2016-10-21, 12:31
Medlem
Koppykatts avatar
PERSONLIG PENNINGGÅVA SKULDSANERING

Jag kommer att få en penninggåva av en anhörig under tiden som min skuldsanering pågår. Jag har sen länge sjukbidrag/sjukpension och kommer att leva på existensminimum i 5 år.
Är det skillnad om gåvan ges under tiden som skuldsaneringen är inledd men ej ännu beviljad, eller om den ges efter beviljandet?
Summan som kommer att förvaltas av min anhöriga på hens konto är på ca 100.000 - 150.000 och är tänkt att sparas fram tills min pension och efter skuldsaneringen är avklarad.
Jag kommer att bli fattigpensionär så pengarna ska vara för att kunna leva skäligt.

Dessa pengar är sk förskott på arv. Under skuldsaneringen kommer jag få ett arv från min anhörigas dödsbo. Hur stort kan det få lov att vara för att jag ska få behålla det? Även att behålla detta motiveras med att jag kommer att få en mycket låg pension.

Han man rätt att göra så här?
Citera
2016-10-21, 13:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Han man rätt att göra så här?
Så länge du har skuldsanering tittar Kronofogden enbart på att du betalar enligt betalningsplan. Riktvärdena för ändrings av betalningsplan är en bestående utgiftsökning på 500 kronor per månad eller en bestående inkomstökning på 5000 kronor per månad. Stora engångsbelopp så som lotterivinster, arv och liknande kan även medföra begäran om ändring av betalningsplan.

Om storleken på arvets påverkan bestämmer således skuldsaneringsenheten. Storleken bör väl således vara runt 60 000kr per år för att den ska anses betydelsefull om man följer riktlinjerna.
Citera
2016-10-21, 13:20
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så länge du har skuldsanering tittar Kronofogden enbart på att du betalar enligt betalningsplan. Riktvärdena för ändrings av betalningsplan är en bestående utgiftsökning på 500 kronor per månad eller en bestående inkomstökning på 5000 kronor per månad. Stora engångsbelopp så som lotterivinster, arv och liknande kan även medföra begäran om ändring av betalningsplan.

Om storleken på arvets påverkan bestämmer således skuldsaneringsenheten. Storleken bör väl således vara runt 60 000kr per år för att den ska anses betydelsefull om man följer riktlinjerna.

Tack för svar!
Jag har tänkt mig att sköta ev betalningar prickfritt, ja!

Så du menar att det är ok att ha ett disponibelt belopp på en annan persons konto?

Som jag förstått det gör borgenärerna även kreditkontroller. Är det slumpmässigt eller är det regelbundet? Kan de gå in på mitt konto o titta på kontoutdrag i detalj?

Det andra fetade: du menar om arvet är runt 60.000 per år under skuldsaneringstiden 5 år= dvs 300.000:- sammanlagt så kommer det att innebära höjd summa på återbetalningsbeloppet per mån? Och förlängd tid på 2 år? Men det tas väl även här personlig hänsyn, ex om jag begär omprövning o visar att jag kommer bli fattigpensionär o behöver mina sparpengar.
Senast redigerad av Koppykatt 2016-10-21 kl. 13:22.
Citera
2016-10-21, 13:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Det andra fetade: du menar om arvet är runt 60.000 per år under skuldsaneringstiden 5 år= dvs 300.000 så kommer det att innebära höjd summa på återbetalningsbeloppet per mån?
Så tolkar jag det som ja. Men som sagt, beslutet ligger ju hos skuldsaneringsenheten. De kanske har andra riktlinjer när det gäller engångsbelopp.
Citera
2016-10-21, 14:15
Medlem
Så det TS vill veta är hur denne kan gömma undan massa pengar utan att göra rätt för sig?
Varför inte använda pengarna och betala de företag du faktiskt är skyldig pengar?
Vill du inte göra rätt för dig?
Att motivera det hela med att du kommer få en låg pension om du inte fuskar är moraliskt felaktigt.
Du har lånat pengar som du sedan inre vill betala tillbaka.
Gör rätt för dig ditt kryp.
Citera
2016-10-22, 10:55
Medlem
Risken finns nog alltid att skuldsaneringen avbryts på studs om man inte redovisar nya inkomster. Kanske är risken liten men den finns det står säkert i kontraktet om skuldavskrivning vilka händelser som kan avbryta en pågående skuldsanering. Att leva på existensminimum under ett antal år är ju ett krav från myndigheternas sida. Dessutom kan man troligen kolla upp bankkonto mm för att försäkra sig om att man lever som man lovat och har tagelskjortan på under några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in