Citat:
Ursprungligen postat av
D33zztun
Hej! Vet inte om det är rätt tråd men testar. Köpt en karta galenika bensedin 10mg o har aldrig tagit benso förut bara tram ganska mycket på senaste. Hur mycket ska jag ta första gången? Är det risk för fake piller nu juni 2025? Kan det liknas vid tram känsla? Vill liksom bli lite mer social då jag inte dricker längre vill ha nåt att kunna använda någon gång ibland
Tack på förhand!
Hej.
Som alltid med nya preparat så ska du börja långsamt. Benso och tram känns inte alls likadant. Tramadol är en opioid och bensedin är en Bensodiazepin. Tramadol är till för att lindra fysisk smärta, benso är för att lindra psykisk smärta (simplifierat).
Min rekommendation är att du börjar med att ta en 10mg, helst i sällskap med någon som är nykter och som du litar på. Och som vet om att du tar den. Vänta en timme och se hur det känns.
Benso kan vara svår att "identifiera", speciellt om man är oerfaren, så vad du än gör, TA INTE FLER. Ett klassiskt nybörjarmisstag är att man "inte känner något" och vaknar upp dagen efter och alla piller är borta.
Man ska ha respekt för benso, det är en lömsk medicin.