• 1
  • 2
2016-10-19, 10:49
Medlem
TemplarKnights avatar
En narcissist ser sig som egentligen den ende personen i vrlden. Visst vet han att andra mnniskor finns, men de existerar fr att tjna hans syften. Att tjna honom p olika stt eller bekrfta hans sjlvbild. En narcissist ser egentligen bara saker dr han medverkar som viktiga... Eller snarare att han inte kan fatta att ngot kan hnda utan honom. Har t.ex. ngot frndrats p en plats han beskt tidigare, kan han titta konfunderat p det. Hur kan saker frndras nr han inte r dr? Andra mnniskors liv eller existens har litet intresse fr honom. Han kan mycket vl frga vad ngon gjort etc, men bryr sig egentligen inte. En verklig narcissist kan t.o.m. glmma andra mnniskors existens. Det r lite som "om de inte gr ngot fr honom eller tillfr hans liv ngot, kan de lika grna inte finnas".

S att en narcissist inte ringer dig r kanske inte bara "silent treatment", utan han kan ha glmt att du finns. Narcissisten r dock en dubbelnatur, s ibland kan han gra tvrtom och fokusera fr mycket p vissa personer. Det kan glla t.ex. de som avbrutit ett frhllande eller en vnskap. Narcissisten r ju en perfekt vn eller partner, eller har enligt vad han tycker enbart betett sig p acceptabla stt. Drfr har han mycket svrt att ta nr folk inte vill umgs med honom. Han anser att ngot mste vara fel och fortstter verdrivet lnge med nya frsk till kontakt. Detta har ven lite med "stalking" att gra. Att narcissister inte kan slppa mnniskor "de vill ha".

En narcissist r ganska "primitiv" p stt och vis. Han kan vara lojal s lnge du r lojal. Han ser dock till stor del vrlden i svart eller vitt, s minsta dliga beteende frn dig tolkas som du vnt dig emot honom. S hans egen lojalitet r inte direkt djup, och han kan vnda sig emot dig p en sekund.

Ok, detta var lite om narcissism och ni kan kanske diskutera om detta stmmer med era erfarenheter. Kan tillgga en sak och det r att narcissisten kan verka distr och inte lyssna p vad du sger. Det r drfr han ofta har ett sorts "filter" p gllande vad andra sger. Han lyssnar men bara halvhjrtat och vill hellre sjlv prata. Narcissister r verlag ganska vertygade att inget ngot annan kan sga r srskilt viktigt.
Senast redigerad av TemplarKnight 2016-10-19 kl. 10:52.
Citera
2016-10-19, 11:04
Medlem
TemplarKnights avatar
Sen utgr narcissism troligen ett spektrum, och mnga har skert vissa av dragen utan att kvalificera fr en diagnos. Det finns ven olika sorters narcissister. En del sajter listar mnga olika, men tv typer r nog viktigast att knna till.

Den "vanlige" narcissisten som talar mycket om sig sjlv och skryter om sina bedrifter. Denna sorts person r oftast ganska ltt att identifiera, men inte alltid.

Den frdolda narcissisten (covert narcissist). Personer av denna typ r mycket vrre, d de inte visar ngra yttre tecken p narcissism. De kan ge ett vnligt men ganska blekt och tillbakadraget intryck. De r dock narcissister och kommer att stra sig p diverse saker du gr. De ger oftast tillbaka p frdolda stt... De talar skit bakom din rygg, ger dig sm kommentarer som fr dig att ifrgastta dig sjlv, tar anstt fast du inte gjort ngot, skyller allt p andra etc.
Citera
2016-10-19, 11:18
Medlem
Internhumors avatar
En narcissist fokuserar - av vana och andra anledningar - p sig sjlv mer som social persona n som mnniska av naturen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Persona

"A persona (plural personae or personas), in the word's everyday usage, is a social role or a character played by an actor. The word is derived from Latin, where it originally referred to a theatrical mask.[1] The Latin word probably derived from the Etruscan word "phersu", with the same meaning, and that from the Greek πρόσωπον (prosōpon). Its meaning in the latter Roman period changed to indicate a "character" of a theatrical performance or court of law,[citation needed] when it became apparent that different individuals could assume the same role, and legal attributes such as rights, powers, and duties followed the role. The same individuals as actors could play different roles, each with its own legal attributes, sometimes even in the same court appearance. According to other sources, which also admit that the origin of the term is not completely clear, persona could possibly be related to the Latin verb per-sonare, literally: sounding through, with an obvious link to the above-mentioned theatrical mask."

