2016-10-19, 20:40
Medlem
Såhär är det,sa upp mig från mitt nuvarande jobb för 2 veckor sedan pga att jag vantrivs något enormt och en chef som är helt vidrig.
På Fredag kl 9:00 ska jag på arbetsintervjuv för ett nytt jobb, fråga min chef idag om jag fick ledigt, men det var ett klart och tydligt NEJ.
Va fan gör man nu/vad skulle ni gjort?.

Försöka ändra tiden för intervjuven till senare på dagen?, känns som det är en dålig start på ett eventuellt jobb.

Sjukanmäla sig går ju inte, det är ju ganska genomskinligt.

Går inte att resonera med chefen jag har, ett nej är ett nej.
Citera
2016-10-19, 20:44
Medlem
Du förklarar läget för den tilltänkte arbetsgivaren. Du säger att du hade hoppats på att kunna kompa ut några timmar men din nuvarande arbetsgivare sade nej. Du ber om en ny tid.
Citera
2016-10-19, 20:59
Medlem
killawifes avatar
Eller så skiter du i att gå till dit vanliga jobb och går på intervjun istället. Vad ska de göra liksom, säga upp dig?
Citera
2016-10-19, 21:03
Medlem
I Lagen om anställningsskydd (LAS) § 14 andra stycket så står det så här:

”Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.”

Din nuvarande arbetsgivare bryter mot lag om din begäran inte är oskälig.

Uteblir du och han säger upp dig kan han bli skadeståndsskyldig.

Dvs om han skickar hem dig så kan du ändå ställa krav att få lön resten av uppsägningstiden.

Han har inget att vinna på att neka dig.
Citera
2016-10-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Eller så skiter du i att gå till dit vanliga jobb och går på intervjun istället. Vad ska de göra liksom, säga upp dig?

Dom kan hålla inne lönen pga avtalsbrott. Bäst är ändå att sjukanmäla - chefen lär ju knappast åka förbi hemma hos TS för att kolla att denna verkligen är sjuk.
Citera
2016-10-19, 21:10
Medlem
Att be om en ny tid är väll förmodligen det bästa, men man vill ju inte framstå som strulig.

Att skita i vad chefen säger och gå på intervjuven ändå.. Problemet är ju att jag har 2 veckor kvar på uppsägningstiden det är redan väldigt spännt mellan oss och lär ju bli ännu värre. Helst hade jag velat be idioten att dra åt helvete!, men är alldeles för feg för det
Citera
2016-10-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Dom kan hålla inne lönen pga avtalsbrott. Bäst är ändå att sjukanmäla - chefen lär ju knappast åka förbi hemma hos TS för att kolla att denna verkligen är sjuk.

Det kan de inte göra utan starka skäl att neka. Se mitt förra inlägg.
Citera
2016-10-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman37
Att be om en ny tid är väll förmodligen det bästa, men man vill ju inte framstå som strulig.

Att skita i vad chefen säger och gå på intervjuven ändå.. Problemet är ju att jag har 2 veckor kvar på uppsägningstiden det är redan väldigt spännt mellan oss och lär ju bli ännu värre. Helst hade jag velat be idioten att dra åt helvete!, men är alldeles för feg för det

Begär om skriftligt skäl om varför han nekar. Som jag redan skrivit så har du rätt att söka nytt arbete under din uppsägningstid. Men informerar honom först att det krävs starka skäl att neka.
Citera
2016-10-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
I Lagen om anställningsskydd (LAS) § 14 andra stycket så står det så här:

”Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.”

Din nuvarande arbetsgivare bryter mot lag om din begäran inte är oskälig.

Uteblir du och han säger upp dig kan han bli skadeståndsskyldig.

Dvs om han skickar hem dig så kan du ändå ställa krav att få lön resten av uppsägningstiden.

Han har inget att vinna på att neka dig.

Har oxå läst den paragrafen, men jag fattar det som att det gäller om arbetsgivaren sagt upp mig, nu är det ju jag som sagt upp mig själv..
Citera
2016-10-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald

Ganska uppenbart att jag inte är sjuk, skulle aldrig bett idioten om ledigt. Var "sjuk" halva förra veckan
Citera
2016-10-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman37
Har oxå läst den paragrafen, men jag fattar det som att det gäller om arbetsgivaren sagt upp mig, nu är det ju jag som sagt upp mig själv..

Första stycket gäller bara om man blivit uppsagd. Andra stycket gäller generellt vid uppsägningen.

Det är den tolkning som man använder.
Citera
2016-10-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Första stycket gäller bara om man blivit uppsagd. Andra stycket gäller generellt vid uppsägningen.

Det är den tolkning som man använder.

14 § En uppsagd arbetstagare får inte förflyttas till annan ort under uppsägningstiden, om arbetstagarens möjligheter att söka nytt arbete därigenom skulle icke obetydligt försämras.
Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare också rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.
Kommentar

Detta gäller dock inte när arbetstagaren själv har sagt upp sig från sitt arbete utan endast när denne är uppsagd av arbetsgivaren.
Förflyttning är endast förbjudet i det fall arbetssökandesituationen försämras. Om det däremot förbättras måste arbetstagaren acceptera förflyttningen.
Arbetstagarens rätt till ledighet för att söka annat arbete under uppsägningstiden anses gälla vid anställningsintervjuer och besök hos arbetsförmedlingen. Att endast åka runt på måfå och söka jobb hos olika arbetsgivare ger inte rätt till ledighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in