2016-10-22, 16:30
Medlem
Min sambo har inte möjlighet att köpa lägenheten med mig då han har fyra år kvar av sina studier och bara några tusen att lägga in som kontantinsats. Han vill givetvis också vara med på det, men inser att ett lägenhetsköp är flera år bort om vi köper ihop. Jag studerar master samtidigt som jag jobbar vid sidan om, men tar inget studielån.

Panera att lägenheten har en total månadskostnad på 8 000 varav 3 500 är månadsavgift: hur mycket skulle din sambo betala varje månad? Halva månadsavgiften (1 750) eller halva boendekostnaden (4 000)?

Jag anser att vi ska dela rakt av på den totala boendekostnaden. Jag tycker att det är märkligt om han ska betala halva månadsavgiften (1 750) och jag betala 6 250. Att där står jag med ett lån på några miljoner och han bor där nästan gratis.

Han tycker att det är helt befängt att han ska betala av mitt lån och amortering, vilket jag förstår. Jag vill ju inte tjäna pengar på honom och inser att det säkert är märkligt att be honom att betala hälften, men hade det varit ombytta roller hade jag inte alls tvekat på att dela hela kostnaden rakt av. Inte nog med att få bo i en fin bostadsrätt - att dessutom slippa ta lån för det och riskera att ha gjort en dålig affär måste ju vara guld värt!

Kan tillägga att vi får ut lika mycket efter skatt varje månad. Ibland får han mindre, ibland mer, men i genomsnitt ligger vi lika.
Citera
2016-10-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HUNGERGAMES
Min sambo har inte möjlighet att köpa lägenheten med mig då han har fyra år kvar av sina studier och bara några tusen att lägga in som kontantinsats. Han vill givetvis också vara med på det, men inser att ett lägenhetsköp är flera år bort om vi köper ihop. Jag studerar master samtidigt som jag jobbar vid sidan om, men tar inget studielån.