2016-10-19, 15:20
Medlem
Jag är absolut inget geni när det kommer till bankärenden så nu behöver jag lite hjälp och drar mig verkligen för att idiotförklara mig själv inför de som jobbar på banken!

Jag har sparbankens Maestro kort och är jävligt trött på det då man inte kan betala överallt med det idiotiska kortet. Jag vill alltså ha ett annat kort som fungerar överallt!

Men..
Om jag skaffar ett nytt kort, kommer det gamla då att bli inaktivt?
Förflyttas allt till det nya kortet? Alltså inbetalningar osv?
Eller förblir det gamla kortet aktivt och jag måste själv på något sätt flytta över allt till det nya?

Hjälp mig
Citera
2016-10-19, 15:31
Medlem
lagcatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Jag är absolut inget geni när det kommer till bankärenden så nu behöver jag lite hjälp och drar mig verkligen för att idiotförklara mig själv inför de som jobbar på banken!

Jag har sparbankens Maestro kort och är jävligt trött på det då man inte kan betala överallt med det idiotiska kortet. Jag vill alltså ha ett annat kort som fungerar överallt!

Men..
Eller förblir det gamla kortet aktivt och jag måste själv på något sätt flytta över allt till det nya?

Hjälp mig

Jag tycker att du ska gå till din bank och prata med dom. Skaffa en bankman eller prata med någon som du kanske vet är insatt i det hela.
Citera
2016-10-19, 15:34
Medlem
Maestro brukar väl väldigt unga eller folk utan inkomst få?
Tillhör du ngn av dessa kategorier?
Citera
2016-10-19, 15:34
Medlem
MartinStLouiss avatar
Ditt gamla kort kommer avaktiveras om du fixar ett nytt kort. Du måste ringa eller gå till en bank om du vill beställa ett nytt kort.
Citera
2016-10-19, 15:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae

Men..

Hjälp mig
Jag har själv inte sparbanken. Finns de ens kvar? Nå ja.

Det brukar fungera så att ditt kort är knutet till ett konto (därav namnet "kontokort"). När du betalar med kortet dras pengar från kontot. Ett nytt kort kan knytas till samma konto. I samband med det kan man se till att det gamla kortet slutar att gälla.

Du behöver alltså (oftast) inte flytta över något. Kortet är bara en sorts framsida till ditt konto. Du byter kort men behåller samma konto.

Gå in och prata med nån som jobbar på din bank. De har betalt för att hjälpa dig med sånt här.
Citera
2016-10-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Maestro brukar väl väldigt unga eller folk utan inkomst få?
Tillhör du ngn av dessa kategorier?

Tillhör väl båda, är snart 20 och lever på CSN haha

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har själv inte sparbanken. Finns de ens kvar? Nå ja.

Det brukar fungera så att ditt kort är knutet till ett konto (därav namnet "kontokort"). När du betalar med kortet dras pengar från kontot. Ett nytt kort kan knytas till samma konto. I samband med det kan man se till att det gamla kortet slutar att gälla.

Du behöver alltså (oftast) inte flytta över något. Kortet är bara en sorts framsida till ditt konto. Du byter kort men behåller samma konto.

Gå in och prata med nån som jobbar på din bank. De har betalt för att hjälpa dig med sånt här.

Tack för enkel förklaring! Ja jag får nog gå till banken i alla fall. (Och jodå sparbanken finns allt kvar )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in