2016-10-23, 23:14
Medlem
aquoss avatar
Tjena

Helt ärligt, jag kan förstå, att det finns bostadsbrister och att det kan vara ont om bostäder. Men nu har det fan gått för långt. Jag är 21, har stått i kö sedan jag fyllde 18. Och inte en chans att jag får en lägenhet inom 1 timmas resetid från skolan som ligger mitt i stan.

Jag gick in på bostad stockholm just nu som lite tidsfördriv. Kollar på studentlägenheter och i Skrapan på Götgatan har personen som står först i kön, stått i kö sedan 1987 NITTONHUNDRAÅTTIOSJU!!!!

Nu är inte jag i akut behov av en lägenhet då jag kan bo hos föräldrarna men vafan, jag vill ju kunna flytta utan att gå till en farlig andrahandsmarknad... Ville bara skriva av mig lite.

Era tankar, NITTONHUNDRAÅTTIOSJU!!!???
Citera
2016-10-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Tjena

Helt ärligt, jag kan förstå, att det finns bostadsbrister och att det kan vara ont om bostäder. Men nu har det fan gått för långt. Jag är 21, har stått i kö sedan jag fyllde 18. Och inte en chans att jag får en lägenhet inom 1 timmas resetid från skolan som ligger mitt i stan.

Jag gick in på bostad stockholm just nu som lite tidsfördriv. Kollar på studentlägenheter och i Skrapan på Götgatan har personen som står först i kön, stått i kö sedan 1987 NITTONHUNDRAÅTTIOSJU!!!!

Nu är inte jag i akut behov av en lägenhet då jag kan bo hos föräldrarna men vafan, jag vill ju kunna flytta utan att gå till en farlig andrahandsmarknad... Ville bara skriva av mig lite.

Ja det blir så när många flyttar från landsbygd in till städer, då uppstår bostadsbrist om inte bostäder byggs i samma takt. Rymdkram.
Citera
2016-10-23, 23:37
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Låter som en plan! Kan man söka Asyl från Sverige till Sverige??
Du säger naturligtvis inte att du är svensk. Säg att du flytt genom Europa från Syrien eller nåt.

Att stå i kö i tre år är inte mycket om man vill bo närmare än en timmes resväg till mitt i city. Vad kostar det att stå i kö förresten? 250 kr per år? Det blir ju en del pengar om man ska stå i kö i 20 år. För dom flesta är väl inte det så mycket men för mig är det relativt mycket.

Sen kanske man kan få en lägenhet i Tensta eller någon liknande förort om man stått i 8 år men jag skulle aldrig vilja bo på ett sådan ställe. Det torde ju vara livsfarligt om man kommer hem på kvällen och ska gå från tunnelbanan till lägenheten. Man kan ju även bli rånad mitt på dagen.
Citera
2016-10-23, 23:48
Bannlyst
Så har det alltid varit i Stockholm. Har man det inte mycket gott ställt ekonomiskt så är det förorter som gäller. Enda skillnaden är att idag är inte förorterna lika trevlig som förr.
Citera
2016-10-23, 23:59
Medlem
Citat:
Tjena

En del skjuter upp studierna tills de fått boende?
Citera
2016-10-24, 00:09
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
En del skjuter upp studierna tills de fått boende?

Vill ju inte kasta 10 år av livet med shit jobb och boende hos morsan liksom
Citera
2016-10-24, 00:14
Medlem
swebarbs avatar
Ja suck, först ska ju alla hundratusentals muhammed få lägenheter i alla storstäder, en vanlig student hinner ju bli pensionär innan man lär få nåt, och hur många lägenheter byggs det ens om året, ett par tusen som mest? och vi ska fylla 100 gånger det mest sett till behovet.. som sagt du får vara beredd att vänta väldigt länge och söka dig till längre ut än 1 timma tyvärr.
Citera
2016-10-24, 01:24
Medlem
Citat:
Tjena
[..]
Ville bara skriva av mig lite.

Tankarna är att det är sinnesjukt, och att unga i stockholm ses som mindre värda, att bostadssituationen i sig räcker för att förklara den psykiska ohälsan, med den ångest, hopplöshet och oro som bostadsbrist framkallar.
Att alliansen ansåg skattesänkningar, kompisförsäljningar och privatiseringar viktigare än att bygga för framtiden, tänker jag också på, liksom att SD med sina allianskamrater sannolikt inte kommer påverka situationen till det bättre OM de får makten 2018.
Citera
2016-10-24, 01:58
Medlem
plowhs avatar
Södertörn? KTH campus Kista? SU är ju inte heller direkt supercentralt för den delen. Sen är väl poängen med att förlägga skolor centralt just pga minska pendlingstiden. En sista sak också, visst bidrar invandringen till bostadsbristen här men det är knappast enda anledningen heller
Citera
2016-10-24, 02:22
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Så har det alltid varit i Stockholm. Har man det inte mycket gott ställt ekonomiskt så är det förorter som gäller. Enda skillnaden är att idag är inte förorterna lika trevlig som förr.

Nog är det fortfarande tryggt och trevligt i de förortsområden som består av villor.
Man får ju dock betala gott för sig där
Citera
2016-10-24, 03:30
Medlem
vegeges avatar
Du skulle ändå bli bankrutt. Spara ihop en massa pengar (gärna en fylld kappsäck och ev. en utbildning) sen söker du dig till ett land med bättre utsikter.
Citera
2016-10-24, 03:30
Medlem
Situationen är i princip densamma även två timmar bort. Fem år eller vad det tar för en etta i Rimbo/Knivsta/Bålsta osv. Det finns inget hopp för oss utan kontakter.

Förorterna har väl 6-7 år i snittkötid? Insåg snabbt att boende inom tunnelbane-/pendeltågslinjen var totalt utom räckhåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in