2016-10-24, 05:43
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Så har det alltid varit i Stockholm. Har man det inte mycket gott ställt ekonomiskt så är det förorter som gäller. Enda skillnaden är att idag är inte förorterna lika trevlig som förr.

meh, min vän köpte lägenhet som 22-åring. Utan en enda krona som han fått av sina föräldrar. Jobbat sedan han var 15 år och så fort han fick tjänst efter studierna så tog han ett bolån. Litet utrymme, men fem minuter till hans arbete och om några år kan han byta upp sig. Är inte så himla dyrt i Stockholm jämfört med andra huvudstäder och storstäder.
Citera
2016-10-24, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
meh, min vän köpte lägenhet som 22-åring. Utan en enda krona som han fått av sina föräldrar. Jobbat sedan han var 15 år och så fort han fick tjänst efter studierna så tog han ett bolån. Litet utrymme, men fem minuter till hans arbete och om några år kan han byta upp sig. Är inte så himla dyrt i Stockholm jämfört med andra huvudstäder och storstäder.

Då behöver man ha tur i jobbsökandet och livet i övrigt. En vanlig person har inte råd att köpa bostad vid 22. En vanlig person hankar sig fram genom tim-, deltids och visstidsanställningar och/eller lever på soc.
Citera
2016-10-24, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Då behöver man ha tur i jobbsökandet och livet i övrigt. En vanlig person har inte råd att köpa bostad vid 22. En vanlig person hankar sig fram genom tim-, deltids och visstidsanställningar och/eller lever på soc.
"ihelp" är en trollare, vill endast provocera. Användaren hade lika bra kunnat skriva: Jag vet en som löste det hela genom att spela på lotto och fick en högvinst. Han bor nu flott centralt i Stockholm. Det går om man bara vill, var inte sån loser. Var din egen lyckas smed.

Alltså raparkalja!
Senast redigerad av alipo 2016-10-24 kl. 06:48.
Citera
2016-10-24, 06:51
Medlem
Har nog missat passagen i FNs mänskliga rättigheter som specificerar rätten till centralt boende och studier i Stockholm.

Vad sägs om att plugga i Lund, Uppsala, Luleå eller Linköping? Växjö, Örebro, Kalmar, Jönköping, Karlstad, Umeå etc etc.

Citera
2016-10-24, 06:55
Bannlyst
Högskolestudent i Stockholm? Snackar vi 1-2% SD-röster? Ungefär så mycket bryr jag mig
Citera
2016-10-24, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Har nog missat passagen i FNs mänskliga rättigheter som specificerar rätten till centralt boende och studier i Stockholm.

Vad sägs om att plugga i Lund, Uppsala, Luleå eller Linköping? Växjö, Örebro, Kalmar, Jönköping, Karlstad, Umeå etc etc.

Snälla läs nyheter, eller lär dig Google!

Akut brist på studentbostäder i hela landet. 27 av 30 studieorter kan inte garantera ett boende vid terminsstart
http://www.sfs.se/nyheter/akut-brist-pa-studentbostader-i-hela-landet-27-av-30-studieorter-kan-inte-garantera-ett

Stor brist på studentbostäder – fattas minst 20 000
http://www.svd.se/stor-brist-pa-studentbostader--fattas-minst-20-000

Även i Dalarna:
"På måndag är det upprop på högskolan Dalarna och fortfarande saknar en del studenter boende."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/brist-pa-studentlagenheter

Edit: Det är många stockholmare som pendlar till Uppsala och läser där, men för länet Uppsala gäller:
"I länet finns det omkring 13.000 studentbostäder – och 45.300 registrerade studenter. Behovet av bostad är akut och stort."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/akut-bostadsbrist-bland-lanets-studenter
Senast redigerad av alipo 2016-10-24 kl. 07:10.
Citera
2016-10-24, 07:12
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk

En vanlig person lever knappast på tim-, deltids och visstidsanställningar och/eller lever på soc i mer än något eller några år.

Man måste verkligen vara misslyckad människa om man inte klarar sig i Sverige. Känner flera invandrare som kommit hit i yngre tonåren som antingen äger egna företag eller utbildat sig och köpt sig en villa eller lägenhet i stan innan 30 års åldern trots att de har barn..
Senast redigerad av ihelp 2016-10-24 kl. 07:14.
Citera
2016-10-24, 07:14
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten

Fantastiskt inlägg, folk som ej har råd att bo här gnäller på invandrarna men sen vandrar de själva hit utan pengar och förväntar sig att folk ska tycka synd om de.
Citera
2016-10-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
rant

Ja, så är det i Stockholm. Vill du ha egen bostad så sök dig till en annan stad. Jag kommer själv från Stockholm så det är inget "stockholms-hat". Kommer blir ett helvete när man själv ska flytta tillbaka.
Citera
2016-10-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Fantastiskt inlägg, folk som ej har råd att bo här gnäller på invandrarna men sen vandrar de själva hit utan pengar och förväntar sig att folk ska tycka synd om de.

Dem. Tycka synd om dem. Ditt efterblivna fanskap.
Citera
2016-10-24, 08:21
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnvandare
Ja, så är det i Stockholm. Vill du ha egen bostad så sök dig till en annan stad. Jag kommer själv från Stockholm så det är inget "stockholms-hat". Kommer blir ett helvete när man själv ska flytta tillbaka.

Fan också!!

Men som tidigare nämnt, jag har ju någonstans att bo. Men kul att hitta en ny tjej eller något vid 22 års ålder och säga "Aaaa, jag bor hos morsan..."

Jag vill ju kunna ta mitt egna ansvar.
Citera
2016-10-24, 08:22
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos

Fan också!!

Men som tidigare nämnt, jag har ju någonstans att bo. Men kul att hitta en ny tjej eller något vid 22 års ålder och säga "Aaaa, jag bor hos morsan..."

Jag vill ju kunna ta mitt egna ansvar.
Men du kan ju flytta hemifrån till den hålan du kom ifrån. Halva norrland bor i Stockholm numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in