2016-10-22, 17:58
Medlem
KickAss-1337s avatar
Jag har under en tid lekt med tanken om att det i teorin kan vara så att den individuella upplevelsen av fascination kan kokas ned till endast två beståndsdelar: extremiteter och kontroll. Låt mig lägga fram några exempel av varierande grad för att illustrera vad jag menar:

1. Du går in på en bar för att ta dig en drink. Där träffar du på en mycket trevlig och kunnig bartender och ber denne att göra en drink till dig, helst ska personen överaska dig också. Snabbt skrider denne till verket och blandar en drink med komplexitet och elegans. Samtidigt slår det dig hur lätt bartendern gör detta; inga mått behöver användas, inget förspills och när den färdiga drinken ställs framför dig är det närmast ett konstverk. Balansen är perfekt och dina smaklökar sjunger, lång tid tog det inte heller

Detta är ett exempel på variabeln kontroll, din bartender lyckades balansera drinken perfekt utan att spilla vare sig onödig tid eller droppar på din drink. Din fascination gör att du mer än gärna betalar för drinken, trots att den kanske var dyrare än vad du är van vid

2. Jag själv fascineras av seriemördare. Med detta sagt vill jag understryka att jag inte på något sätt sympatiserar med de dåd som dessa begår, utan snarare intresserar mig för vad det är som gör att de drivs till att utföra dessa. Som exempel kan nämnas Jeffery Dahmer, en seriemördare som både våltog, mördade och löste upp (med hjälp av syra) sjutton pojkar och män mellan 1978 och 1991. Vissa av dessa mord hade också inslag av necrofili och kannibalism. Andra exempel inkluderar Ted Bundy och Ed Gein men för att inte göra exemplet för långt kan ni läsa om dessa själva om ni är nyfikna

Detta är ett exempel på variabeln extremiteter, jag fascineras av den brutalitet och absoluta vidrighet som dessa mord innebär, så till den grad att jag inte kan sluta tänka på vad som föranleder dem

Kan det som fashinerar dig innehålla både extremiteter och kontroll?

Absolut! Faktiskt skulle jag vilja påstå att båda ovan nämnda exempel kan sägas innehålla inslag av både extremiteter och kontroll

I exemplet med bartender: vi har redan konstaterat att din bartender är extremt skicklig och besitter variabeln kontroll. I fråga om extremitet, kan en bartender anses vara extrem? Ja, skulle jag vilja säga, att ha memorerat otaliga drinkar i sitt huvud och att ständigt kunna utveckla nya, skräddarsy en upplevelse till kunden som egentligen enbart är baserat på is och vätska är en form av extremism i min bok

I exemplet med seriemördarna: att de dåd som dessa individer utför är extrema råder det nog inget tvivel om, men har de verkligen kontroll? Det beror på hur man ser det. Jeffrey Dahmer åkte t ex inte fast förrens han hade mördat sammanlagt sjutton pojkar/män, ett terrorvälde som sträckte sig över tretton år. Att kunna upprätthålla en fasad av att det man gör under denna period är rätt sjukt och kräver enligt mig stor kontroll. Att inte heller åka fast förens efter tretton år är även det ett tecken på att man har stor kontroll över situationen. Kanske kan man tycka att om han hade kontroll hade han inte åkt fast alls, men allting har ju sin ringa gång

Har någon av er FB:are tidigare tänkt i liknande banor? Kan ni själva komma på något fenomen som kan sägas falla under extremiteter eller kontroll? Kanske rent av båda?
Citera
2016-10-22, 19:06
Medlem
När jag såg din rubrik tänkte jag på vilka två saker som fascinerar människan och jag skulle säga:

sex/kärlek + döden

Jag kan inte se att kontroll är särskilt intressant.
Visst coolt med en skicklig bartender men skulle ändå va mer intresserad av att dricka drinken och om det stod nån snygging brevid mig i baren medan han höll på...

Jag kanske missar hela din poäng. Men det finns väl en massa saker som är fascinerande som inte handlar om kontroll eller extremiteter?
Citera
2016-10-22, 20:12
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenozoikum
Visst coolt med en skicklig bartender men skulle ändå va mer intresserad av att dricka drinken och om det stod nån snygging brevid mig i baren medan han höll på...

Just exemplet med bartendern är rätt simpelt, det går givetvis att dra längre. Tänk dig t ex en elitidrottare, de har oftast extramt bra kontroll över sina kroppar och många av dem kan utföra saker vi inte ens trodde var möjliga (tänk exempelvis dansare, akrobater, simhoppare eller liknande)

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Så jättefascinerad av armar och ben är jag inte.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extremitet

Fast nu är det ju inte det som avses, utan extremiteter som i extrema ting
Citera
2016-10-22, 21:05
Medlem
Citat:
När jag såg din rubrik tänkte jag på vilka två saker som fascinerar människan och jag skulle säga:

sex/kärlek + döden

Jag kanske missar hela din poäng. Men det finns väl en massa saker som är fascinerande som inte handlar om kontroll eller extremiteter?
Kontroll är helvetes intressant. Får du in röret efter barbesöket ovan och det blir en unge av det är du jävligt intresserad av att ha grepp om situationen. Det var några mysiga år där, mellan 19 och vuxenheten då man kunde shakea loss och släppa kollen, men för de flesta är det en väldigt kort period i livet.

Däremot är helt klart sex, kärlek och döden helt klart på nivån ovanför.

