Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Så länge du har skuldsanering tittar Kronofogden enbart på att du betalar enligt betalningsplan. Riktvärdena för ändrings av betalningsplan är en bestående utgiftsökning på 500 kronor per månad eller en bestående inkomstökning på 5000 kronor per månad. Stora engångsbelopp så som lotterivinster, arv och liknande kan även medföra begäran om ändring av betalningsplan.
Om storleken på arvets påverkan bestämmer således skuldsaneringsenheten. Storleken bör väl således vara runt 60 000kr per år för att den ska anses betydelsefull om man följer riktlinjerna.
Tack för svar!
Jag har tänkt mig att sköta ev betalningar prickfritt, ja!
Så du menar att det är ok att ha ett disponibelt belopp på en annan persons konto?
Som jag förstått det gör borgenärerna även kreditkontroller. Är det slumpmässigt eller är det regelbundet? Kan de gå in på mitt konto o titta på kontoutdrag i detalj?
Det andra fetade: du menar om arvet är runt 60.000 per år under skuldsaneringstiden 5 år= dvs 300.000:- sammanlagt så kommer det att innebära höjd summa på återbetalningsbeloppet per mån? Och förlängd tid på 2 år? Men det tas väl även här personlig hänsyn, ex om jag begär omprövning o visar att jag kommer bli fattigpensionär o behöver mina sparpengar.