• 1
  • 2
2016-10-23, 20:45
Medlem
Aktieklipparns avatar
Bor i en villa och har ca 15% lån kvar som är bundet till -2019, som sedan skall lösas.

Kontobehållning som överstiger 100.000 påverkar bostadsbidraget.

Kan ta ut kontanter, men dom skall in i systemet igen -2019
och hur mycket kontanter vågan man ha i detta samhälle som blir
mer och mer kontantfritt, och dessutom krångligt med insättningar?

Hur hade ni gjort? Har ca 300.000 för mkt

Lösa lånen på 3,30% kostar, men påverkar knappt mitt bostadsbidrag!?
Citera
2016-10-23, 21:00
Medlem
singularitets avatar
Ta ut pengarna från banken tills vidare. Du har räknat ut att du kommer gå ca 60 000kr minus om året om du inte gör det med ett dyrare boende än 5500. Se till så myndigheterna inte kollar dina saldon bakåt i tiden, ha framförhållning med andra ord. Det här borde du tänkt på innan du kontaktade myndigheterna, för framförhållningens skull.

I dessa tider av massinvandring så gör du det enda rätta när du underhåller pengar.
Senast redigerad av singularitet 2016-10-23 kl. 21:06.
Citera
2016-10-23, 21:05
Medlem
För över pengarna till någon anhörig utan bidrag. Så har då jag gjort. Sen kan man ha fullmakt över kontot.
Citera
2016-10-23, 21:09
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
För över pengarna till någon anhörig utan bidrag. Så har då jag gjort. Sen kan man ha fullmakt över kontot.

Nej det kan man inte. Det blir ungefär som att ha en fordran på pengar om myndigheterna upptäcker det. Du kan då bli återbetalningsskyldig. Han måste få ut pengarna ur transparensen.
Citera
2016-10-23, 21:12
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Ta ut pengarna från banken tills vidare. Du har räknat ut att du kommer gå ca 60 000kr minus om året om du inte gör det med ett dyrare boende än 5500. Se till så myndigheterna inte kollar dina saldon bakåt i tiden, ha framförhållning med andra ord. Det här borde du tänkt på innan du kontaktade myndigheterna, för framförhållningens skull.

Har nyligen fått in pengar som överstiger 100.000:-

Kanske värt att ta ränteskillnadsavgiften på bolånen?
Citera
2016-10-23, 22:25
Medlem
Varför ska du ha bidrag när du har flera hundra tusen på banken? Jag trodde att bostadsbidrag var för de som inte hade något eller särskilt mycket.
Citera
2016-10-23, 22:43
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Varför ska du ha bidrag när du har flera hundra tusen på banken? Jag trodde att bostadsbidrag var för de som inte hade något eller särskilt mycket.

För att jag är en stolt SVENSK, som är fullt berättigad
till bidraget, iaf om jag väljer lösa mina bolån
Citera
2016-10-23, 22:43
Medlem
Blingons avatar
Smidigast:
För över pengarna till någon du litar på i december, för tillbaka dem i januari. Ha dem stående på ett noll-ränte konto så att det inte går att avläsa på dina ränteintäkter hur mycket det är fråga om.

Jobbigast:
Plocka ut dem i kontanter. Jobbigt nu när största sedeln bara är på 500 spänn och snart skall bytas ut.

Ett alternativ jag inte provat:
Skriv ut en postväxel till dig själv som du löser in efter årsskiftet.

Helt ospårbart:
Köp några tackor med guld som du kan ha liggandes tills det är dags. Dock en värderisk.

Osäker:
Vet inte om räntefonder och aktier räknas in på samma sätt som kontanter när det gäller Bostadsbidrag. Troligtvis gör det väl det. Om inte, tryck in kontanterna i en lågriskfond.

Och för er moralkärringar:

Så länger staten blåser våra skattepengar på en jävla massa araber som kommer hit och rånar, mördar och våldtar i vårt land, samtidigt som pensionärer och hemlösa svälter, så skall ni bara hålla käften! Jag spottar på er dubbelmoral.
Citera
2016-10-23, 22:44
Bannlyst
Så du har alltså över 300 k i tillgångar men vill ändå ta bidrag? Stolt svensk? Snarare äcklig jude. Vad fan är de för beteende? Du vet att så fort försäkringskassan kommit på dig är du återbetalningsskyldig + ränta?
Citera
2016-10-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
För att jag är en stolt SVENSK, som är fullt berättigad
till bidraget, iaf om jag väljer lösa mina bolån
Om du är fullt berättigad till bidraget så har du väl inte några problem? Varför finns denna tråden över huvud taget då?
Citera
2016-10-23, 22:48
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Om du är fullt berättigad till bidraget så har du väl inte några problem? Varför finns denna tråden över huvud taget då?

Iaf om jag löser bolånen skrev jag!

Kanske kan vara mer lönsamt att förvalta pengarna på annat sätt
Citera
2016-10-23, 22:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
Så du har alltså över 300 k i tillgångar men vill ändå ta bidrag? Stolt svensk? Snarare äcklig jude. Vad fan är de för beteende? Du vet att så fort försäkringskassan kommit på dig är du återbetalningsskyldig + ränta?

Kan inte bli återbetalningsskyldig nu iaf.. har ju nyligen fått in pengarna
och vem vet om jag köper en bil till eller nåt då uppfyller jag ändå kraven
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här