Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-22, 14:49
  #1
Medlem
Någon som kan förklara detta för mig? Jag förstår att formeln nedan beskriver halveringstiden (h) för ett visst preparat och den beror av distrubutionsvolymen och clearance. Denna formel kan dock bara tillämpas på första ordningens kinetik och inte 0e ordningens kinetik varför är det så? Varför fungerar den inte på 0e ordningens också?

1a ordningens = eliminationen är proportionell mot koncentrationen
0 e ordningens = eliminationen konstant oberoende av koncentration

t1/2 = (0.7 * Vd)/CL



Vad är det jag inte förstått ?
Citera
2016-10-22, 16:24
  #2
Medlem
Cuzco1s avatar
Vet inte om jag förstår din fråga korrekt men eftersom du vid nollte ordningens kinetik har konstant eliminationshastighet så har du ingen konstant halveringstid.
Citera
2016-10-22, 17:04
  #3
Medlem
Men formeln ger t1/2 = (0.7 * Vd)/CL clerance torde ju vara konstant? Likt den är vid 0e ordningens?

Fast clerance och elimination är kanske inte samma sak?
Citera
2016-10-22, 18:49
  #4
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Det där måste vara en skoluppgift, knappast något som har praktisk tillämpning i verkligheten.
Citera
2016-10-22, 19:02
  #5
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Men formeln ger t1/2 = (0.7 * Vd)/CL clerance torde ju vara konstant? Likt den är vid 0e ordningens?

Fast clerance och elimination är kanske inte samma sak?

Om jag kommer ihåg rätt så är Clearance den andel av plasma som blir befriat från läkemedlet per tidsenhet. Alltså en konstant.
Citera
2016-10-23, 00:33
  #6
Medlem
Formeln är väl t1/2=ln2/k ? Poängen med 1a ordningen att halveringstiden är konstant vilket formeln visar. För 1:a ordningen har väl halva mängden försvunnit vid mängd/2k där k är elimination per tidsenhet dvs klart mängdberoende
__________________
Senast redigerad av Gremmer 2016-10-23 kl. 00:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback