När du blir inlagd på en psykiatrisk avdelning kan det gå till på följande sätt: Efter inskrivningssamtal med läkare får du troligtvis prata med en skötare på avdelningen. Där får du lämna ifrån dig bälte, sladdar (t. ex. laddare till mobil) och gå igenom dina fickor och eventuell väska, sedan gör personalen en bedömning vad du får behålla och inte. Saker som du - eller andra patienter - kan använda för att skada sig själv med får du inte behålla, utan dessa tas om hand av personalen. Vid det här samtalet får du troligtvis även svara på en del frågor, varav en kommer beröra närmast anhöriga, kontaktuppgifter till dessa, samt om personalen får berätta att du befinner dig där om någon skulle ringa och fråga efter dig. Du kan svara nej på samtliga av dessa frågor om du vill.
Du kan förresten riskera att bli inlagd under LPT och då vet jag inte om det ser lite annorlunda ut, men ovanstående text är min egen erfarenhet (frivillig inläggning). Inlagd på en psykiatrisk avdelning kommer du troligtvis att bli efter ett misslyckat självmordsförsök, antingen under tvång eller frivilligt (''Frivilligt'' kan i det här fallet innebära ett ultimatum från läkarens sida: ''Antingen går du med på att lägga in dig själv, eller så blir det LPT''.). Du är välkommen att skicka PM till mig om du vill prata. Gör ingenting, som du inte kan ångra eller ta tillbaka senare.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2016-10-25 kl. 08:04.