2016-10-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman37
14 § En uppsagd arbetstagare får inte förflyttas till annan ort under uppsägningstiden, om arbetstagarens möjligheter att söka nytt arbete därigenom skulle icke obetydligt försämras.
Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.
Kommentar

Detta gäller dock inte när arbetstagaren själv har sagt upp sig från sitt arbete utan endast när denne är uppsagd av arbetsgivaren.
Förflyttning är endast förbjudet i det fall arbetssökandesituationen försämras. Om det däremot förbättras måste arbetstagaren acceptera förflyttningen.
Arbetstagarens rätt till ledighet för att söka annat arbete under uppsägningstiden anses gälla vid anställningsintervjuer och besök hos arbetsförmedlingen. Att endast åka runt på måfå och söka jobb hos olika arbetsgivare ger inte rätt till ledighet.

Kör på det. Till nackdel för dig att du tolkar det så.

Be inte om råd om du inte tar dem.

Prova ringa ett fack och deras jurister, och hör vad de säger.
Citera
2016-10-19, 21:43
Medlem
Dr Wolfs avatar
Det är väl bara att smita iväg 2 timmar.
Citera
2016-10-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift

Jag är ingen expert på att tolka lagar. Om det är som du säger så är det ju väldigt bra!. Frågan är hur man skall tolka lagen
Citera
2016-10-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Det är väl bara att smita iväg 2 timmar.

Min chef har stenkoll, så det är helt uteslutet tyvärr
Citera
2016-10-19, 21:51
Medlem
Citat:
Jag är ingen expert på att tolka lagar. Om det är som du säger så är det ju väldigt bra!. Frågan är hur man skall tolka lagen

Ditt största problem är väl inte om du går på en intervju om du har två veckor kvar. Om du inte får jobbet har du en karenstid för att få a-kassa på 45 dagar eller mer beroende på a-kassa om du sagt upp dig själv.

Så jag fattar inte vad vi diskuterar om.
Citera
2016-10-19, 21:55
Medlem
hashs avatar
Citat:
Såhär är det,sa upp mig från mitt nuvarande jobb för 2 veckor sedan pga att jag vantrivs något enormt och en chef som är helt vidrig.
På Fredag kl 9:00 ska jag på arbetsintervjuv för ett nytt jobb, fråga min chef idag om jag fick ledigt, men det var ett klart och tydligt NEJ.
Va fan gör man nu/vad skulle ni gjort?.

Försöka ändra tiden för intervjuven till senare på dagen?, känns som det är en dålig start på ett eventuellt jobb.

Sjukanmäla sig går ju inte, det är ju ganska genomskinligt.

Går inte att resonera med chefen jag har, ett nej är ett nej.

Detta borde du ha fattat, du skulle ha bokat in en intervju efter din ordinarie arbetstid och sagt till företaget att du inte kan intervjuas under din egen arbetstid.
Måste säga att du är smått korkad som inte förstår detta.

Jag säger detta för att jag själv är just nu i samma situation, där jag förklarade för företaget som vill intervjua mig att jag har ett jobb som jag måste ta ansvar för. Dom uppfattade detta som väldigt ansvarsfullt och tyckte det var helt okej.

Lycka till!
Senast redigerad av hash 2016-10-19 kl. 21:59.
Citera
2016-10-19, 22:01
Medlem
EmileZolas avatar
Citat:

Försöka ändra tiden för intervjuven till senare på dagen?, känns som det är en dålig start på ett eventuellt jobb.

Varför skulle det vara dåligt om du förklarar varför du inte kan just då? Om något visar du att du är lojal mot din arbetsgivare.
Citera
2016-10-19, 22:22
Medlem
EmileZolas avatar
Citat:

Han har ju rätt. Du får inte mer rättigheter än tidigare gentemot din arbetsgivare om du själv väljer att säga upp dig.
Citera
2016-10-19, 22:31
Medlem
Citat:
Men jag är expert. Och Lilleman37 har rätt. Gäller inte om du sagt upp dig själv
Citera
2016-10-19, 22:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Såhär är det,sa upp mig från mitt nuvarande jobb för 2 veckor sedan pga att jag vantrivs något enormt och en chef som är helt vidrig.
På Fredag kl 9:00 ska jag på arbetsintervjuv för ett nytt jobb, fråga min chef idag om jag fick ledigt, men det var ett klart och tydligt NEJ.

Sjukanmäla sig går ju inte, det är ju ganska genomskinligt.

Går inte att resonera med chefen jag har, ett nej är ett nej.
Mitt tips är att, som en del i tråden har påtalat, fråga om ny tid för intervjun. Förklara att din nuvarande arbetsgivare inte vill ge dig ledigt vid den aktuella tidpunkten och att du därför undrar om ni kan boka en ny tid utanför din arbetstid. Fördelarna med upplägget är flera:
- Du slipper bryta mot regelverket och slipper därmed förhoppningsvis trubbel senare.
- Du visar din nya arbetsgivare att din nuvarande chef ogillar att du lämnar, vilket är bra att för nya chefen att veta om gamla chefen baktalar dig vid referenstagning. Dessutom visar det den nya chefen att din gamla chef verkligen vill ha dig kvar och att du verkligen vill ha det nya jobbet du ska på intervju för.
Citera
2016-10-19, 22:41
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Varför skulle det vara dåligt om du förklarar varför du inte kan just då? Om något visar du att du är lojal mot din arbetsgivare.

Det är inget konstigt att boka om en intervju. Jag jobbar med rekrytering och det sker konstant att folk behöver boka om, ses över lunchen eller efter arbetstid eller sent på eftermiddagen.

Boka om intervjun.
Citera
2016-10-19, 23:56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
I Lagen om anställningsskydd (LAS) § 14 andra stycket så står det så här:

”Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.”

Din nuvarande arbetsgivare bryter mot lag om din begäran inte är oskälig.

Uteblir du och han säger upp dig kan han bli skadeståndsskyldig.

Dvs om han skickar hem dig så kan du ändå ställa krav att få lön resten av uppsägningstiden.

Han har inget att vinna på att neka dig.
Definiera uppsagd, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in