2016-10-19, 17:06
Medlem
plastgubbens avatar
Jag hatar mina föräldrar och har brutit all kontakt med dem. För mig är detta en manifestation av alienering. Negrer och araber är uppenbarligen mindre alienerade än vad jag är; har inte stött på en enda neger eller arab som hatade sina föräldrar; enligt mig är dessa människor av denna värld. Även svenska neurotyper är inte särskilt alienerade människor. Sen ser jag också att det finns olika typer av alienering, olika typer av depression, lågt driv eller törst efter kunskap t.ex., eller bristande intelligens, effektivitet, ork, motivation och liknande kanske också är en form av alienering. Eller hopplöshet. Låt säg att jag t.ex. lyckas hitta diverse boktitlar som sägs behandla fenomenet alienering, men att jag av bristande intelligens, ork, eller vad som helst, inte lyckas läsa dem, det skulle också kunna ses som en form av alienering. Roosh V har talat en hel del om alienering av den västerländske mannen, men sedan hör jag honom tala om att han har en fungerande relation till sin familj. Det får mig att tänka att man måste ha en väldigt mild form av alienering om man älskar sina föräldrar. Egentligen tycker jag att en person som älskar sina föräldrar inte har mycket rätt att kalla sig alienerad.

Så, den vite västerländske mannen, som fler än jag börjar få upp ögonen för att den har en allt större grad av alienering, denne har inte rätt att kalla sig alienerad så länge han älskar sin mor och far. Och dessutom, en person som vill ha barn har inte heller rätt att kalla sig alienerad.
Citera
2016-10-19, 17:19
Medlem
Vad vill du diskutera? Du kanske borde maila den där Rush V om vad du tycker.

Var dina föräldrar onda?
Citera
2016-10-19, 17:38
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Vad vill du diskutera?
Huruvida man har rätt att kalla sig alienerad om man älskar sin far och mor. Jag ser många vita västerländska män, t.ex. inom "alt-right" och "the manosphere" etc. som skriver om olika saker som egentligen kan sammanfattas som alienering i olika former, där jag samtidigt ofta ser folk som älskar sina föräldrar eller t.ex. har en universitetsutbildning. Är det fråga om folk som talar å de mållösas vägnar här? Eller är det folk som vill se sig själva som alienerade fast de inte är det i någon högre grad? Faktum är nog att många av de verkligt alienerade människorna är mer eller mindre osynliga.

Citat:
Var dina föräldrar onda?
Korrupta och blinda skulle jag säga, gentiles (ickejudar) är ett annat ord som passar. Av denna värld. Judar blir enligt skriften bestraffade 7 gånger hårdare för samma synd, därför ser jag mig själv som Guds utvalda (jude) eftersom mina föräldrar t.ex. kan gå på en fest med alkohol och hög demonisk musik utan att själva lida av det och vara välanpassade, det som istället händer är att jag uppvisar vad som enligt deras mycket snäva perspektiv ses som psykisk störning. De är de nyttiga idioterna, de oupplysta, ickejudarna, och jag, den alienerade, den psykiskt störde, den som lider, är den som är utvald av Gud. Min avatar är också tänkt att illustrera dessa ickejudar, som utgör en överväldigande majoritet av mänskligheten, även en överväldigande majoritet av folket på detta forum, och sannerligen en överväldigande majoritet av, om inte samtliga, negrer och araber.
Senast redigerad av plastgubben 2016-10-19 kl. 17:44.
Citera
2016-10-19, 17:56
Medlem
Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Alienering är ett problem som kan uppstå i alla områden i livet, mentalt, känslomässigt, intellektuellt, socialt och så vidare. De du skriver om berör ju även ett andligt spectra då du genom alienationen mer och mer går efter dina egen satta principer, ego, och bryr dig mindre om andra.
Citera
2016-10-19, 18:12
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plharmony
Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Alienering är ett problem som kan uppstå i alla områden i livet, mentalt, känslomässigt, intellektuellt, socialt och så vidare.
Vad är det du inte förstår? En vit västerländsk man som älskar sina föräldrar eller vill ha barn är inte alienerad i någon högre grad, det är en tes. Se inlägg #3 för utveckling av idéerna.

Citat:
De du skriver om berör ju även ett andligt spectra då du genom alienationen mer och mer går efter dina egen satta principer, ego, och bryr dig mindre om andra.
Kan du utveckla vad du menar? Ja, alienering är ett mångfasetterat och diffust begrepp. Jag har tidigare skrivit om hur alienering kanske inte enbart är av ondo. Judar sägs enligt vissa källor ha större ego än andra. Karl Marx sägs ha varit materialist/ateist, men samtidigt har jag hört det sägas att judendom och marxism är mer eller mindre identiska begrepp. Och i wikipedias artikel om alienering står följande:

Citat:
The term alienation has been used over the ages with varied and sometimes contradictory meanings. In ancient history it could mean a metaphysical sense of achieving a higher state of contemplation, ecstasy or union—becoming alienated from a limited existence in the world, in a positive sense. Examples of this usage have been traced to neoplatonic philosophers such as Plotinus (in the Greek alloiosis). There have also long been religious concepts of being separated or cut off from God and the faithful, alienated in a negative sense. The New Testament mentions the term apallotrioomai in Greek—"being alienated from". Ideas of estrangement from a Golden Age, or due to a Fall of man, or approximate equivalents in differing cultures or religions, have also been described as concepts of alienation. A double positive and negative sense of alienation is broadly shown in the spiritual beliefs referred to as Gnosticism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_alienation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in