2016-10-20, 00:45
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mitt tips är att, som en del i tråden har påtalat, fråga om ny tid för intervjun. Förklara att din nuvarande arbetsgivare inte vill ge dig ledigt vid den aktuella tidpunkten och att du därför undrar om ni kan boka en ny tid utanför din arbetstid. Fördelarna med upplägget är flera:
- Du slipper bryta mot regelverket och slipper därmed förhoppningsvis trubbel senare.
- Du visar din nya arbetsgivare att din nuvarande chef ogillar att du lämnar, vilket är bra att för nya chefen att veta om gamla chefen baktalar dig vid referenstagning. Dessutom visar det den nya chefen att din gamla chef verkligen vill ha dig kvar och att du verkligen vill ha det nya jobbet du ska på intervju för.

+1

Innerst inne vet det du själv, ärlighet varar längst
Citera
2016-10-20, 01:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
I Lagen om anställningsskydd (LAS) § 14 andra stycket så står det så här:

”Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.”

Din nuvarande arbetsgivare bryter mot lag om din begäran inte är oskälig.

Uteblir du och han säger upp dig kan han bli skadeståndsskyldig.

Dvs om han skickar hem dig så kan du ändå ställa krav att få lön resten av uppsägningstiden.

Han har inget att vinna på att neka dig.

Gäller inte vid egen uppsägning, såklart.
Citera
2016-10-20, 17:03
Medlem
Ring o säg du har vinterkräksjukan den brukar gå över på 1 till 2 dygn
Citera
2016-10-20, 17:39
Medlem
Gäller tyvärr inte vid egen uppsägning!

"(...)De gäller dock endast då uppsägningen har skett på arbetsgivarens initiativ (prop. 1981/82:71 s. 130)"
Citera
2016-10-20, 18:17
Medlem
Prodelins avatar
Du har sagt upp dig, vem bryr sig, gå på intervjun och skit i chefen, lägg intervjutiden tidigt på morgonen så du inte behöver gå till jobbet först.

De kan inte göra något mer än bli sura och du har redan sagt upp dig.
Citera
2016-10-20, 18:23
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman37
Att be om en ny tid är väll förmodligen det bästa, men man vill ju inte framstå som strulig.

Att skita i vad chefen säger och gå på intervjuven ändå.. Problemet är ju att jag har 2 veckor kvar på uppsägningstiden det är redan väldigt spännt mellan oss och lär ju bli ännu värre. Helst hade jag velat be idioten att dra åt helvete!, men är alldeles för feg för det

Vad är problemet??? Du har sagt upp dig, du kan skita i vad chefen säger, enda de kan göra är att hålla tillbaka sista lönen men chansen är ytterst liten då det är för komplicerat.
Citera
2016-10-20, 19:34
Medlem
Tror inte du kommer få jobbet ändå så det spelar ingen roll, din nuvarande arbetsgivare har antagligen genomskådat dig...
Citera
2016-10-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Gäller inte vid egen uppsägning, såklart.

Källa på det?

Inte den tolkning arbetsrättsjurister gör när de svarar tex på Lawline.

Jag viker mig om du kan visa på någon källa för ditt påstående.
Senast redigerad av batteridrift 2016-10-20 kl. 21:20.
Citera
2016-10-20, 22:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Källa på det?

Inte den tolkning arbetsrättsjurister gör när de svarar tex på Lawline.

Jag viker mig om du kan visa på någon källa för ditt påstående.

Källa 1: jag var klubbordförande under drygt 10 år, jag satt med på ganska många uppsägningsförhandlingar, och har fått utbildning inarbetsrätt.

Källa 2. Hela kapitlet inleds med "...som blivit uppsagd". När,ändras detta till "som sagt upp sig"?

Källa 3: https://lagen.nu/1982:80#P14S1 läs kommentarerna.
Citera
2016-10-20, 22:23
Medlem
Citat:
Källa 1: jag var klubbordförande under drygt 10 år, jag satt med på ganska många uppsägningsförhandlingar, och har fått utbildning inarbetsrätt.

Källa 2. Hela kapitlet inleds med "...som blivit uppsagd". När,ändras detta till "som sagt upp sig"?

Källa 3: https://lagen.nu/1982:80#P14S1 läs kommentarerna.

Det hela strider mot likabehandlingsprincipen. Jag skall ha rätt att söka jobb oavsett om jag blivit uppsagd eller sagt upp mig själv. Och flera arbetsrättsjurister ge samma svar. Tex på Lawline.

Kom med bättre bevis än att du varit klubbordförande och en kommentar som är gjord som inte har någon som helst juridisk grund.

Jag är beredd vika mig om du kan visa något solid. Tex en dom.
Citera
2016-10-20, 22:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det hela strider mot likabehandlingsprincipen. Jag skall ha rätt att söka jobb oavsett om jag blivit uppsagd eller sagt upp mig själv. Och flera arbetsrättsjurister ge samma svar. Tex på Lawline.

Kom med bättre bevis än att du varit klubbordförande och en kommentar som är gjord som inte har någon som helst juridisk grund.

Jag är beredd vika mig om du kan visa något solid. Tex en dom.

Eller så får frågeställaren tro på den vederbörande vill. Huruvida du "viker dig" eller inte är liksom inget jag orkar engagera mig i.

Du hävdar en sak. Jag hävdar en annan. Men ändå anser du att det är jag som skall leta fram domar? Gör det själv vetja.
Senast redigerad av EckiEcki 2016-10-20 kl. 22:31.
Citera
2016-10-20, 22:36
Medlem
Citat:
Eller så får frågeställaren tro på den vederbörande vill. Huruvida du "viker dig" eller inte är liksom inget jag orkar engagera mig i.

Med andra ord har du inte mycket stöd för din tolkning.

Jag kan hålla med om att lagen LAS kanske inte är optimalt skriven. Att någon skulle säga upp sig och inte ha ett nytt jobb var nog främmande för lagstiftarna då den skrevs. Det kan man förstå.

Men att bara vissa har rätt att söka annat jobb under sin uppsägning medan andra inte får skulle strida mot likabehandlingsprincipen, som ligger till grund i mycket av lagstiftningen.

Men om du kan visa på någon dom att jag har fel ber jag ödmjukast om ursäkt att jag invänt mot ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in