Citat:
Ursprungligen postat av
Lilleman37
Såhär är det,sa upp mig från mitt nuvarande jobb för 2 veckor sedan pga att jag vantrivs något enormt och en chef som är helt vidrig.
På Fredag kl 9:00 ska jag på arbetsintervjuv för ett nytt jobb, fråga min chef idag om jag fick ledigt, men det var ett klart och tydligt NEJ.
Va fan gör man nu/vad skulle ni gjort?.
Försöka ändra tiden för intervjuven till senare på dagen?, känns som det är en dålig start på ett eventuellt jobb.
Sjukanmäla sig går ju inte, det är ju ganska genomskinligt.
Går inte att resonera med chefen jag har, ett nej är ett nej.
Mitt tips är att, som en del i tråden har påtalat, fråga om ny tid för intervjun. Förklara att din nuvarande arbetsgivare inte vill ge dig ledigt vid den aktuella tidpunkten och att du därför undrar om ni kan boka en ny tid utanför din arbetstid. Fördelarna med upplägget är flera:
- Du slipper bryta mot regelverket och slipper därmed förhoppningsvis trubbel senare.
- Du visar din nya arbetsgivare att din nuvarande chef ogillar att du lämnar, vilket är bra att för nya chefen att veta om gamla chefen baktalar dig vid referenstagning. Dessutom visar det den nya chefen att din gamla chef verkligen vill ha dig kvar och att du verkligen vill ha det nya jobbet du ska på intervju för.