Men samspelet mellan "kontroll" och "extremitet" är också spännande i division två. Det hävdar jag, är personligt. Både personlighetsmässigt och bakgrundsmässigt. Kontroll är viktigt om du inte har pengar i bakgrunden och om du har en fungerande dopaminpump inbyggd. Extremitet, det är lite de högre klassernas "vad vill du göra med ditt liv", och det här äventyrssökande som individerna som inte producerar sitt dopamin står för. Sen finns förstås alla möjliga smaker av det här, men jag skulle säga att det är en hygglig modell.
Citera
2016-10-22, 22:19
Medlem
Jag fascineras av Franz Klines konst, men jag vet inte hur väl den passar in i de kategorier du beskriver.

Kontroll känns tveksamt, jag tror inte att det krävs någon vidare finkänsla för att måla som Kline. I så fall är det i vart fall inte den jag reagerar på.

Extremt? Nja, det är unikt och nyskapande, men extremt är knappast det ord jag skulle använda för att beskriva saken. Han var ju definitivt inte extrem på samma sätt som en seriemördare.

Därutöver så kan vi ju fascineras av icke mänskligt inducerade naturfenomen. Svårt att säga att de skulle exemplifiera någondera om du inte fullständigt förvrider ordens innebörd.
Citera
2016-10-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Just exemplet med bartendern är rätt simpelt, det går givetvis att dra längre. Tänk dig t ex en elitidrottare, de har oftast extramt bra kontroll över sina kroppar och många av dem kan utföra saker vi inte ens trodde var möjliga (tänk exempelvis dansare, akrobater, simhoppare eller liknande)

Visst. Lite fascinerande. Men jag är nog mer fascinerad över andra saker. Till exempel hur eld ser ut när det brinner. Eller att en död människas ord på ett papper kan få en levande människa att känna saker. eller hur tiden kan kännas snabb eller långsam. Bara lite random exempel på olika saker jag fascineras över. Kan inte få in kontroll eller extremiteter där.
Citera
2016-10-23, 10:52
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag fascineras av Franz Klines konst, men jag vet inte hur väl den passar in i de kategorier du beskriver.

Kontroll känns tveksamt, jag tror inte att det krävs någon vidare finkänsla för att måla som Kline. I så fall är det i vart fall inte den jag reagerar på.

Extremt? Nja, det är unikt och nyskapande, men extremt är knappast det ord jag skulle använda för att beskriva saken. Han var ju definitivt inte extrem på samma sätt som en seriemördare.

Därutöver så kan vi ju fascineras av icke mänskligt inducerade naturfenomen. Svårt att säga att de skulle exemplifiera någondera om du inte fullständigt förvrider ordens innebörd.

Det är kanske det som är lite intressant med kontroll kan jag tycka, det är sant att det inte krävs någon finkänsla att måla som han gör, men gör det någonsin det med abstrakt konst? Det abstrakta anspelar ju på människans fantasi, så så gott som alla människor kommer ju se olika saker när man ber dem berätta vad en viss abstrakt målning säger dem. Från dessa unika observationer är det rätt fascinerande att se hur radikalt olika vi kan uppfatta saker och många kommer förundras över vad andra kan se. Att då kunna måla på ett sätt som till synes saknar finkänsla men som samtidigt kan väcka så oerhört många associationer måste väl ändå tyda på ett visst mått av kontroll? För annars kunde ju vem som helst skapa framgångs rik abstrakt konst, om det ändå inte kräver någon finkänsla?

Att relatera det till extremitet kan vara lite svårare, det köper jag

Citat:
Visst. Lite fascinerande. Men jag är nog mer fascinerad över andra saker. Till exempel hur eld ser ut när det brinner. Eller att en död människas ord på ett papper kan få en levande människa att känna saker. eller hur tiden kan kännas snabb eller långsam. Bara lite random exempel på olika saker jag fascineras över. Kan inte få in kontroll eller extremiteter där.

Eld torde väl verkligen kvala in som en extremitet? Bara tänk på hur mycket t ex en skogsbrand kan förstöra om den inte hejdas, eller det faktum att människan historiskt sätt varit i princip hjälplös mot elden och istället fått förlita sig på regnet för att bekämpa den. När det gäller skrivande (som du beskriver), är det inte ett bra exempel på kontroll? Om någon får dig att känna något bara genom att skriva måste de ju (oftast) vara väl medvetna om att det de skriver kommer få människor att känna på ett visst sätt, oberoende om personen numera är död eller inte. Att få in tiden kan vara svårare men tänk så här: tid är ett av de stora problemen idag. Vi känner oss stressade av den och upplever det som ett problem att få den att räcka till. Det har gått så långt att vi faktiskt blir sjuka som en följd av att vi upplever att den inte räcker till (stresssjukdomar, ångest etc.), kan det då inte klassas som en form av extremitet? Ett fenomen som vi inte har någon eller speciellt mycket kontroll över

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
? Ordet extremiteter har bara en betydelse "en extremitet är en utskjutande kroppsdel på människa eller djur. Framför allt avses arm eller ben."

Be a bitch all you want, det borde ändå vara uppenbart vad jag menar med ordet. Eller måste jag ändra det till "extrema företeelser" för att du ska förstå?
Citera
2016-10-23, 12:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kommunikation handlar om att göra sej förstådd, så länge alla begriper så är det meningslöst att sitta och märka ord. OT raderat.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in