En narcissist fokuserar p den mask den br fr dagen eller vill bra i framtiden. Det finns ett totalt samspel med andra genom en form av imitation i ett frestllt socialt nollsummespel dr maskarna stndigt frndras och r i rrelse mellan aktrer. Det finns aldrig tillrckligt med masker och konflikt uppstr nr vissa masker r attraktivare n andra. Drav de starka och negativa knslorna.
Senast redigerad av Internhumor 2016-10-19 kl. 11:34.
Citera
2016-10-19, 17:01
Medlem
Svenskares avatar
Lskigt det dr, men jag har alltid befarat att jag r en narcissist, en grav sdan ocks.
Citera
2016-10-19, 21:00
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
En narcissist fokuserar - av vana och andra anledningar - p sig sjlv mer som social persona n som mnniska av naturen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Persona

"A persona (plural personae or personas), in the word's everyday usage, is a social role or a character played by an actor. The word is derived from Latin, where it originally referred to a theatrical mask.[1] The Latin word probably derived from the Etruscan word "phersu", with the same meaning, and that from the Greek πρόσωπον (prosōpon). Its meaning in the latter Roman period changed to indicate a "character" of a theatrical performance or court of law,[citation needed] when it became apparent that different individuals could assume the same role, and legal attributes such as rights, powers, and duties followed the role. The same individuals as actors could play different roles, each with its own legal attributes, sometimes even in the same court appearance. According to other sources, which also admit that the origin of the term is not completely clear, persona could possibly be related to the Latin verb per-sonare, literally: sounding through, with an obvious link to the above-mentioned theatrical mask."

En narcissist fokuserar p den mask den br fr dagen eller vill bra i framtiden. Det finns ett totalt samspel med andra genom en form av imitation i ett frestllt socialt nollsummespel dr maskarna stndigt frndras och r i rrelse mellan aktrer. Det finns aldrig tillrckligt med masker och konflikt uppstr nr vissa masker r attraktivare n andra. Drav de starka och negativa knslorna.

Ja, men detta gller ju alla mnniskor. Jungs beskrivning verkar syfta mycket p roller associerade med yrken. En snickare som kommer hem till dig r just en snickare, och inte privatpersonen Gran. Lr du knna Gran i ett sammanhang utver detta, r det inte lngre Gran som snickare. Fr Grans fru r han hennes man, och fr sina barn deras pappa. Han br agera p lmpligt stt i alla dessa "roller".

Det som knnetecknar vissa saker som benmns strningar, r om hur personen framstller sig skiljer sig fr mycket frn det han gr. Ngon som verkar helt igenom sympatisk men gr dliga saker, konfunderar folk.
Citera
2016-11-26, 08:15
Medlem
exquisitelys avatar
Kan en narcissist ge intryck av att bry sig om ngon, fast det i sjlva verket bara handlar om att det finns en agenda bakom? Lt sga att jag har opererat handen. Narcissisten knner till det och hr av sig och vill veta huruvida operationen gick bra.

- Bara bra, tack!

- Ok, d kan vl du hjlpa mig att flytta p sndag?
Citera
2016-11-26, 15:58
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Kan en narcissist ge intryck av att bry sig om ngon, fast det i sjlva verket bara handlar om att det finns en agenda bakom? Lt sga att jag har opererat handen. Narcissisten knner till det och hr av sig och vill veta huruvida operationen gick bra.

- Bara bra, tack!

- Ok, d kan vl du hjlpa mig att flytta p sndag?

Kan du bocka av en massa andra egenskaper hos personen som gr i linje med en narcissist?

Du kommer med en sdan specifik frga som kan glla vem som helst egentligen.
Du har strre nytta av att tnka andra hllet runt. Fr personen hgt betyg p test?

-Ja men d kan tydligen en narcissist praktisera fljande scenario ocks.
Citera
2016-11-26, 19:56
Medlem
-vaas-s avatar
De frstr inte personal space riktigt, eller 'grnser' emot andra verlag.

Saknar man integritet rtt igenom r man inte medveten om andras, dr det finns inget som hindrar dem frn att snoka eller spionera p andra.

Facebook och dyl trams r en produkt av kad narcissism som ett slags innesittande karaktrsdrag i mnniskor.

