• 1
  • 2
2016-10-24, 20:44
Bannlyst
Tycker nig se ett ganska tydligt mönster här. Idioter som helt saknar konsekvenstänk och förmågan att tänka i flera steg drivs bara av nästa konsumtionskick. Nya bilar och resor tror de ska imponera på folk.
Här pratar jag alltså inte om förmågan att skaffa pengar utan att behålla den.
Citera
2016-10-24, 20:47
Medlem
Jag har över medel och är miljonär men jag tror att det är mer komplex än så.
Citera
2016-10-24, 20:52
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftvatten
Tycker nig se ett ganska tydligt mönster här. Idioter som helt saknar konsekvenstänk och förmågan att tänka i flera steg drivs bara av nästa konsumtionskick. Nya bilar och resor tror de ska imponera på folk.

Man kan se ett mönster om man följer lyxfällan
Citera
2016-10-24, 20:54
Medlem
Om man kunde nöja sig utan fina grejer och resor så skulle man ju behöva dra in betydligt mindre pengar och samtidigt leva ett mer harmoniskt liv. Jag är snarare avundsjuk på människor som inte har dessa begär.

Varifrån har du fått att folk spenderar pengar för att imponera på människor? Jag tycker det låter som nånting som din hjärna har hittat på.
Citera
2016-10-24, 20:54
Medlem
Man kan väl vara högst intelligent och bra på massa saker utan att privatekonomi är en av dem?
Citera
2016-10-24, 20:55
Medlem
Citat:

Gäsp, tydligt mönster? Du har alltså inte råd med en medioker BMW och/eller ordna så att frugan och barnen får en trevlig semester på exempelvis Gran Canaria, där du och frugan har eget rum och ungarna ett annat...när barnen och frugan är unga så reser man, blir många fina minnen.
Citera
2016-10-24, 20:59
Medlem
Trashtextats avatar
Jag är hyfsat skarp och fattig, lever ständigt över mina tillgångar. Det må göra mig korkad i mångas ögon men jag har köpt mig lycka som varit hållbar. Det krävs inte stor standardökning för att få mig att uppleva verkligt välmående, precis som jag mår bättre när allt inte är ständiga motgångar och svårigheter. Att slippa korsa staden runt med buss och promenader bara för att handla kan underlätta tillvaron, detsamma gäller pengar. Jag har frusit som svultit i mitt liv, det kanske gjorde mig smartare men då är jag hellre en varm, mätt och glad halvidiot.
Citera
2016-10-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Man kan väl vara högst intelligent och bra på massa saker utan att privatekonomi är en av dem?

Kanske, men privatekonomin är ju en förutsättning till att man kan fungera i samhället, eller hur?

Är det några "supersmarta" som hänger med?
Citera
2016-10-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Kanske, men privatekonomin är ju en förutsättning till att man kan fungera i samhället, eller hur?

Är det några "supersmarta" som hänger med?

En fungerande privatekonomi, inte en speciellt bra sådan nödvändigtvis, ska man vara lite krass är ju skulder och fogden och löpande smslån också fungerande privatekonomi, om än inte någon välfungerande men du kan trotts allt leva ett helt liv med det. Och det finns ju för den delen inget som säger att det inte finns folk som hade kunnat uträtta storverk men får sina liv handikappade av ekonomiska problem.

Givetvis är det inte så i de flesta fall, men det ska inte uteslutas, och det skadar ju inte att försöka nyansera bilden lite iallafall. Fasen, det finns riktigt intelligent folk som knappt kan sitt personnummer eller knyta skorna på det hela taget.
Citera
2016-10-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
En fungerande privatekonomi, inte en speciellt bra sådan nödvändigtvis, ska man vara lite krass är ju skulder och fogden och löpande smslån också fungerande privatekonomi, om än inte någon välfungerande men du kan trotts allt leva ett helt liv med det. Och det finns ju för den delen inget som säger att det inte finns folk som hade kunnat uträtta storverk men får sina liv handikappade av ekonomiska problem.

Givetvis är det inte så i de flesta fall, men det ska inte uteslutas, och det skadar ju inte att försöka nyansera bilden lite iallafall. Fasen, det finns riktigt intelligent folk som knappt kan sitt personnummer eller knyta skorna på det hela taget.

Intelligens är intelligens och att knyta skosnöre för vänster/höger är basic!

"ska man vara lite krass är ju skulder och fogden och löpande smslån också fungerande privatekonomi, om än inte någon välfungerande men du kan trotts allt leva ett helt liv med det."

Vilken liten jävla parasit du är!
Citera
2016-10-24, 22:23
Medlem
Det är smart att vara sparsam. Men alla som är sparsamma är inte smarta...
Citera
2016-10-24, 22:24
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Å andra sidan kan man nog säga att: snålhet bedrar visheten
Frågan är minst sagt komplex
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här