• 1
  • 2
2016-10-26, 20:47
Moderator
T-80Us avatar
Vapen & Militär --> Kampsport

Vi provar här istället.

/Mod
Citera
2016-10-27, 10:53
Medlem
rymdsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vapen & Militär --> Kampsport

Vi provar här istället.

/Mod

Hahaha kul att TS skapade tråden i ''vapen & militär''

Varför slåss? Ta det istället bara lugnt och engagera dig inte i konflikten. 99 gånger av 100 kommer personen dra sig tillbaka.
Citera
2016-10-27, 12:40
Medlem
Apologists avatar
1. Knockout punkten i mitten på hakan.
2. Kupade händer som slås mot öronen (ger yrsel eller något).
3. Attack mot ögonen.
Citera
2016-10-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DropkickOvako
Tänkte om ni kunde komma med tips på vart man ska slå för att få in en bra träff på personen för att ta han/henne ur spel/balans. Vet att ett bra sätt är att slå med underdelen av handen rakt upp på hakan eller en direktträff mot näsan. Mer förslag eller variant på det jag sagt ? Kan vara bra att veta om man nån gång står där framför en person som är bra mycket större/kraftigare än en själv

Om du står där framför en stor stark karl och inte vet vart du ska sikta så är det väl bättre att springa därifrån om han ser sur ut?

Rent hypotetiskt så kan du med fördel sikta på käken; hela linjen från örat till hakspetsen är bra.

Näsan är också bra som du sa.

Solar plexus också, så slipper du dessutom riskera att sabba handen.

I teorin även vänsterkrok mot levern, men man ska nog vara en bra rutinerad boxare för att få till det i ett regelrätt slagsmål.
Citera
2016-10-27, 23:02
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Om du står där framför en stor stark karl och inte vet vart du ska sikta så är det väl bättre att springa därifrån om han ser sur ut?

Rent hypotetiskt så kan du med fördel sikta på käken; hela linjen från örat till hakspetsen är bra.

Näsan är också bra som du sa.

Solar plexus också, så slipper du dessutom riskera att sabba handen.

I teorin även vänsterkrok mot levern, men man ska nog vara en bra rutinerad boxare för att få till det i ett regelrätt slagsmål.

Hakspetsen är riktigt bra men jag har faktiskt brutit ett ben i handen när jag hamnade i slagsmål för några år sedan. Jag fick in en bra träff mitt på hakspetsen, han åker i backen och bråket avbryts. Tur för mig då smärtan i min vänstra hand var olidlig. Tog runt sex veckor att läka men än idag får jag ont lite då och då i handen. Framförallt på vintern när det är kallt och blåser mycket.

Leverslag är dock det allra bästa. Spelar ingen roll hur stor och stark du är, ett perfekt leverslag och du ligger och grinar ett tag, det är dock väldigt svårt att få in ett sånt slag även för boxare på elitnivå.
Citera
2016-10-28, 12:45
Medlem
Antingen kan du fightas eller inte. Även om du tror att du kan fightas gäller det att du inte har några gränser. Träffar du någon som slåss för att döda kan man vara körd oavsett hur duktig kickboxare/brottare/bjj-utövare du är.

Du kanske tror att du är på väg in i en stylig clinch medan snubben du fightas mot är på väg att bita sönder halspulsådern på dig, trycka in ögonen etc.

Det som inte är tillåtet är oftast det som är mest effektivt. Är man en vanlig snubbe är man oftast inte rustad mentalt för den typen av våld.

Bra kondition, snabba skor och medvetenhet om situationen och sin dödlighet är det bästa.

Självklart kan man vinna en fight också och även om det är skönt för egot brukar det komma med sociala konsekvenser. Folk vill gå runt och tro att världen består av civiliserade människor som inte kan skadar folk.
Citera
2016-10-28, 19:02
Medlem
Ashurbanipal123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DropkickOvako
Tänkte om ni kunde komma med tips på vart man ska slå för att få in en bra träff på personen för att ta han/henne ur spel/balans. Vet att ett bra sätt är att slå med underdelen av handen rakt upp på hakan eller en direktträff mot näsan. Mer förslag eller variant på det jag sagt ? Kan vara bra att veta om man nån gång står där framför en person som är bra mycket större/kraftigare än en själv

Det e ju bara att kolla på UFC eller något liknande, försök härma det dom gör med en kompis, alternativt så kan du börja i nåon kampsport.
Citera
2016-11-01, 05:48
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Att sparka någon på smalbenet låter som en riktigt dum idé. Antingen får man tåfjutta, vilket knappats ger någon vettig effekt, eller så får man sparka smalben mot smalben och det gör ont även på den som utdelar sparken.

Av erfarenhet skulle jag säga att de enda träffpunkterna som gäller är pungen eller fejset. Slå stenhårt med knuten näve mot hakan eller fotbollssparka/knäa mot skrevet är dina bästa alternativ om du inte kan slåss ordentligt.
Citera
2017-04-26, 21:25
Medlem
Flankering i möte med en och två angripare :

https://www.youtube.com/watch?v=TPVchUHyKlE

Ofta ser man videos med gatuslagsmål där flankering helt glöms bort.
Citera
2017-08-21, 23:42
Medlem
Skalla eller slå inom skägglinjen med knuten näve. En normal person klarar en sådan träff. Han böjer sig då bakåt och du går direkt på med ett till slag o samma område därefter ett knä eller spark i pungen. Därefter en hammer punch vart som helst i huvudet (beroende på om han faller framåt eller bakåt). När han ligger ner en stomp kick i huvudet eller skrev (här är det bra om du samtidigt låtsas falla bakåt och får den att se ut som en olycka då denna spark inte längre är självförsvar utan en attack och ger fängelse)
Citera
2017-08-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Att sparka någon på smalbenet låter som en riktigt dum idé. Antingen får man tåfjutta, vilket knappats ger någon vettig effekt, eller så får man sparka smalben mot smalben och det gör ont även på den som utdelar sparken.

Av erfarenhet skulle jag säga att de enda träffpunkterna som gäller är pungen eller fejset. Slå stenhårt med knuten näve mot hakan eller fotbollssparka/knäa mot skrevet är dina bästa alternativ om du inte kan slåss ordentligt.

Smalben? Vafan... i en självförsvarssituation gäller en regel. Försök springa, som absolut sista utväg förinta. Antingen går han hem och äter middag eller du. Om inte du äter middag så ligger du antingen på sjukhus eller är död.

Ett slag dödar och du hinner knappt se den komma. Finns inte utrymme för spark på smalben. Folk ser för mkt på film.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in