal otur och pannan på huset behöver bytas samtidigt som skivbromsarna tar slut på bilen? Antar att det går att lösa pengar på ett eller annat sätt, men man vill ju inte stå med skägget i brevlådan.

Ja, tänk om... Värmeljus...200st. ger väll ca.20kw i 4h(Ikeas).
Säljer jag av mitt aktieinnehav nu. Har jag likviderna i min hand imorgon.
Dessa likvider skulle jag kunna leva med/efter samma standard som jag gör nu, i minst två år.
(dålig lön men hög sparkvot).

Den stora "bulken" av mina besparingar tar 3-5 bankdagar att omvandla till kontanter i hand.
Men det är så stora summor att jag måste göra fastighetsaffärer eller köpa en skitfrän bil för att behöva lösa in.

Rent livspraktiskt ligger grabbens största risk i modern till hans kommande barn.
Då kan det rent praktiskt vara bra att ha tillgångarna "låsta" i fonder och aktier, så han slipper pröjsa för att hon ev ser likviderna som hennes behovs tillgång.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-10-25 kl. 12:15.
Citera
2016-10-25, 12:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Nackdelen med att ha sin buffert placerad i aktier är att börsen kan vara i ett dåligt läge den dag du måste sälja.

Jag tycker inte att 100k låter så farligt på två personer med hus och barn på väg. Bättre att ha hängsle och livrem när man har en bebis att tänka på också.

För en vuxen behövs knappast mer än en månadslön i buffert.
Citera
2016-10-25, 12:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Dessa likvider skulle jag kunna leva med/efter samma standard som jag gör nu, i minst två år.

Den stora "bulken" av mina besparingar tar 3-5 bankdagar att omvandla till kontanter i hand.
Men det är så stora summor att jag måste göra fastighetsaffärer eller köpa en skitfrän bil för att behöva lösa in.

Rent livspraktiskt ligger grabbens största risk i modern till hans kommande barn.
Då kan det rent praktiskt vara bra att ha tillgångarna "låsta" i fonder och aktier, så han slipper pröjsa för att hon ev ser likviderna som hennes behovs tillgång.

Ja, man kan ju få loss pengar rätt fort från aktier och fonder, så frågan är om man ska betrakta dessa som låsta? Dock kan man bli tvingad till en försäljning på en tidpunkt man inte vill, men visst, det känns ändå som man kan kräma ut lite stålar om man behöver.

Men kom inte med några tramshistorier om att värma upp huset med 200x värmeljus. Lägg bara av.
Citera
2016-10-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nackdelen med att ha sin buffert placerad i aktier är att börsen kan vara i ett dåligt läge den dag du måste sälja.

Jag tycker inte att 100k låter så farligt på två personer med hus och barn på väg. Bättre att ha hängsle och livrem när man har en bebis att tänka på också.

För en vuxen behövs knappast mer än en månadslön i buffert.

Jag är ensam. Har två barn. Är man(ingen tycker synd om mig). Har 2 fastigheter. Kör en gammal bil med högre sannolikhet för t.ex. haveri mm. mm.

Det jag är inne på är att en bra fond, är ett säkrare bet... än t.ex. multipla hushållskatastrofer.
Citera
2016-10-25, 12:33
Medlem
Citat:
Jag är ensam. Har två barn. Är man(ingen tycker synd om mig). Har 2 fastigheter. Kör en gammal bil med högre sannolikhet för t.ex. haveri mm. mm.

Det jag är inne på är att en bra fond, är ett säkrare bet... än t.ex. multipla hushållskatastrofer.

Jag har aldrig varit med om att både pannan, spisen, bilen samt kyl och frys havererar samtidigt. Ej ens hört talas om.
Citera
2016-10-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, man kan ju få loss pengar rätt fort från aktier och fonder, så frågan är om man ska betrakta dessa som låsta? Dock kan man bli tvingad till en försäljning på en tidpunkt man inte vill, men visst, det känns ändå som man kan kräma ut lite stålar om man behöver.

Men kom inte med några tramshistorier om att värma upp huset med 200x värmeljus. Lägg bara av.

Precis vad jag är ute efter!!!
Det tankesättet har revolutionerat både mitt sparande och investerande.

Hade jag fortsatt vara ekonomiskt "duktig" hade jag inte varit ekonomiskt nästan oberoende idag.
Citera
2016-10-25, 14:13
Medlem
Citat:

Lite trist om man blir tvingad att sälja sina aktier under värsta raset.

Själv har jag 2 olika kreditkort med 30k kredit vardera så då kan jag få fram 60k på 1 sekund och behöver då ingen annan buffert.
Citera
2016-10-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Man får väga den risken mot att det i genomsnitt kostar tusentals kronor per år (tiotusentals på flera års sikt) att ha 100k istället för t.ex. 25k i buffert tack vare att pengarna inte får chans att växa.
Citera
2016-10-25, 19:51
Medlem
sucuks avatar
Jag har nästan allt, inklusive "buffert" hos nätmäklaren.

2-3 månadslöner på lönekontot bara lite beroende på tid på månaden, ett par kreditkort som backup om det skulle knipa och sedan tar det 3 börsdagar att likvidera och ta ut om det skulle behövas.

Det finns mig veterligen ingen definition på buffert annat än att det skall vara snabbt tillgängliga medel. Att det tvunget skall stå på ett surt nollräntekonto hos en storbank är inget krav
Citera
2016-10-25, 21:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
Man får väga den risken mot att det i genomsnitt kostar tusentals kronor per år (tiotusentals på flera års sikt) att ha 100k istället för t.ex. 25k i buffert tack vare att pengarna inte får chans att växa.

Så är det, men du vet hur mycket du har i bufferten dagen den behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in