2016-10-22, 16:30
Medlem
Min sambo har inte möjlighet att köpa lägenheten med mig då han har fyra år kvar av sina studier och bara några tusen att lägga in som kontantinsats. Han vill givetvis också vara med på det, men inser att ett lägenhetsköp är flera år bort om vi köper ihop. Jag studerar master samtidigt som jag jobbar vid sidan om, men tar inget studielån.

Panera att lägenheten har en total månadskostnad på 8 000 varav 3 500 är månadsavgift: hur mycket skulle din sambo betala varje månad? Halva månadsavgiften (1 750) eller halva boendekostnaden (4 000)?

Jag anser att vi ska dela rakt av på den totala boendekostnaden. Jag tycker att det är märkligt om han ska betala halva månadsavgiften (1 750) och jag betala 6 250. Att där står jag med ett lån på några miljoner och han bor där nästan gratis.

Han tycker att det är helt befängt att han ska betala av mitt lån och amortering, vilket jag förstår. Jag vill ju inte tjäna pengar på honom och inser att det säkert är märkligt att be honom att betala hälften, men hade det varit ombytta roller hade jag inte alls tvekat på att dela hela kostnaden rakt av. Inte nog med att få bo i en fin bostadsrätt - att dessutom slippa ta lån för det och riskera att ha gjort en dålig affär måste ju vara guld värt!

Kan tillägga att vi får ut lika mycket efter skatt varje månad. Ibland får han mindre, ibland mer, men i genomsnitt ligger vi lika.
Citera
2016-10-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HUNGERGAMES
Min sambo har inte möjlighet att köpa lägenheten med mig då han har fyra år kvar av sina studier och bara några tusen att lägga in som kontantinsats. Han vill givetvis också vara med på det, men inser att ett lägenhetsköp är flera år bort om vi köper ihop. Jag studerar master samtidigt som jag jobbar vid sidan om, men tar inget studielån.

Panera att lägenheten har en total månadskostnad på 8 000 varav 3 500 är månadsavgift: hur mycket skulle din sambo betala varje månad? Halva månadsavgiften (1 750) eller halva boendekostnaden (4 000)?

Jag anser att vi ska dela rakt av på den totala boendekostnaden. Jag tycker att det är märkligt om han ska betala halva månadsavgiften (1 750) och jag betala 6 250. Att där står jag med ett lån på några miljoner och han bor där nästan gratis.

Han tycker att det är helt befängt att han ska betala av mitt lån och amortering, vilket jag förstår. Jag vill ju inte tjäna pengar på honom och inser att det säkert är märkligt att be honom att betala hälften, men hade det varit ombytta roller hade jag inte alls tvekat på att dela hela kostnaden rakt av. Inte nog med att få bo i en fin bostadsrätt - att dessutom slippa ta lån för det och riskera att ha gjort en dålig affär måste ju vara guld värt!

Kan tillägga att vi får ut lika mycket efter skatt varje månad. Ibland får han mindre, ibland mer, men i genomsnitt ligger vi lika.

Jag tycker att det är rimligt att dela på boendekostnaden avgift+räntor (inte amortering)
Citera
2016-10-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Jag tycker att det är rimligt att dela på boendekostnaden avgift+räntor (inte amortering)

så ska det göras!
Citera
2016-10-22, 16:52
Medlem
Sightnesss avatar
Vill du få honom att betala halva boendekostnaden helt utan tjafs eller sura miner, ber du honom helt enkelt att googla "sambolagen".

Det är allt du behöver göra.

Om du själv istället bestämmer dig för att läsa på om sambolagen, tror jag att det kommer leda till en dispyt er emellan som medför att ni går skilda vägar.

Du väljer själv.
Citera
2016-10-22, 16:52
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
så ska det göras!

Är det bara för att det är en bostadsrätt som man själv äger som det blir konstigt att be sin pojkvän/flickvän betala hälften? Jag menar, majoriteten av alla hyrestagare som hyr bostadsrätter i andra hand av privatpersoner betalar garanterat av både lån och amortering på lägenheten.

Men jag förstår nu att det anses vara märkligt att be sin partner dela på den totala kostnaden så jag får nog vänta med lägenhetsköpet till vi kan köpa tillsammans.
Citera
2016-10-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HUNGERGAMES
Är det bara för att det är en bostadsrätt som man själv äger som det blir konstigt att be sin pojkvän/flickvän betala hälften? Jag menar, majoriteten av alla hyrestagare som hyr bostadsrätter i andra hand av privatpersoner betalar garanterat av både lån och amortering på lägenheten.

Men jag förstår nu att det anses vara märkligt att be sin partner dela på den totala kostnaden så jag får nog vänta med lägenhetsköpet till vi kan köpa tillsammans.

Jag tycker ju inte att man ska se sin partner som en hyresgäst, hade det varit en inneboende så är det en helt annan fråga enigt mig.
Citera
2016-10-22, 16:59
Bannlyst
Halva - halva
Självklart ska sambon betala amorteringen också
Citera
2016-10-22, 17:05
Medlem
Sambon ska endast betala hälften av "hyran"

Om sambon skall betala av på lånet på din lägenhet så menar du att han också skulle få hälften av vinsten om du skulle sälja den?
Citera
2016-10-22, 17:11
Medlem
Citat:
Jag tycker ju inte att man ska se sin partner som en hyresgäst, hade det varit en inneboende så är det en helt annan fråga enigt mig.

Nej, det är sant. Jag känner som inte att jag har några argument för varför han ska göra det heller. Jag vet bara att jag känner att det vore konstigt om han inte skulle betala hälften.

Det är som att mitt argument är att det är orättvist att jag ensam ska ta ett lån och betala för amortering själv på en lägenhet som är avsedd för oss båda, som är utvald av oss båda. Det är ju jag som tar risken med att köpa en lägenhet. Det är jag som står på lånet och förlorar pengar vid en eventuell förlust vid försäljning.

Det är även jag som tjänar pengar om jag skulle gå med vinst, men det finns inga som helst garantier för det. Och nackdelen när man inte själv köper lägenheten är ju att man går miste om en vinst. Men har man inga pengar till att köpa en lägenhet samtidigt som man vill köpa en lägenhet får man betala hälften av boendekostnaden samtidigt som man kan gotta sig i att man i alla fall inte står med ett lån på ett par miljoner eller risk att förlora pengar.
Citera
2016-10-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Sambon ska endast betala hälften av "hyran"

Om sambon skall betala av på lånet på din lägenhet så menar du att han också skulle få hälften av vinsten om du skulle sälja den?

Läs inlägget nedanför.
Citera
2016-10-22, 17:20
Medlem
Han skall betala hälften av allt men också stå som hälftenägare och en skriven revers på en skuld till dig på halva beloppet. Ta hjälp av en familjejurist att formulera avtalet.
Citera
2016-10-22, 17:21
Medlem
Hälften av boende kostnaden ska han betala.

Om jag skulle bo med någon som vill att jag ska betala 50% av amortering av en bostad jag inte äger så skulle jag dra direkt, skulle inte spela någon roll om det va sambo eller fru som ägde den.

Skulle ägaren skriva mig som ägare av bostaden också så skulle jag självklart betala amortering.

Prata med din sambo och fråga rent av hur han vill betala, går han med på att betala på amorteringen på "din" bostad så önskar jag dig grattis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in