Citat:
Ursprungligen postat av
gurgelmaz
Jag tycker ju inte att man ska se sin partner som en hyresgäst, hade det varit en inneboende så är det en helt annan fråga enigt mig.
Nej, det är sant. Jag känner som inte att jag har några argument för varför han ska göra det heller. Jag vet bara att jag känner att det vore konstigt om han inte skulle betala hälften.
Det är som att mitt argument är att det är orättvist att jag ensam ska ta ett lån och betala för amortering själv på en lägenhet som är avsedd för oss båda, som är utvald av oss båda. Det är ju jag som tar risken med att köpa en lägenhet. Det är jag som står på lånet och förlorar pengar vid en eventuell förlust vid försäljning.
Det är även jag som tjänar pengar om jag skulle gå med vinst, men det finns inga som helst garantier för det. Och nackdelen när man inte själv köper lägenheten är ju att man går miste om en vinst. Men har man inga pengar till att köpa en lägenhet samtidigt som man vill köpa en lägenhet får man betala hälften av boendekostnaden samtidigt som man kan gotta sig i att man i alla fall inte står med ett lån på ett par miljoner eller risk att förlora pengar.