2016-10-22, 10:17
Medlem
Hejsan!

Jag vet många hyr ut via sina hyresrätter på airbnb och läst att skatteverket söker mer och mer. Dock vet jag att dom som har ett konto är dom enda som kan se om du hyrt ut eller valt att inte hyra ut sin bostad och därmed blir det grått. Det är dock vad jag vet ingen som kan se skillnaden på om det är uthyrt då eller valt som att inte kunna hyras ut då.

Har någon här inne blivit kontaktad om att man hyr ut airbnb och fått en varning, blivit vräkt eller ja på något sätt kontaktad och ombedd göra något? Vill gärna höra folks erfarenheter och tankar kring detta då jag förstår bostadsrätter inte har det lika knivigt som vi som har hyresrätter.

SHOOT!
Citera
2016-10-22, 10:35
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahovary
Hejsan!

Jag vet många hyr ut via sina hyresrätter på airbnb och läst att skatteverket söker mer och mer. Dock vet jag att dom som har ett konto är dom enda som kan se om du hyrt ut eller valt att inte hyra ut sin bostad och därmed blir det grått. Det är dock vad jag vet ingen som kan se skillnaden på om det är uthyrt då eller valt som att inte kunna hyras ut då.

Har någon här inne blivit kontaktad om att man hyr ut airbnb och fått en varning, blivit vräkt eller ja på något sätt kontaktad och ombedd göra något? Vill gärna höra folks erfarenheter och tankar kring detta då jag förstår bostadsrätter inte har det lika knivigt som vi som har hyresrätter.

SHOOT!

Nja , det stämmer inte det där med bostadsrätter, många bostadsrättsföreningar säger nej till detta och hyresnämnden har sagt nej till ett fall som gällde uthyrning vid bostadsrätt även om det inte är prejudicerande http://www.svd.se/hyresnamnden-stoppar-airbnb-uthyrning
Citera
2016-10-22, 11:36
Medlem
Ja men nu gäller det mer hyresrätter än bostadsrätter. Att vi som hyr ut så ligger enligt skatteverket mer pyrt till än bostadsrätter. Men om detta är enda fallet och dom valde ta en bostadsrätt så är det ju betryggande än sålänge. Jag vet att man kan pausa sitt medlemskap och då försvinner man från söklistan. Så tänker att det går lägga upp vissa helger och då ta in bokningar, då bokningarna fortfarande blir av trots ditt pausade medlemskap.
Citera
2018-06-13, 10:15
Medlem
Lekbarns avatar
Söker hyresvärdar aktivt efter folk som gör detta? Är risken stor som hyresrätt ägare?

Eller är enda risken att någon granne skvallrar? Sen är det väl så att man som innehavare utav en två rums hyresrätt egentligen har rätt att hyra ut ett utav rummen utan att hyresvärden har något att säga till om.
Senast redigerad av Lekbarn 2018-06-13 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in