Det jag tycker är konstigast med mediarapporteringen om Trollhättan är att det var såpass mycket mer fokus på elevassistenten än på de övriga offren. Krasst tror jag det kan ha att har att göra med de initiala påståendena om att han försökt övermanna GM, samtidigt som hans etniska grupp är stor i området.
Jag utgår från att IKEA-mannen begått grova våldsbrott innan han kom till Sverige. De flesta brukar ju lugna ner sig med åren, känns inte så troligt att debutera vid 36 med ett dubbelmord utan personligt agg mot offren. Hade nog varit mindre motstånd mot att skriva om honom om hans brottshistorik varit känd.
Citat:
Ursprungligen postat av
systemkollaps
Nu har jag ingen källa. Om någon kan bekräfta påståendet blir jag glad. Var inte gm i Trollhättan uppsagd från sin praktik dagar eller någon dag innan dådet? Jag tror säkert att det gått att fånga upp Lundin-Pettersson om samhället haft resurser. Om vi haft en psykiatrisk vård som innebär att alldeles för psykiskt instabila får bo i psykiatrins institution.
Han hade fått veta att praktiken inte skulle förlängas, sista dagen skulle ha varit dagen efter dådet.
Att samhället inte fångade upp honom har inte med resurser att göra utan beror på att han inte sökte vård och heller inte gjort sig känd hos polis eller socialtjänst. Dock måste det ha varit uppenbart för dem som träffade honom att han var speciell. Finns bland annat studentbilder där alla klätt upp sig utom Anton.