Perspektivet p det dr skrpet till folk ndras iom man sjlv ndras, dr jag tycker det verkar starkt misstnkt de avstannat i mognaden samtidigt som de klcktes i princip - kan vara att saker har en tendens att vilja terskapa sig sjlvt dr narcissister - fullkomligt identifierade med sin yta - identifierar bara ytan i sina yngel dr saker som hr till "jaget" i dem (sm personlighetsdrag) blir ngot som ska nekas till frmn av vad okloka (ls: idioter) ser som grunden till att producera 'fint folk' dr d bara 'personan' blir det som utvecklas i dem och det enda de kan internt identifiera sig med;

Som i sin tur de gr genom andra, dr ironin med narcissism r att den personligheten kan bara bevaras stabil genom andras bekrftelse.

De r barn rent frstndsmssigt som r smtt illavarslande i samband med att en persona kan ven om den str p ls grund - likt ett luftslott - ge absolut social/politisk och ekonomisk makt t narcissister.

Och hela vrlden r i princip styrd av snna 'skal' till mnniskor som har sitt lilla msesidigt frstrkta hrskarspel intakt.
Citera
2016-11-27, 01:07
Medlem
Dragonflashs avatar
Troligtvis s finns det flera olika sorters narcissister och nr det vl kommer till kritan s r de inte s fantasi eggande trots allt. Det finns varken det ena eller det andra som sger att allt borde vara som personen sger. Det r heller inte ovanligt att den bddar in sina meningar i olika former av frgestllningar dr den sedan utesluter kommentarer och meningar fr att anvnda det emot en. Anta att personen i frga gldje t smsaker i livet och fr att verka sttande blir aggressiv och meningsfullaktig. Man kommenterar sllan personen utan lter den vara ifred tills den undrar vad det r fr fel. Den kan lika grna mena illa och trivs bland sina anhngare lika mycket som normala personer diskuterar med varandra. Dvs man aktar sig fr alla utspel s att det kan brja bli intressant igen ett naturligt frsvarsspel. Man lter den vinna lite men inte fr mycket fr man vet inte hur det kommer att sluta.
Citera
2016-11-28, 12:34
Bannlyst
Har genomgtt en psykobedmning dr man sg drag frn narciss-strningen, men inte fullt ut. Sen sg man drag frn andra diagnoser/strningar, men ingen fullt ut,

Tror dock mnga mn ur min geografiska och kulturella bakgrund skulle f drag av strningen, medan vissa som Exempelvis Arkan skulle f 110% kta.
Citera
2016-12-01, 10:35
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Kan du bocka av en massa andra egenskaper hos personen som gr i linje med en narcissist?

Du kommer med en sdan specifik frga som kan glla vem som helst egentligen.
Du har strre nytta av att tnka andra hllet runt. Fr personen hgt betyg p test?

-Ja men d kan tydligen en narcissist praktisera fljande scenario ocks.

Tnkte om det var ngot av ett ett klassiskt landmrke fr narcissism, p samma vis som sjlvskadebeteende har blivit det fr emotionellt instabil personlighetsstrning (borderline). Att en narcissist skulle leva efter devisen andra mnniskor finns fr dennes syften och behov. Att de personer som r runtomkring blott r en slags statister i narcissistens liv.
Citera
2016-12-20, 10:48
Medlem
shevitas avatar
r det bara jag som tycker att just "narcissism" inte r ngot dligt? Jag tycker att alla borde anamma det. Det r inget fel p att knna sig speciell eller ha viljan att sticka ut, leda och vara allmnt sjlvsker i de flesta sammanhang.

Vart ligger problemet? Jag ser snarare ett problem i folk som r oskra, skygga, fega, sm, njer sig med vad som kommer till dem osv. Dessa individer gr mig p nerverna. De uppskattar inte sig sjlva och de njer sig med att andra ska diktera deras vardag och framtid! ALDRIG i livet att jag skulle byta mot ngot sdant. Fr mig r det idioti, varfr lta ngon annan behandla dig som mindre vrd? Varfr inte skapa din egna tillvaro istllet fr att nja sig med att vara ngons slav.

De som inte bryr sig om att knna sig speciell, f privilegier och skmma bort sig sjlva r tyvrr manipulerade till att bara lyda och att fungera som boskap i samhllet. 95% av befolkningen r typ sdana. Boskap och lyder snllt.

Nu sger inte jag att jag r narcissist men jag tycker inte man ska se dess symtom som ngot negativt! Fr mig r det grymma egenskaper som kan ta dig LNGT i livet.

Frgor p det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in